سفر ظریف به سوریه تاکید این موضوع است که سپاه پاسداران و وزارت خارجه هر دو در مسیری مشترک قدم بر می‌دارند یکی در عرصه نظامی، امنیتی و مستشاری و دیگری در عرصه سیاسی و دیپلماتیک است.
کد خبر: ۹۱۲۸۹۸۵
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، یک کارشناس مسائل سوریه گفت: سفر ظریف به سوریه تاکید این موضوع است که سپاه پاسداران و وزارت خارجه هر دو در مسیری مشترک قدم بر می‌دارند یکی در عرصه نظامی، امنیتی و مستشاری و دیگری در عرصه سیاسی و دیپلماتیک و در حقیقت هر دوی این نهاد‌ها دو بال جمهوری اسلامی هستند.
 

حسن شمشادی کارشناس مسائل سوریه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص پیام‌های سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه گفت: طبیعتا پس از سفر منطقه‌ای رئیس جمهور به عراق و سفر بشار اسد به ایران سفر اخیر ظریف ادامه رایزنی‌ها در راستای محور مقاومت محسوب می‌شود.


وی با اشاره به نزدیکی نشست آستانه با محوریت موضوع سوریه گفت: از آنجا که ده روز دیگر نشست آستانه با موضوع سوریه برگزار می‌شود لذا هماهنگی بین دولتمردان ایرانی و سوری برای برگزاری این نشست و حصول نتایج بهتر مورد نیاز بوده است.

شمشادی ادامه داد: وقتی این سفر در سطح وزیر امور خارجه برگزار می‌شود پیام‌های زیادی به جهان دارد و پس از سفر اخیر بشار اسد به تهران و استعفای ظریف و موج سواری معاندین از این استعفا این سفر می‌تواند خنثی کننده توطئه‌هایی باشد که به اختلاف میان «سپاه قدس و وزارت امور خارجه» یا« دولت و سپاه پاسداران» دامن می‌زد.
 
سفر ظریف به سوریه مهرپایانی بر شایعات مبنی بر اختلاف وزارتخارجه و سپاه قدس ایران/ این دو نهاد بالهای نظام در عرصه دیپلماتیک و نظامی هستند
این کارشناس مسائل سوریه تصریح کرد: از سوی دیگر سفر ظریف به سوریه تاکید این موضوع است که سپاه پاسداران و وزارت خارجه هر دو در مسیری مشترک قدم برمی دارند یکی در عرصه نظامی، امنیتی و مستشاری و دیگری در عرصه سیاسی و دیپلماتیک و در حقیقت هر دوی این نهاد‌ها دو بال جمهوری اسلامی  برای تحول منطقه و محور مقاومت و حمایت از دولت و ملت سوریه هستند. از این رو هماهنگی‌های مورد نیاز بین ایران، سوریه و ترکیه پیش از برگزاری اجلاس آستانه نوید بخش نتایج مثبتی برای مردم سوریه خواهد بود.
 
ترکیه نقش واسط و پیام رسان بین ایران و آمریکا بازی نمی کند
شمشادی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا سفر ظریف به ترکیه و به موازات آن دیدار پمپئو با مقامات ترکیه‌ای ارتباطی با یکدیگر دارد گفت: من معتقد نیستم که سفر ظریف به ترکیه به دیدار پمپئو با مقامات ترکیه‌ای ارتباطی داشته باشد و یا اینکه ترکیه نقش واسطه یا پیام رسان بین ایران و امریکا بازی کند.

این کارشناس مسائل سوریه خاطر نشان کرد: به هر حال کانال‌های رسمی برای اعلام مواضع ایران به امریکا وجود دارد و همان طور که قبل از آنکه ایالات متحده نام سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار دهد سفیر سوئیس در ایران به وزارت خارجه خوانده شد و به او هشدار دادند این کار امریکا تبعات سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت. این اتفاق نشان دهنده آن است که کانال‌های رسمی و دیپلماتیک برای رساندن پیام‌ها به امریکا وجود دارد و نیازی به میانجی گری از طرف کشور ثالث وجود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به طور کلی ترکیه روابط گسترده‌ای با امریکا دارد و ما نیز به اندازه خودمان به عنوان کشوری که ارتباط گسترده‌ای با همسایگان خود دارد به کشور‌های مختلف سفر می‌کنیم و این همزمانی ارتباطی با یکدیگر ندارد.
ارسال نظرات