خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا خطاب به وزیر بهداشت:
شورای تبیین مواضع و کارگروه علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا همزمان باحضور وزیر بهداشت در این شهرستان خطاب به وی نامه‌ای نوشتند.
کد خبر: ۹۱۲۸۸۲۷
|
۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، شورای تبیین مواضع و کارگروه علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا همزمان باحضور وزیر بهداشت در این شهرستان خطاب به وی نامه ای نوشتند.

متن این نامه به شرح زیر است به ایشان تقدیم شد:

بسم الله الرحمن الرحیم                             

وزیر محترم بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کشور(جناب آقای دکتر نمکی)

سلام علیکم

 نیک مستحضرید که همه ما  موظف به اجرای سیاست‌های کلی سلامت از جمله ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی، و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش های انسانی ، اسلامی  و نهادینه سازی آن در جامعه هستید و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند :"ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده ای مریض شد، بیش از مریض داری رنج دیگری نداشته باشد."

طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی ، فراز و نشیب های بسیاری در امر سلامت رخ داده است ؛ اما طی چند سال اخیر ، ما شاهد فشار های بسیار بر ملت ، هم در بعد اقتصادی و هم در بعد روحی بوده ‌ایم؛ که این خود مهر ناقضی است بر اهداف کلان انقلاب.

در حوزه سلامت شاهد سیاست گذاری های نادرستی بوده‌ایم، که قرار بود التیام بخش درد مردم باشند؛ اما سبب مشکلات فراوانی در جامعه شده‌اند. ازجمله این سیاست گذاری ها، می توان به طرح تحول سلامت در جامعه پرداخت؛ که هدف آن، محافظت مالی مردم در قبال هزینه های مالی سلامت، ارتقاء کیفیت خدمات درمانی در بیمارستانها به ویژه بیمارستان های دولتی و عدالت در دسترسی به خدمات در سراسر کشور برای آحاد مردم بود. طرح تحول سلامت، ۴ گام را به سمت اهداف فوق برداشت. اولین گام باهدف کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم بود. در این خصوص کاهش 27 درصدی  در هزینه های پرداختی از جیب مردم در بخش دولتی محقق گردید. اما در هزینه های خدمات سرپایی و بخش خصوصی بهبود نیافته و در این خصوص اتلاف منابعی که ریشه در بیت المال داشت به وقوع پیوست.

گام دوم نیز باشعار خودمراقبتی برداشته شد؛ که هدف آن ارتقای سطح بهداشت جامعه ازطریق آموزش و فرهنگ سازی و... بود ! که این مستلزم تحقق ارجحیت پیشگیری بر درمان بود.اما سیاست گذاری های کلان کشوری ،حوزه سلامت جامعه را به سمت درمان محور بودن سوق داد و مشکلات زیرساختی نظام سلامت همچنان باقی ماند. در این خصوص سوال این است؛ چرا در گام دوم شفافیت بودجه و خروجی اجرای طرح هیچ گاه مشخص نشد؟

گام سوم این طرح باهدف رویکرد واقع سازی تعرفه ها و بالتبع آن حذف زیرمیزی بود. اگر در طرح ادعا می شود فساد مالی کاهش یافته باید این ادعا ثابت شود.

مشکل دیگر، ایجاد زمینه شکاف طبقاتی با افزایش ۱۲۰درصدی تعرفه های پزشکی در دو بخش دولتی و خصوصی بوده است؛ در نتیجه سبب اعتراض پیراپزشکان و تشکل ها و گروه های مختلف دانشجویی شد و همچنین پرداختی بیمه های پایه برای گسترش چتر حمایتی خود به طور میانگین 5/2 برابر افزایش یافت و اعتبار نظام سلامت نیز  نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت افزایش چشمگیری در پی داشت.

درآمد اختصاصی وزارت بهداشت از دو منبع پرداخت مردم  و بازپرداخت بیمه ها تامین می شود؛ که با اجرای طرح تحول سلامت شاهد افزایش هزینه ها در هر دو قسم بوده ایم؛ که باز پرداخت بیمه ها بابت پوشش خدمات به مراکز درمانی دولتی در سال ۹۴ به بیش از ۱۰۰درصد افزایش داشته است؛ که این فشار بر مردم و بیمه های سلامت را درپی داشته است. سهم بهداشت در سبد خانوار در حدود ۶ درصد بوده که این آمار نزدیک به بیشتر از حد جهانی بوده است. اما هم شما و هم ما می‌دانیم که رابطه مستقیمی بین افزایش هزینه های مالی و افزایش کیفیت در بخش سلامت وجود ندارد. 

یکی دیگر از ضعف های این طرح واگذاری نظارت به اصناف است؛ که خود سبب ضعف نظارت و درپی آن بازدارنده نبودن مجازات است. گام چهارم با رویکرد تحول آموزش پزشکی و هدف قرادادن تغییر طولانی مدت دوره عمومی پزشکی، وجود واحد های غیرضروری در طول دوره تحصیل و کارآمد نبودن مباحث تدریس شده، همراه بوده است. متاسفانه در این خصوص نیز شاهد تغییرات چشمگیری نیستیم.در طی ایجاد طرح تحول سلامت، چالش های بسیاری بر سر راه تحقق اهداف این طرح وجود داشته است ؛ که ازجمله آن میتوان به عوامل تشدید کننده ناپایداری مالی اشاره کرد.

این عوامل تشدید کننده شامل افزایش نسبی خدمات پزشکی، روش پرداخت پزشکان، فقدان راهنماهای بالینی ،افزایش پوشش بیمه رایگان و افزایش هزینه بر اثر تقاضای القایی است.

باوجود تمام این مشکلات، شما همچنان مصر به اجرای طرح تحول در حوزه سلامت هستید. جنبش دانشجویی بر آن است روش های شما و رویکردهای عملیاتی تان را در برطرف سازی چالش ها و اصلاحات در مسیر تحقق این امر و سوق دادن این طرح به سمت اهداف اصلی و درست آن بداند.

حال که شما با سابقه درخشان در حوزه مدیریت و با فکری نوین به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور منسوب شده اید، امیدمی رود هدف گذاری ها و سیاست گذاری های خود را قبل از بروز خطایی دیگر شفاف سازی کنید.

بسیاری از مشکلاتی که در طرح تحول سلامت و حتی دیگر طرح های اصلاحات در نظام سلامت به وقوع پیوستند و باعث شدند که اصلاحات در نظام سلامت عقیم بمانند به دلیل وجود یک نظام حکمرانی نا مطلوب در بخش سلامت بودند.

یکی از فاکتور هایی که باعث می شود نظام حکمرانی سلامت ایران ناکارا و نامطلوب باشد، عدم شفافیت در آن و وجود تعارضات منافع گسترده است. عدم شفافیت و تعارض منافع مهم ترین ریشه های بروز فساد هستند. بسیاری از مشکلات موجود در نظام سلامت نه به دلیل عدم آگاهی بلکه به دلیل نفوذ گروه های فشار قدرتمند در نظام سلامت و فساد در این حوزه به وقوع پیوسته اند بنابراین اگر در این مدت محدود باقی مانده بتوانیم تنها و تنها به موضوع ارتقاء شفافیت در سطوح مختلف تصمیم گیری نظام سلامت و همچنین مدیریت مساله ی تعرض منافع بپردازیم تا زمینه ی بروز فسادها از بین برود برای دنیا و آخرت ما و شما کفایت می کند.

مطمئن باشید جنبش دانشجویی همانطور که همیشه همراه و همپای تمامی تحولات و جریان های سازنده کشور بوده است دراین مسیر نیز با داشتن روحیه ی امید و جهادی برآن است تا تحول چشمگیر دیگری را در حوزه سلامت در به تحقق پیوستن به همگان عرضه کند. از شما انتظار می رود بر خلاف سایر مسئولان، از جنبش های دانشجویی و طیف وسیع جوانان خلاق استفاده نمایید. ان شاءالله که در این مسیر گام دیگری به سمت ظهور منجی بشریت در حوزه تخصصی خود برداریم.

والسلام علی من التبع الهدی 

 شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا

ارسال نظرات
پر بیننده ها