خبرهای داغ:
مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه همانطور که دو مقوله و رسالت هدایت دینی و سیاسی مقطعی و موردی نیست، خدمت اجتماعی نیز این گونه است، گفت: این سه مسئله جزو وظایف و رسالت های ثابت، لایتغیر و مستمر حوزه علمیه است.
کد خبر: ۹۱۲۸۴۶۰
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در سومین مرحله اعزام طلاب و روحانیون حوزه علمیه خراسان به مناطق سیل زده، با اشاره به آیه «لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ (128/توبه)» در بخش اول سخنانش به موضوع روحانیت و رسالت خدمت رسانی پرداخت و گفت: همان طور که به تعبیر مقام معظم رهبری، هدایت دینی و سیاسی به عهده حوزه و روحانیت است، بحث خدمت رسانی که آثار بسیار گرانبهایی دارد و بزرگترین عامل برای انسجام و وحدت مردم می باشد از ديگر رسالت هاي اين نهاد بشمار مي آيد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: حفظ و کمک به مردم در عرصه های مختلف باید مورد توجه بیشتر علما، اساتید، مدیران و به خصوص قشر جوان، انقلابی و حزب اللهی حوزه علمیه قرار بگیرد و این امر، یک سنت و رسالت در کنار سایر رسالت های حوزوی باشد که مصداق فرمایشات و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و برای بحث حوزه انقلابی اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: باید در عرصه خدمت رسانی راهکارهای متناسب تدبیر و نهادینه و به صورتی برنامه ریزی شود که تنها در حوادث اتفاق نیفتد بلکه گستره بیشتری را شامل شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان به آیه یادشده اشاره و خاطر نشان کرد: این آیه وظیفه و همت پیامبر گرامی اسلامی (صلی الله علیه و آله و سلم) را در رابطه با خدمت اجتماعی بیان و تاکید می کند که ایشان، فردی از میان مردم است و مشکلات آنان برایشان سخت می باشد و نسبت به اقشار ملت، دردمند و نگران و در صدد حل آن هستند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه خدمت اجتماعی اصطلاحی است که در قرآن و روایات مشاهده و دستور داده شده است، گفت: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ(55/مائده)» به این معنی است که عبادت و خدمت در کنار هم قرار می گیرد. این امر بسیار مهم است که یک کتاب آسمانی بحث خدمت به انسان را اینگونه مطرح کند و نماد دیانت، عبودیت و بندگی خداوند متعال، یعنی نماز را با زکات و خدمت اجتماعی همراه آورده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به مسئله کمک به فقیر توسط امیرمومنان (علیه السلام) در رکوع نماز، اظهار کرد: فرازهای مهم سوره انسان درباره خدمت است و اسم این سوره نیز نشان می دهد که انسان کسی است که همانند اهل بیت (علیهم السلام) «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً(8/ انسان)» باشد.

وی با بیان اینکه آیه یادشده فوق مصداق همان جمله «یؤثِرُونَ عَلَی ُ نْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» در آیه 9 سوره حشر است، اظهار کرد: آیه فوق به این نکته اشاره دارد که کسی که ابراز نیاز کرده، انسان است و نباید به دین و عقیده او کاری داشت.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه هر کاری که می کنیم باید «علی حبه» و برای رضایت الهی باشد، گفت: بر این اساس، خدمت رسانی باید به منظور تقرب الهی و بدون توقع و منت باشد، زیرا خروجی این کار، ارزشمند بوده و خداوند جزای آن را «جنت» و «حریر» قرار داده است که در واقع یک معامله پرمنفعت با خدای متعال می باشد که می توان این ویژگی ها را بر اساس آیه مذکور، خصوصیت های یک خدمت اجتماعی عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه به بخش دیگری از سخنانش اشاره و خاطر نشان کرد: امروز قدرت های استکباری به حادثه ای که در مورد سیل اتفاق افتاده است، دل بسته اند و به دنبال برنامه های انحراف دینی و اعتقادی و سیاسی هستند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به امتحان این حادثه برای مردم صدمه دیده و نیز سایر اقشار مردم و با تاکید بر خدمت محیر العقول در مناطق سیل زده که نماد حرکت گسترده، عام و همه جانبه ای است که انسجام اسلامی ، اتحاد ملی و اقتدار نظام اسلامی و همبستگی مردم و روحانیت را به نمایش گذاشته، تصریح کرد: حرکت های پراکنده، بی هدف و شومی که از سوی دشمنان در این عرصه دنبال می شود نیز به نتیجه نمی رسد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: حرکت های پراکنده نه تنها ره آوردی ندارد بلکه ممکن است آسیب های زیادی را به دنبال داشته باشد که به همین منظور ستادی برای دور شدن از پراکنده کاری تشکیل شده و از همه حوزویان می خواهیم در این ستاد مشارکت کنند.

وی با تاکید بر اینکه همانطور که دو مقوله و رسالت هدایت دینی و سیاسی مقطعی و موردی نیست، خدمت اجتماعی نیز اینگونه است، گفت: این سه مسئله جزو وظایف و رسالت های ثابت، لایتغیر و مستمر حوزه علمیه است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه همه حوزویان می بایست برای این خدمت مستمر به سیل زدگان آماده باشند، اظهار کرد: ساختار خوبی برای این ستاد در نظر گرفته شده که در کنار ستاد مرکزی در سپاه، ستادي متشکل از نهادهای حوزوی در مرکز مدیریت ایجاد شده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اعلام آمادگی بسیار خوب و ستودنی طلاب و روحانیون این حوزه برای حضور در امر امدادرسانی به سیل زدگان، ابراز کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری سه ویژگی جوان، انقلابی و حزب اللهی بودن را باید در این عرصه مدنظر قرار داد.

وی خدمت اجتماعی را موجب تحقق هدایت دینی و سیاسی دانست و تاکید کرد: تقویت دینی و الگو شدن روحانيون و وحدت میان آنان و مردم و از سوی دیگر شکست نقشه های جریان های مذهبی منحرف و استکبار متجاوز، از نتایج این خدمت اجتماعی است.

به گزارش حوزه نیوز، مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش پایانی مطالب خویش به مقوله تهذیب، اخلاق و معنویت پرداخت و اظهار کرد: به طور میانگین در هر هفته در مدارس علمیه به مدت 7 ساعت مباحث مربوطه تدریس می شود ولی با توجه به روایت «الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ» همه این امور نظری باید در مرحله عمل قرار بگیرد زیرا اگر تهذیب و اخلاق در میدان عمل تجربه نشود و در کوره حرکت های جهادی نیاید، به جایی نمی رسد و نهادینه و ملکه نمی شود.

ارسال نظرات