خبرهای داغ:
پسندیده گفت: در كشور ما روزانه 50 هزار تن زباله خانگی توليد مي شود و سهم استان قزوین حدود 700 تن در روز است كه بخش محدودی از این پسماندها تفکیک و بازیافت می شوند.
کد خبر: ۹۱۳۰۶۸۸
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، حسن پسنديده مدير كل حفاظت محيط زيست استان قزوين در مراسم روز زمين پاک، ضمن تبريك أعياد شعبانيه و گراميداشت روز دوم ارديبهشت بعنوان روز زمين پاک و تقارن آن با هفته سلامت بیان كرد: انسان اشرف مخلوقات است و زمين گهواره و مهد تمدن بشری كه بستر زندگی همه زيستمندان است، امروزه رشد و توسعه تكنولوژی و عدم رعايت مسائل محيط زيست باعث شده زمين در معرض خطر و آسيب قرار گیرد كه سلامت مردم و جامعه و محیط زیست به خطر افتاده است.

وي گفت: دخالت انسان در طبيعت، نادیده گرفتن حقوق طبيعت، تخريب جنگلها، مراتع، بيابانزايی، فرسايش زمين، انواع آلودگيها را به دنبال داشته كه باعث تخریب محيط زيست شده است.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان قزوين اظهار کرد: محيط زيست يک موهبت و امانت الهی است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات بايد از آن استفاده صحیح كرده و در حفاظت آن كوشا باشد.

پسنديده با اشاره به حق و حقوق طبیعت و منابع طبیعی و محيط زيست عنوان کرد: اين حقوق تعيين كننده تعادل عرضه های زيستی است و هر گونه تغيير و دست بردن در آن با هدف بهره برداری غير اصولی باعث واكنش و عكس العمل طبيعت به رفتارهای ما خواهد بود كه خسارت‌های ناشی از سیل در بعضی نقاط کشور نمونه ای از نادیده گرفتن حقوق رودخانه ها و تصرف و توسعه در حریم و بستر رودخانه ها بوده است.

وی افزود: محيط زيست سالم با مشاركت همه آحاد جامعه امكان پذير است، افرادی كه دارای اگاهی و دانش زيست محيط زيستی هستند اين دانش را برای مشاركت در حفظ محيط زيست بكار گيرند و در اين راستا دانش آموزان نیز با فرا گرفتن دانش و آموزه های محیط زیستی مي توانند بعنوان گروه های مستعد و همیاران محیط زیست اين آموزش ها را به خانواده انتقال داده و زمينه مشاركت آنان را نيز در حفاظت محیط زیست فراهم آورند.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان قزوين در ادامه با اشاره به دوم ارديبهشت بعنوان روز زمين پاک به ارزش خاک و روند كند تشكيل ان اشاره كرد و گفت: متاسفانه در كشور ما روند فرسايش خاک ٢/٥ برابر نسبت به متوسط جهان است و ما بايد با بكارگيری شيوه های علمی در كشاورزی، مرتع داری و حفاظت از منابع آب و جنگل، از اين سرمايه های طبيعی حفاظت كنيم.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان قزوين با اشاره به زباله های رها شده در طبيعت بعنوان آلاينده های زمين تصریح کرد: در كشور ما روزانه 50 هزار تن زباله خانگی توليد مي شود و سهم استان قزوین حدود 700 تن در روز است كه بخش محدودی از این پسماندها تفکیک و بازیافت می شوند.

پسندیده خاطرنشان کرد: در دنیا سالانه 300 میلیون تن مصنوعات پلاستیکی و در کشور ما سالانه حدود 177 هزار تن پلاستيک توليد مي شود و با توجه به اثرات منفی پسماندهای پلاستیکی و چند صد سال نیاز به تجزیه پسماندهای پلاستیکی ضرورت دارد تا نسبت به جایگزینی مواد قابل تجزیه در طبیعت اقدام نماییم که شعار نه به پلاستیک و زباله خود موید این امر می باشد.

وی توجه مسؤولين، تصميم گيران، قانونگذاران، مجريان، مردم و تشكلها را جهت مشاركت در حفظ محيط زيست خواستار شد و اضافه کرد: حفظ محيط زيست يک وظيفه همگانی است و آگاهی آحاد جامعه و فرهنگ سازی أهميت بالآیی دارد.

مدير كل حفاظت محيط زيست استان قزوين، آموزش محیط زیست در مدارس از طريق كتاب انسان و محيط زيست برای، آشنايی با اهميت اب، خاک، هوا، آلودگی ها، پسماندها، فاضلابها، آلودگی محيط زيست، گردشگری مسمولانه را برای حفظ محيط زيست ضروری دانست.

پسندیده با اشاره به وجود ارزش های بالای تنوع زيستی در استان قزوين گفت: اينها زيستگاهها و زیست بومهای با ارزش های زيستی و ژنتيكی مهمی در استان هستند که در این راستا همگی موظف به حفظ اين ثروت گرانبها هستيم.

وی در پايان ضمن اشاره به رسالت مهم صدا و سيما بعنوان متولی اطلاع رسانی و ارتقاء دانش و اطلاعات مردمی خصوصاً در زمینه مسائل مربوط به محیط زیست بیان کرد: اکنون حفظ محيط زيست با استفاده از تمام توان و همكاری مردم، تشكلهای مردمی، محيط ياران، و همه سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و با رعايت قوانين و مقررات محیط زیست امكان پذير است.

1010/پ40/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها