پژوهشگر مسائل سیاسی واقعه طبس ماهیت اصلی دولت آمریکا نمایان شد و حائز این نکته مهم برای ما است که هرگز به آمریکا اعتماد نکنیم چراکه به هیچ وجه دلسوز ملت ایران نیست.
کد خبر: ۹۱۳۰۴۷۵
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۲

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  عباس خسروانی پژوهشگر و کارشناس سیاسی در نشست تخصصی با موضوع شکست آمریکا در طبس که به میزبانی خبرگزاری دفاع پرس برگزار شد، تبیین تاریخ کشور را بسیار مورد اهمیت دانست و گفت: تاریخ معلم انسانها و چراغ راهی برای آیندگان است.

وی تاریخ را یکی از راه های انتقال فرهنگ و مکتب دانست و افزود: ما به عنوان یک کشور انقلابیِ دارای مکتب و ایدئولوژی در دنیا، بایستی این فرهنگ و مکتب را به نسل های آینده و دنیا انتقال دهیم؛ نباید بگذاریم آیندگان فراموش کنند چه بر سر ایران آمده است و چه تحولاتی را طی کرده تا به این جایگاه رسیده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گرامیداشت رویدادهای تاریخی را وظیفه ای مهم دانست و بیان کرد: برای اینکه بتوانیم واقعه طبس را مورد بررسی قرار دهیم باید مروری بر اتفاقاتی که پیش از طبس روی دادند داشته باشیم که چه تحولاتی در دنیا و کشور رخ داد تا یکی از نمودها و بروزهای شکل گیری آن واقعه طبس است.

وی در این خصوص تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم که باعث خانمانسوزی و کشتار میلیون ها انسان شد، دنیا به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شد و این تقسیم بندی به جهت پناهندگی سایر کشورها از جنگ، غارتگری و جنگ مجدد توسط ابرقدرت ها شکل گرفت.

خسروانی انقلاب اسلامی را عامل اصلی برهم زدن دوقطبی شکل گرفته در جهان دانست و اضافه کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در چنین شرایطی هم به لحاظ عملی و هم نظری بسیاری از پارادایم ها را می شکند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شعارهای کلیدی جمهوری اسلامی (نه شرقی، نه غرب) بود که به نماد وزارت خارجه هم تبدیل شد، گفت: در حوزه عملی نیز وقتی کشوری با این شرایط جغرافیایی، انقلابی را علیه همه سلطه ها شکل می دهد که شعار اساسی آن استقلال و آزادی است، و تمام تقسیم بندی ها و بلوک بندی ها را می شکند به طور قطع این موضوع از سوی دو قدرت پذیرفته نمی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی انقلاب امام خمینی(ره) را متعلق به مستضعفین عالم دانست و افزود: انقلاب اسلامی ضمن اینکه ابهت ابرقدرت های دنیا را شکست و منافع هر دو بلوک را نیز در منطقه خاورمیانه مورد تهدید قرار داد و این امر باعث شد تا تهدیدها و توطئه‌ها با هدف نابودی علیه انقلاب اسلامی شکل بگیرد.

 

وی در این خصوص ادامه داد: در بُعد داخلی دشمنان با تحریک گروهک ها در مناطق مختلف کشور، درصدد برآمدند تا با ایجاد اختلافات قومیتی و فرهنگی انقلاب اسلامی را از بین ببرند و در بُعد خارجی هم، با طراحی جنگ هشت ساله این هدف خود را دنبال می کردند که هر دو شکست خورد. البته در برخی موارد دشمنان هر دو فاز را با هم به اجرا گذاشت که ماجرای طبس و کودتای نوژه سمبل عینی این موضوع است و این دو پدیده باید در کنار یکدیگر بررسی شوند.

خسروانی با اشاره به کودتای نوژه خاطرنشان کرد: در واقع آمریکا با همراهی بازماندگان ارتش رژیم طاغوتی از درون کودتای نظامی نوژه را طراحی کردند و در کنار آن حضور نظامی مستقیم با ماجرای طبس را شکل دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی تسخیر لانه جاسوسی را از عوامل دیگر شکل گیری حادثه طبس دانست و تصریح کرد: بعد از پایان جنگ جهانی دوم یکی از سیاست‎های آمریکا برای نفوذ در کشورهای دیگر ایجاد سفارتخانه در کشورها بود که در کشورهای دوست و دشمن با مصونیت هایی که ایجاد می کردند، پروژه جاسوسی از این طریق را شروع کردند.

وی در این خصوص ادامه داد: دولت آمریکا اطلاعات محرمانه را در سفارتخانه هایش دسته بندی و بر اساس آنها توطئه ها و برنامه ریزی‌هایش را طراحی و پیش می برد؛ بسیاری از کارمندان سفارتخانه ها علیرغم اینکه زیرمجموعه وزارت خارجه بودند ولی مستقیم از سوی سازمان سیا و اطلاعاتی آنها هدایت می شدند که در قضایای زیادی اعم از فتنه 88 پای اصلی فتنه سفارتخانه ها بود.

خسروانی با اشاره به اینکه در زمان پهلوی هم با وجود اینکه رژیم پهلوی سر و پا گوش به فرمان آمریکا بود، ولی با این وجود بازهم توطئه ها علیه آن در سفارتخانه ها طراحی می شد، اضافه کرد: در دولت موقت بازرگان سیاست دولت تعامل با دنیا و ادامه فعالیت سفارتخانه ها بود که با توجه به اتفاقات سال اول انقلاب، مسئولین به این نتیجه رسیدند که توطئه هایی در حال انجام است و تعدادی از دانشجویان خط امام به این نتیجه رسیدند که فتنه ها در سفارتخانه شکل می گیرد و تصمیم به اشغال سفارت گرفتند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: پس از اشغال سفارت اسنادی در آنجا به دست می آید که تمام فرضیه های مسئولین انقلاب مبنی بر جاسوسی سفارتخانه ها را تأیید کرد و بعد از آزادی گروگان های آمریکائی، استکبار جهانی به تنها خواسته ایران که بازگرداندن شاه به کشور و محاکمه در ایران بود، عمل نکرد و این جزو عبرت های تاریخی است.

وی با انتقاد از کسانی که تسخیر لانه جاسوسی را عاملی برای دشمنی های آمریکا می دانند، افزود: در همان قانونی که می گوید سفارتخانه جزئی از خاک آن کشور محسوب می شود و برای سفارتخانه ها شرح وظایفی اعلام شده که حق عدول از آن را ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی بدعهدی های آمریکا در مذاکرات را امری طبیعی دانست و گفت: اگر آمریکائی زورش برسد از دیپلماسی استفاده نمی کنند و اولویت آنها زور و تهدید است؛ زمانی دیپلماسی در دنیا کاربرد دارد که کشور از یک پشتوانه نظامی و اقتدار دفاعی برخوردار باشد و دیپلماسی از نظر آنها راهی برای فریب است.

وی با اشاره به جمله امام خمینی(ره) که می فرمایند شن های طبس مأموران الهی بودند، افزود: طبس یک چهره دیگر از انقلاب به جوانان معرفی می کند و آن چهره معنوی و خدایی انقلاب است؛ تا زمانی که انقلاب در چارچوب ارزش ها و آرمانهایش عمل کند پشتوانه الهی دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی طبس را دستاوردی مهم برای رسوایی آمریکا خواند و تأکید داشت: طبس یک ننگ و بی آبرویی برای استکبار جهانی در دنیا به وجود آورد و ضربه بزرگی به آمریکا زد.

خسروانی با بیان اینکه دولت بازرگان از روز اول با اصول انقلاب همخوانی  نداشت، گفت: ماجرای طبس باعث شد دولت بازرگان استفعفا دهد.

وی تجاوز و ترور را سیاست اصلی دولت آمریکا دانست و افزود: واقعه طبس ماهیت اصلی دولت آمریکا نمایان شد و حائز این نکته مهم برای ما است که هرگز به آمریکا اعتماد نکنیم چراکه به هیچ وجه دلسوز ملت ایران نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه با وجود مشکلات باید قدر کشور و انقلاب را بدانیم، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب هر کشوری که اراده می کرد به راحتی وارد ایران می شد ولی امروز در شرایطی قرار داریم که هیچ قدرتی، حتی خیال تجاوز نظامی به کشور را ندارد و باید اهمیت این موضوع برای مردم و نسل جوان تبیین شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات