خبرهای داغ:
لاغری و سریع ترین راه کاهش ۸ کیلو وزن در یک هفته، رژیم لاغری سریع بدون گرسنگی، کاهش وزن در یک هفته، و... اینها تبلیغات رنگارنگ فضای مجازی و اینترت برای کاهش وزن هستند که بدون در نظر گرفتن روش علمی و اصولی که کارشناسان تغذیه و پزشکان توصیه می کنند در این فضا به چشم می خورد و متاسفانه تهدید جدی برای سلامت است اما نادیده گرفته شده است.
کد خبر: ۹۱۳۰۳۲۴
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
نسخه پیچی فضای مجازی برای لاغری/فریب تبلیغات رنگارنگ لاغری در فضای مجازی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی ، لاغری و سریع ترین راه کاهش 8 کیلو وزن در یک هفته، رژیم لاغری سریع بدون گرسنگی، کاهش وزن در یک هفته، لاغری با رژیم میوه، لاغری با رژیم سبزیجات، لاغری با کاهو ، کاهش وزن با سه گام ساده، راهی آسان برای کاهش وزن، لاغری تنها با مصرف شیر، لاغری تنها با سیب .....

اینها تبلیغات رنگارنگ فضای مجازی و اینترت برای کاهش وزن هستند که بدون در نظر گرفتن روش علمی و اصولی که کارشناسان تغذیه و پزشکان  توصیه می کنند در این فضا به چشم می خورد و متاسفانه تهدید جدی برای سلامت است اما نادیده گرفته شده است.
 طبق آمار دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله کشور دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.


چاقی بیماری کشنده‌ای نیست اما با بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط دارد.اما بیشتر مردم به خصوص زنان نه تنها برای جلوگیری از بیماری بلکه گول تبلیغات رنگارنگ فضای مجازی برای لاغری می خورند و تن به رژیم غیر علمی می دهند که بسیاری از آنان با عوارض زیادی نیز مواجه خواهند شد.


رهایی از چاقی نیاز به برنامه علمی و اصولی دارد که زمان نیاز دارد اما متاسفانه تبلیغاتی که برای کاهش وزن سریع در یک هفته، چند هفته می شود گول زننده است و این امر سلامتی بسیاری از شهروندان را به خطر انداخته است.


*نسخه پیچی فضای مجازی برای لاغری 
تناسب اندام و وزن ایده آل با نسخه چند روزه فضای مجازی حل نخواهد شد بلکه همچون چاقی که در طی زمانی طولانی و تدریجی شکل گرفته است این امر نیز نیاز به زمان و یک برنامه علمی و اصولی دارد.

تبلیغات رنگارنگ سلامتی مردم را نشانه گرفته است چرا که لاغر شدن در زمان کوتاه روشی غیر علمی و غیر اصولی بسیار خطرناک است.

 استقبال عمومی از شبکه های اجتماعی زمینه سوء استفاده برخی افراد را فراهم آورده است. امروزه شاهد ایجاد صفحات، کانال یا گروه های مختلف با عناوین جذاب در این فضا هستیم که هرکدام ادعای ارائه خدمات مطلوب و مناسب را به مردم دارند که کاربران نیاید فریب اینگونه اقدامات را بخورند و از آنها برای لاغر شدن استفاده کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:۶۰ درصد جمعیت بالای 18 سال این استان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
سیداحمد هاشمی اظهار کرد: از مجموع افراد دچار اضافه وزن و چاق 22.7 درصد در سن 45 تا 60 سال قرار دارند.
وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد کالری انسان را به سمت چاقی می برد افزود: مصرف بیش از مواد قندی و شیرین باعث افزایش فشار خون و اضافه وزن می شود که هر دو از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.


وی گفت: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کل قند و شکر مصرفی از برنامه روزانه باید کمتر پنج گرم در روز باشد.
کارشناسان تغذیه می گویند: روش هایی که در فضای مجازی برای کاهش وزن توصیه می شود علمی، منطقی و صحیح نبوده و کاهش وزن سریع که در این فضاها تبلیغ می شود با اصول علمی مغایریت داشته و این کار به طور حتم با عوارض همراه است.


بعضا  شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی کاهش وزن های موضعی را معمولا با استفاده از یکسری داروها و مواد گیاهی نیز پیشنهاد می دهند که اینها پایه و اساس علمی ندارد. این داروها فقط جنبه تبلیغاتی و تجاری داشته و از طریق تعدادی افراد سودجو به مردم معرفی می شوند.


برخی از داروهای گیاهی از جمله چای سبز در لاغری موثر است اما مصرف بیش از حد و حذف برخی از مواد غذایی مورد نیاز بدن باعث عوارض زیادی خواهد شد.
یک متخصص تغذیه گفت: کاهش وزن در هفته بیش از یک کیلوگرم توصیه نمی شود.


علی فاطمی افزود: کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته به مردم توصیه می شود و کاهش وزن بیشتر از یک کیلوگرم در هفته می تواند به ارگان های حیاتی مانند کبد آسیب جدی وارد کند.
وی گفت: در رژیم های لاغری توصیه می شود که همراه با کاهش وزن، آب، سبزیجات و میوه به مقدار کافی مصرف شود تا طراوت پوست و ارگان های مختلف بدن حفظ شود.


وی توصیه کرد که مردم به جای مصرف غذاهای دارای کربوهیدرات مانند برنج و نان و نیز غذاهای پرچرب از غذاهایی مانند حبوبات، سبزیجات و انواع میوه ها استفاده کنند و در طول روز از آب کافی استفاده کنند.


وی ادامه داد: برخی افراد فکر می کنند که برای کاهش وزن، ساعت ها چیزی نخوردن، خوب است ولی این باور اشتباه بوده و این کار عوارضی برای بدن دارد و برای کاهش وزن باید غذاهایی با حجم کم و با انرژی مناسب در طول روز استفاده شود.
وی گفت: عادات و رفتارهای غذایی نامناسب مانند سرخ کردن غذاها، مصرف چربی اضافی همراه با غذا، استفاده از نمک اضافی در موقع صرف غذا، افراط در مصرف سس های چرب و شیرینی های خامه ای، مصرف چای بلافاصله پس از غذا و مصرف جوش شیرین در پخت نان چاقی، افزایش چربی خون، افزایش فشارخون و کمبود ریزمغذی ها را به دنبال دارد.


وی افزود: به منظور اصلاح الگوی مصرف غذایی، پیروی از یک برنامه غذایی مناسب ضروری است.
وی گفت: مصرف روزانه مواد غذایی در پنج گروه اصلی شامل گروه نان و غلات، گروه شیر و مواد لبنی (ماست، پنیر یا کشک)، گروه میوه ها، گروه سبزی ها، گروه گوشت و جایگزین های آن یعنی حبوبات و تخم مرغ به مقدار توصیه شده برای حفظ سلامت بدن و پیشگیری از انواع بیماری ها ضروری است.


وی تصریح کرد: مصرف قند، نمک و چربی در برنامه غذایی روزانه باید کاهش یابد و برای این کار لازم است صنایع غذایی در تولید محصولات خود تا حد ممکن میزان نمک، قند و روغن را کاهش دهند و محصولات غذایی حامی سلامت را به بازار عرضه کنند.


ادعای کاهش وزن با مصرف قرص لاغری پایه علمی ندارد
وی گفت: ادعاهای مطرح شده در مورد تاثیر قرص های لاغری در کاهش وزن، هیچ پایه و اساس علمی ندارد. این قرص ها نه تنها کاهش وزن دائمی ایجاد نمی کنند، بلکه عوارض ناشی از مصرف آنها جبران ناپذیر و حتی با خطر مرگ همراه است.


وی افزود: امروزه چاقی در جامعه رو به افزایش است و افراد به ویژه زنان ایرانی به دنبال تمایل به داشتن تناسب اندام و کاهش وزن، به علت نداشتن آگاهی لازم در مورد عوارض قرص های لاغری، به دام تبلیغات فریبنده در مورد مصرف این قرص ها می افتند در حالی که مصرف این قرص ها برای سلامتی بسیار مضر است.


وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که به مصرف قرص‌های لاغری روی می‌آورند، بر اثر تبلیغات فریبنده فکر می‌کنند راه حل چاقی خود را پیدا کرده اند، ولی علاوه بر اینکه دچار عوارض زیادی با مصرف این قرص ها می شوند، به محض اینکه مصرف قرص را متوقف کنند به شرایط قبلی برمی‌گردند.


وی اضافه کرد: در هیچ کجای دنیا کاهش وزن سریع، راحت و بدون دردسر حاصل نمی‌ شود؛ زیرا اضافه‌ وزن در درون انسان و به تدریج شکل گرفته و باید انگیزه کم‌ کردن وزن نیز از درون افراد آغاز و به صورت تدریجی حاصل شود.


وی اظهار داشت: برای لاغر شدن باید اشتها را کنترل کرد و وعده های غذایی با حجم کنترل شده را افزایش داد؛ در این حالت، فرصت گرسنگی شدید برای بدن ایجاد نمی شود و فرد راحت تر می تواند مسیر کاهش وزن را طی کند.
به گفته این کارشناس، برای کاهش وزن و داشتن تناسب اندام باید تغذیه سالم شامل میوه ها، سبزی ها، پروتئین ها و سایر اقلام غذایی مفید داشت و فعالیت بدنی روزانه نیز برای مبارزه با چاقی کمک می کند.


وی گفت: رژیم های چاقی و لاغری نامناسب که در بین زنان و دختران جوان معمول شده به شدت سلامت این قشر را تهدید می کند. 
وی اظهار داشت افزود: لاغر بودن در بین زنان و دختران جوان به معضل روحی تبدیل شده که متاسفانه با الگوی غلط غذایی و رژیم های مستمر سلامت آنان را به خطر انداخته است.


وی اظهار داشت: کاهش و حذف خودسرانه برخی گروه های غذایی در دراز مدت موجب گرسنگی سلولی و فقر ریزمغذی های مورد نیاز بدن شده و آثار زیانباری برای سلامت به همراه دارد.


*رسانه ها الگوی تغذیه درست را آگاه سازی کنند
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: رسانه های جمعی و نهادهای آموزشی باید با رویکرد سلامت محور، اصلاح باورهای غلط در الگوی تغذیه را به عنوان اولویت اطلاع رسانی تعریف کنند و با بیان پیامدهای خطرناک رژیم های نادرست، خطر در کمین دختران و زنان جوان را گوشزد کنند.

ارسال نظرات