2 اردیبهشت؛ سالروز تأسیس سپاه پاسداران
سپاه، پاسدار انقلاب است؛ پاسداری که تنها یک چیز برای آنان اولویت است پاسداری از انقلاب اسلامی که با تأسی از انقلاب حسینی شکل گرفته است.
کد خبر: ۹۱۲۹۷۴۱
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، هسته اولیه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ماه های انتهایی سال ۵۷ بازمی‌گردد، که از طرفی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی نیازمند حفظ و صیانت از دستاوردهای انقلاب بود و از طرفی امنیت و آرامش مردم و شهرها می بایست از طرف گروه های مطمئن و آشنا به اصول اولیه نظامی تامین می شد.

سپاه پاسداران با جلسات و برنامه ریزی های حدود ۱۰ تن از نیروهای انقلابی با جذب داوطلبان و آموزش آن ها از سوی تکاوران ارتش آغاز به کار کرد. در ابتدای سال ۵۸ پیشنهاد تشکیل سپاه پاسداران با ادغام و اجماع گروه های نظامی در شورای انقلاب اسلامی مطرح شده و امام خمینی(ره) نیز با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیر نظر شورای انقلاب اسلامی موافق کرد و دستور تشکیل آن صادر و «جواد منصوری» به عنوان اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

به یقین می توان گفن یکی از تاثیرگذارترین دستگاه های نظام که نقش به سزایی در حفظ انقلاب چه در جنگ هشت ساله و چه در سرتاسر خطرات تهدید کننده انقلاب داشته ، سپاه پاسدران انقلاب اسلامی است.

سپاه، پاسدار انقلاب است؛ پاسداری که تنها یک چیز برای آنان اولویت است پاسداری از انقلاب اسلامی که با تأسی از انقلاب حسینی شکل گرفته است، عشق اهل بیت (ع) در سرتاپای یک پاسدار سپاهی از ابتدای انقلاب موج می زد و این عشق در چهل سالگی انقلاب از نسل اول سپاه به نسل چهارم آن منتقل شده و باعث ایجاد حججی ها و سید ابراهیم ها در خط مقاومت سوریه شده است، به برکت این عشق ایرانی و عراقی و افغانی و لبنانی و سوری یک دست شده اند و برای حفظ خط مقاومت در کنار یکدیگر مبارزه می کنند.

مقام معظم رهبری همواره در سخنرانی های خود در جمع پاسداران انقلاب اسلامی به ویژگی های پاسداران اشاره کرده اند که در گزارشی به ویژگی های پاسدار واقعی از منظر مقام معظم رهبری می‌پردازیم.

** ایمان، شجاعت و اعتماد به نفس از پایه های پیشرفت

عزیزان من! شماها جوانانی هستید که، امروز و فردای نظام بر دوشتان است. زمانی یک عدّه جوان در این کشور بودند، کارهایی کردند، تا این‌جا رساندند؛ از اکنون به بعد مال شما، روز شما، تکلیف شماست. من به شما جوانان عرض میکنم: عزیزان من! ایمان، پایه اصلی است. شجاعت و اعتماد به نفس، یکی از پایه‌های اصلی است. احساس مسؤولیت، یکی از پایه‌های اصلی است. اتّحاد و همبستگی میان نیروهای مؤمن، یکی از پایه‌های اصلی است. البته پایه‌های دیگری هم وجود دارد که من حالاً روی این چند امر تکیه کردم. اگر همین مسائل را مورد توجّه قرار دهید، بدانید این کشور که به برکت این انقلاب و به برکت این نظام، امروز یکی از مستحکمترین و عزیزترین کشورهای دنیاست، در آینده هم یکی از مقتدرترین و سربلندترین و پیشروترین کشورهای دنیا خواهد بود. (بیانات در دیدار با جمعی از پاسداران،دانش آموزان، دانشجویان و دانش آموزان ۱۳۷۹/۸/۱۱)

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فضایل و مناقبی را که گفتیم و بسیاری را هم که نگفتیم، خواهد داشت؛ در صورتی که دارای دین و تقوا و ایمانی باشد که از او انتظار میرود. یعنی فرزندان سپاه و برادران سپاهی، مظهر ایمان و تقوا باشند. (بیانات در مراسم ششمین دوره فرماندهی و ستاد دانشگاه امام حسین(ع) ۱۳۶۸/۸/۲۹)

تمسّک به دین و تقوا و معنویّت و اهمیت پرهیزکاری و پاکدامنی، این جا معلوم می شود. این که ما مکرّر در مکرّر، به بهترین جوانان این روزگار که شما باشید، این همه سفارش و تأکید می کنیم که مواظب سیل گنداب فساد باشید، به همین خاطر است. امروز چه کسی مثل جوانان پاسدار است؟ همین پاسداران و بسیجی ها، واقعاً بهترین جوانانند که در میدان علم و دین و جهاد، پیشرو هستند. در کجا چنین جوانانی را سراغ داریم؟ نظیر اینها را خیلی کم داریم و در هیچ جای دنیا تعدادشان به این کثرت نیست. بنابراین، باید مواظب موج فساد بود. (بیانات در دیدار با جمعی از پاسداران ۷۴/۱۰/۵)

شما جوانان مؤمن و پاسداران عزیز و مجرّبین میدان های نبرد و کسانی که فضای شهادت و جهاد را لمس کرده‌اید – بلکه آن را به وجود آورده‌اید – در این مرحله، نقش بسیار مهمّی را می توانید بر عهده بگیرید. شما باید رفتار و گفتار و تظاهر و اعلان و دل و باطنتان سرشار از ایستادگی و اقتداری باشد که امام بزرگوار ما مظهر آن بود و استقلال و آزادی ایران از بند قدرت های تجاوزگر، ثمره شیرین آن است و ان شاءاللَّه پیشرفت و رشد پی در پی این کشور، ثمرات بعدی آن خواهد بود و آزادی ملت های دیگر را که از تجربیّات این کشور درس خواهند گرفت، به دنبال خواهد داشت. (بیانات در دیدار با جمعی از پاسداران ۷۴/۱۰/۵)

** خودسازی؛ وظیفه اصلی پاسداران

امروز وظیفه‌ی سپاه پاسداران و نیروهای انقلابی – در هر جا که هستند؛ در سپاه، در ارتش، در نیروی انتظامی – خودسازی است. امروز ما وظیفه‌ی خودسازی داریم. امروز اگر در میدان ظاهری هم جنگی نداریم و ما را در یک معرکه‌ی نظامی درگیر نکرده‌اند، اما دنیای استکباری در معارک بسیاری با ما پنجه در پنجه است. بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه ۱۳۷۰/۱۱/۱۸)

بنیه‌ی معنوی سپاه باید تقویت شود. یک یک آحاد سپاه، باید از لحاظ ذخیره‌ی معنوی و ایمانی، به آن حدی برسد که اگر خود او به تنهایی ماند و هیچ‌چیز دیگر با او نماند، قدرت و طاقت و دل و زَهره‌ی ایستادگی در مقابل همه‌ی دنیا را داشته باشد. این لازم است. آن کسانی که پیامبر خدا(ص) با دست خود، ساخته و پرداخته و تراشیده بود و همه‌ی ظرافتکاریها را به کار برده بود و به قول ما، الماس‌تراش کرده بود، همین‌طور ماندند، که نسلهای آخریشان را شما در صحرای کربلا می بینید. حبیب‌بن‌مظاهرها و مسلم‌بن‌عوسجه‌ها و جابربن‌عبداللَّه انصاریها، کسانی بودند که توانستند از امتحان درست خارج بشوند.

هریک از افراد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با این مأموریت سنگینی که بر دوش دارد، از لحاظ بنیه‌ی معنوی باید این‌طوری باشد. البته این هم بر دو پایه استوار است: یکی معرفت، و یکی هم ایمان. معرفت، با ایمان فرق دارد. بعضی ها معرفت هم دارند؛ اما ایمانِ درست‌وحسابی ندارند. ایمان بدون معرفت هم برای شما کافی نیست. ممکن است برای یک آدمِ خیلی عامىِ دورافتاده کافی باشد و او را به بهشت هم برساند؛ اما برای شما نه. (بیانات در دیدار فرماندهان سپاه ۶۹/۶/۲۹)

** پاسدار انقلاب، پاسدار انقلابی زنده و پویا است

چیزی که شما پاسدار آن هستید، چیست؟ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. انقلاب، یک حرف و یک حرکت دفعی نیست؛ یک حرکت مستمر است و اقتضائاتش در زمانهای مختلف، متفاوت است. کسانی که با انقلاب دشمنی می‌کنند، با آنچه در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ اتفاق افتاد، دشمن نیستند؛ آن‌که گذشت و رفت؛ آنها با یک موجود زنده‌ی حی و حاضر دشمن و مخالفند. پس انقلاب تداوم و حضور دارد.

انقلاب، زنده و پویاست. پاسدار انقلاب، پاسدار چنین موجود زنده و پویا و متحرک و پیشرونده‌ای است. اگر این نبود، تا کنون انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باید ده کفن پوسانده باشد. اما موجود زنده را نمی‌شود دفن کرد و از تحرک باز داشت؛ زنده است و زنده خواهد ماند.
(بیانات در دیدار گروه کثیری از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۳۸۱/۶/۲۴)

من می خواهم به شما عزیزان عرض کنم که سپاه پاسداران و هر پاسدار و هر کسی در غیر کسوت پاسداری که در قبال امانت اسلام و امانت انقلاب، برای خود مسؤولیتی قائل است؛ در زندگی امروز و فردای بشر، برای ارزش های اسلامی نقش قائل است، باید توجّه کند که با پایان یافتن جنگ، کار پایان نیافت؛ با گذشت یک دهه و دو دهه از پیروزی انقلاب، تلاش خاتمه نیافت.

دلیل واضح هم این است که دشمنی ها و عوامل مزاحم و معارض با این حرکتِ صلاح و فلاح، تمام نشده است. (بیانات در دیدار جمعی از پاسداران ۱۳۷۶/۹/۱۴)

حفظ نظام؛ وظیفه بزرگ جوانان

وظیفه بزرگ جوانان مؤمن کشور این است که این نظام را به شکل پیراسته، سالم و خالص حفظ کنند.

پاسداران وجوانان مؤمن بسیجی به معراج رفته هایی هستند که ثابت قدمی خود را در میدان جنگ نشان داده اند و مناظر معنوی را از دریچه عبادت و مناجات با خدا شاهد بوده اند لذا حجت بر آنان تمام است و باید خود را و شرف و آبرویی را که به برکت مجاهدت ها برای ملت بزرگ ایران به ارمغان آورده اند، حفظ کنند. (دیدار جمعی از فرماندهان و پاسداران سپاه و نیروی انتظامی با رهبر انقلاب ۱۳۷۱/۱۱/۶)

سرباز این مرزوبوم، باید به اسلام پایبند باشد و از بن دندان و از اعماق دل، به آن معتقد و عامل باشد. ارتش جمهوری اسلامی ایران، این‌طوری است. شما جوانان عزیز، در این مجتمع علوم دانشگاهی و در این مرکز علمی و نظامی، باید مراقب باشید که خودتان را از لحاظ معنوی و دینی، پابه‌پای مایه‌های علمی و رزمی بسازید و تقویت کنید. شما باید الگو و نمونه‌ی یک مسلمان پاک، خالص، مؤمن، نیک اندیش، نیکعمل، خوش‌رفتار و دارای معرفت و خلوص باشید و در این دانشکده، همه‌ی اساتید، فرماندهان، مربیان و دانشجویان موظفند که به این مسأله توجه کنند. آن کسی که از اعماق دل، به رسالت دینی کشور و ملت و سازمان رزمی خود معتقد نباشد، قادر نخواهد بود انتظار ملت از خودش را برآورده کند. (بیانات در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه نیروی دریایی نوشهر ۱۳۶۹/۲/۲۲)

** کارنامه‌ی سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن است

یکی از بخشهای مهمّ کارنامه‌ی سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن سپاه است؛ یعنی حوادث، جریانات نتوانست این تشکیلات مستحکم و قویبنیه را از مسیر اصلی و درست، به بهانه‌ی اینکه دنیا تغییر کرده، زندگی تغییر کرده، منحرف کند؛ بهانه‌هایی که میشنوید و میبینید که می‌آورند، برای وادادگی بهانه می‌آورند، برای پشیمانی بهانه می‌آورند؛ بهانه هم این است که دنیا تغییر کرده، همه چیز عوض شده. خب، یک چیزهایی عوض نمیشود؛ از اولِ تاریخ تا امروز حُسن عدالت و عدالت‌طلبی انسان تغییر نکرده، زشتىِ ظلم تغییر نکرده، حُسن استقلال ملّی و عزّت ملّی تغییر نکرده، اینها و بسیاری از اصول دیگر که تغییرپذیر نیست. اینکه دنیا تغییر کرده، بهانه نمیشود برای اینکه ما رفتار خودمان، هدف خودمان، آرمان خودمان را عوض کنیم؛ وقتی آرمان عوض شد، راه عوض میشود؛ وقتی هدف نهایی عوض شد، دیگر معنی ندارد که شما در راه قبلی حرکت کنید، میروید به سمت هدف جدید که راه جدیدی است، راه دیگری است. یکی از مهمترین نقاط قوت سپاه ایستادگی و استقرار و ثبات‌قدم در این راه نورانی است.۱۳۹۲/۰۶/۲۶

ارسال نظرات