خبرهای داغ:

۱۰۰۰ پرونده اوتیسم در ۱۰ مرکز بهزیستی استان اصفهان وجود دارد

معاون بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان تنها استانی است که ۱۰ مرکز خدمات اوتیسم فعال دارد، گفت: نزدیک به ۱۰۰۰ پرونده اوتیسم در ۱۰ مرکز بهزیستی سراسر استان با متمرکز شدن در شهر اصفهان خدمات می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۲۹۴۶۵
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۵
اصغر فیاض در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم دراصفهان، با اشاره به روز جهانی اوتیسم اظهار داشت:، چون در آن زمان مراکز تعطیل است و جامعه آمادگی انجام مراسم در آن زمان را ندارد، چند سالی است با هماهنگی انجمن اوتیسم و مراکز خدمات اوتیسم سطح استان اصفهان در اردیبهشت برنامه‌هایی در این باره برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این ویژه برنامه، عصر روز پانزدهم اردیبهشت ماه اجرا می‌شود، گفت: این برنامه ۲ الی ۳ ساعته شاد با حضور مردم و خانواده‌ها برگزار و از اقداماتی که برای افراد اوتیسمیک انجام می‌گیرد، صحبت می‌شود.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس آمار جهانی از هر ۵۹ تولد یک کودک مبتلا به اوتیسم است و البته در کشور و استان ما آمار بر اساس غربالگری و مراجعات خود مردم گزارش می‌شود.

وی بیان کرد: نزدیک به ۱۰۰۰ پرونده اوتیسم در ۱۰ مرکز بهزیستی سراسر استان با متمرکز شدن در شهر اصفهان خدمات می‌گیرند که از این ۱۰ مرکز ۳ مرکز در شهر اصفهان و ۷ مرکز دیگر در شهرستان‌های اصفهان است.

فیاض تصریح کرد: استان اصفهان تنها استانی است که ۱۰ مرکز خدمات اوتیسم فعال دارد و تهران و خراسان رضوی هر کدام ۸ مرکز و بقیه استان‌ها یک یا ۲ مرکز دارند.

وی با بیان اینکه در مراکز اصفهان حدود ۴۰۰ نفر از خدمات ویژه اوتیسم استفاده می‌کنند، گفت: بخشی از هزینه‌های این افراد از طریق یارانه‌های دولتی و بخشی توسط مشارکت خانواده و خیران تامین می‌شود.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر درمان اوتیسم به موقع و در سنین طلایی زیر ۳ سال شروع شود، افراد اوتیسمی می‌توانند به مدارس عادی مراجعه کنند، از سال ۸۲ که نخستین مرکز اوتیسم در اصفهان زده شد تا‌کنون چیزی بالغ بر ۳۰ الی ۴۰ دانش‌آموز و دانشجو خروجی فعالیت‌های انجام شده است.

وی اظهار داشت: امسال ۲ مرکز در کاشان و آران و بیدگل به مراکز خدمات اوتیسم استان اضافه می‌شود، اکنون در مرحله گرفتن مجوز یارانه از بهزیستی کشور هستیم تا بتوانیم نیاز‌های افراد اوتیسمی را در آن شهرستان‌ها برآورده کنیم.

فیاض با بیان اینکه ۳ مرکز در اصفهان هم جوابگو نیست، گفت: درصدد هستیم یک بخش دیگر توسط بخش غیر دولتی راه‌اندازی کنیم تا افرادِ در نوبت از آن به موقع استفاده کنند.

وی تصریح کرد: آمار معلولان براساس آمار جهانی ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم یک کشور را تشکیل می‌دهند، افراد اوتیسمی هم جزء جامعه معلولان هستند که اختلالات در ۳ سطح خفیف، متوسط و شدید طبقه‌بندی می‌شوند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: سطح خفیف اوتیسم، ممکن است به چشم نیایند و حتی مراجعه نکنند، در این راستا ما با همکاری شهرداری و بعضی از ارگان‌ها و انجمن اوتیسم، تصمیم گرفتیم در روز اوتیسم بروشور‌های آموزشی کوتاه به صورت بیلبرد در سطح شهر منتشر کنیم، همچنین در راستای اطلاع خانواده‌ها در اوایل خرداد نیز به مدت یک هفته حدود ۳۰۰ پایه تبلیغاتی اطلاعات کوتاه و آموزشی را نصب می‌کنیم تا چنانچه کودکان در خانواده‌ها چنین اختلالی دارند به پزشک متخصص و پایگاه‌های بهزیستی مراجعه کنند و غربالگری انجام شود و اگر کودکی دچار این اختلال هستند به موقع ورود و درمان را آغاز کنند.

وی بیان کرد: اینکه تعداد مراکز خدمات اوتیسم در استان‌های دیگر کمتر است، نشان از تعداد کم افراد اوتیسمی نیست بلکه ظرفیت یا حساسیت‌شان به این قضیه کم بوده، ما در اصفهان نیرو‌های تخصصی و مراکزی بیشتری برای خدمت به این قشر داریم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار