خبرهای داغ:
رئیس دستگاه قضا امروز به دیدار مراجع عظام تقلید رفت و ایشان نیز در این دیدار‌ها ضمن آرزوی توفیق برای آیت الله رئیسی، خواستار چاره اندیشی در خصوص مشکلاتی نظیر اطاله دادرسی، حجم بالای پرونده‌ها در دستگاه قضایی، برخورد با اختلاس و... شدند.
کد خبر: ۹۱۳۰۹۳۱
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در سفر به شهر مقدس قم با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی و جوادی آملی دیدار و گفت: وگو کرد و به ارائه گزارشی از برنامه‌های خود برای قوه قضاییه و اقدامات انجام شده پرداخت.

در دیدار رئیس دستگاه قضا با مراجع تقلید چه گذشت؟

امیدوار به تحول همه‌جانبه هستیم
آیت الله مکارم شیرازی در دیدار آیت الله رئیسی رئیس با تبریک انتصاب وی به عنوان رییس قوه قضاییه، برای وی در این مسؤولیت حساس، مهم و خطیر آرزوی توفیق کرد.

این مرجع تقلید گفت: امیدواریم در دوره مدیریت حضرتعالی تحول همه جانبه‌ای در دستگاه قضا صورت گیرد چراکه شما مرد تحول هستید.

وی در ادامه با بیان توصیه‌هایی مهم خطاب به رئیس و دیگر مسؤولان دستگاه قضا، تصریح کرد: قوه قضاییه آبروی نظام اسلامی به شمار می‌آید و عدالت مطلوب خود را در این دستگاه نشان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم با تشریح برخی مشکلات اساسی موجود در قوه قضاییه، بر لزوم تشکیل کارگروه‌هایی برای آسیب شناسی و اقدام لازم برای رفع آن‌ها تاکید کرد.

آیت الله مکارم شیرازی افزودند: یکی از مشکلات مهم موجود که البته معلول عوامل مختلفی همچون کثرت پرونده‌ها و تشریفات دست و پاگیر است، روند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها است که گاهی سبب می‌شود افراد از پیگیری حق خود و مراجعه به دادگستری صرفنظر کنند.

وی زندانیان مهریه را از دیگر مشکلات موجود در دستگاه قضا دانست و گفت: متاسفانه دادگاه‌ها در این زمینه اصل را بر اعسار زوج می‌گذارند و فرد را زندانی می‌کنند تا اعسار خود را ثابت کند در حالی که طبق مبانی دینی و فقهی اصل بر اعسار است نه ایسار، مخصوصاً در مورد جوانان.

استاد حوزه علمیه قم خطاب به رییس قوه قضاییه تاکید کرد: شما باید کارگروهی برای رسیدگی به این مشکل که بخش زیادی از جوانان را دچار مشکل کرده است، تشکیل دهید و با دقت و سرعت این مشکل را حل کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تقسیط مهریه گفت: بدون شک وقتی مهریه تقسیط شد باید با پرداخت قسط اول زوجه تمکین کند همان گونه که در تمام معاملات اقساطی جنس را با پرداخت قسط اول تحویل می‌دهند نه اینکه بگذارند بعد از پرداخت تمام اقساط که گاهی در مورد مهریه به چهل و پنجاه سال طول می‌کشد، طرف تمکین کند.

این مرجع تقلید همچنین خواستار نظارت دستگاه قضا بر فعالیت وکلا شد و تصریح کرد: متاسفانه مشاهده شده که برخی وکلا با شگرد‌های مخصوصی که دارند و به منظور دستیابی به منافع بیشتر، کاری می‌کنند تا روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی شود، در این خصوص باید فکری کرد.

وی افزود: گاه بعضی مرتکب قتل عمد شده‌اند و صاحبان خون عمداً در قصاص تأخیر می‌کنند و مجرم سال‌ها در زندان می‌ماند در حالی که این کار درست نیست، زیرا او فقط مستحق قصاص است نه مستحق سال‌ها زندان. باید بلافاصله قصاص کنند و اگر نمی‌خواهند قصاص کنند با کفالت مجرم را آزاد کنند تا موقع قصاص.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به کثرت پرونده‌های موجود در دستگاه قضا، بر لزوم کار فرهنگی به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات تاکید کرد و گفت: لازم است در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد و ضمن تهیه گزارش آماری دقیق، این مساله مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا جلوی ورود این همه پرونده به قوه قضاییه گرفته شود.

در دیدار رئیس دستگاه قضا با مراجع تقلید چه گذشت؟

روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی باید صریح و سریع باشد
آیت الله نوری همدانی در دیدار آیت الله رئیسی رییس قوه قضائیه با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: در اسلام ۳ سمت بسیار مهم است که انبیا و ائمه طاهرین (ع) داشته اند، این پست‌ها به اندازه‌ای مهم است که هیچگاه نباید متوقف شود و تعطیل باشد.

وی افزود: یکی از این موارد مهم حکومت و ولایت است، مسأله رهبری غیر از راهنمایی صرف است چرا که کار رهبری به حرکت آوردن جامعه و جهت بخشیدن به حرکات است، همیشه در جامعه اسلامی حتی با وجود غیبت امام، باید رهبری وجود داشته باشد تا جامعه را به حرکت در آورده و به حرکات جهت ببخشد تا جامعه به ساحل عزت و افتخار برسد، این رهبری جامعه اسلامی همان ولایت فقیه است.

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر تقلید است، اظهار کرد: کسانی که به درجه اجتهاد نرسیدند لازم است که احکام خدا را با مراجعه به متخصصان و فق‌ها تبعیت کنند، مسأله دیگر قضاوت است چرا که همیشه در جامعه افرادی هستند که نمی‌گذارند احقاق حق و ابطال باطل شود و مظلوم واقع می‌شوند و نیازمند پناهگاهی هستند.

وی قوه قضائیه را پناهگاهی برای مردم دانست و ادامه داد: خوشبختانه امروز با فرمان رهبر معظم انقلاب این مسؤولیت مهم برای جنابعالی محقق شد و با سوابقی که شما در پست‌های انقلاب داشتید و با شناختی که داریم الحمدلله همیشه تأثیر گذار بودید و می‌توانید موفق باشید.

استاد حوزه علمیه قم با تجلیل از شخصیت آیت الله رئیسی ابراز کرد: الحمدلله شما فردی باسواد، بیدار، روشن و محقق هستید و از نظر عدالت و تقوا در حد بسیاری بالایی قرار دارید و امیدواریم که مشکلات مردم در نتیجه اقدامات شما حل شود.

وی عنوان کرد: امیرمؤمنان به مالک اشتر می‌فرمایند کسی که می‌خواهد قضاوت کند باید افضل مردم، صبور، مسلط به امور و خستگی ناپذیر باشند، خوشبختانه در جنابعالی این صفات وجود دارد و انتصاب شما کاملا شایسته بوده و امیدواریم که معضلات قضایی به دست شما حل شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به کثرت پرونده‌ها در دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: باید با اقدام جهادی به این پرونده‌ها رسیدگی شود و وجود هزاران پرونده قضایی زیبنده جامعه اسلامی نیست، همچنین روند رسیدگی‌ها باید با سرعت باشد و از اطاله دادرسی جلوگیری شود.

وی با تأکید بر پیشگیری از وقوع جرایم اضافه کرد: باید اقداماتی شود که زمینه برای وقوع جرم و تخلف وجود نداشته باشد، مردم باید طعم قضاوت صریح و سریع را با وجود جنابعالی در رأس دستگاه قضایی درک کنند.

این مرجع تقلید در پایان بر لزوم سرمایه گذاری بیشتر دستگاه بر اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش جرایم تأکید کرد.

در دیدار رئیس دستگاه قضا با مراجع تقلید چه گذشت؟

جلوگیری از اختلاس‌ها و عدم حبس بدهکاران مالی
آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار آیت الله رئیسی برخی از وظایف قوه قضائیه را یادآور شد و اظهارکرد: کار شما بسیار مهمّ است که اگر به بهترین وجه، انجام بگیرد، منافع بسیار زیادی برای کشور و جامعه دارد.

وی در ادامه، ویژگی‌های قضات را برشمرد و بیان کرد: نظر به اینکه قضاوت از مناصب مهمّ و خطیر است، باید قضات از بین افراد عالم، عادل و آگاه انتخاب شوند تا بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

این مرجع تقلید با اشاره به برخی باید‌ها و نباید‌های قوه قضائیه، یادآور شد: این قوه باید کاری کند که اعتماد مردم حفظ شود، یعنی چنان عالمانه، عادلانه و آگاهانه رفتار کند که مردم عزیز ما، برای احقاق حقّ خود به آنجا مراجعه و قوّه قضائیه را مورد اعتماد خویش بدانند.

وی در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به جایگاه مردم تصریح کرد: در همه برنامه‌ها باید به این جایگاه توجّه داشت. در روند قضایی باید آبروی مردم کاملاً محفوظ بماند. عدالت هم به طور کامل و بدون تبعیض باید برای همگان اجرا شود.

آیت الله صافی گلپایگانی قسمت دیگری از سخنان خود را به موضوع مجازات حبس اختصاص داد و گفت: بار‌ها گفته‌ایم که زندانی‌کردن بدهکاران مالی از جمله برای مهریه، وجه شرعی ندارد و چنانچه بدهکاری، معسر و مفلس شناخته شد، باید احکام شرع برای او اجرا شود و حقّ حبس او را نداریم.

وی حفظ امنیت سرمایه و اموال مردم را از مهمترین وظایف قوه قضائیه برشمرد و افزود: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. البته اقدام مهم‌تر اینکه بستر و زمینه اختلاس و دزدی از سیستم اقتصادی کشور برطرف شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مطمئن باشید اقتدار شما در جلوگیری از اختلاس‌ها، نقش زیادی در رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت.

وی در قسمت دیگری از توصیه‌های خود به رئیس قوه قضائیه و هیئت همراه گفت: یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضائیه بخصوص دادستان‌های محترم به عنوان مدعی العموم، جلوگیری از اعمال خلاف شرع و ملاهی و مناهی است که توسط عده‌ای از افراد انجام می‌گیرد. باید با تدبیر و اقتدار، جلوی این امور خلاف گرفته شود تا جامعه، پاک بماند و مردم در آسایش و رفاه زیر سایه احکام نورانی اسلام زندگی کند.

آیت الله صافی گلپایگانی در پایان اظهار کرد: کار مهمّی به حضرتعالی و همکاران محترمتان واگذار شده است که امیدوارم بتوانید با تدبیر و اجرای دقیق احکام اسلام، به ملّت شریف و عزیز ایران به نحو احسن خدمت کرده و موجبات رضایت خداوند متعال و حضرت، ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورید.

در دیدار رئیس دستگاه قضا با مراجع تقلید چه گذشت؟

توصیه به رئیس دستگاه قضا درباره انتخاب قضات
آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی عصر امروز در دیدار آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه با ایشان اظهار کرد: بی اخلاقی و بی‌تقوایی به اعتماد مردم لطمه می‌زند و وقتی اعتماد مردم لطمه ببیند، بقاء انقلاب به خطر می‌افتد.

وی تصریح کرد: در انتخاب و نصب قضات از باب ضرورت می‌توان از شرط اجتهاد عبور کرد و به سواد و علمیت نسبی اکتفا کرد، اما موضوع اخلاق و تقوا حتما باید لحاظ شود و شما باید روی این موضوع حساس باشید.

این مرجع تقلید یادآور شد: قضاوت در درجه اول اهمیت است. در دستگاه قضا باید کار در دست کسانی باشد که از باب وظیفه به آنجا آمده‌اند، نه به خاطر دنیا.

آیت‌الله شبیری زنجانی یادآور شد: کسی که در مصدر قضا است، باید با مردم برخورد درستی داشته باشد. گاهی از قضات به خاطر برخوردهایشان شکایت می‌کنند. اگر این موضوع با دقت پیگیری نشود اعتماد مردم آسیب می‌بیند و خون شهداء پایمال می‌شود.

در دیدار رئیس دستگاه قضا با مراجع تقلید چه گذشت؟

افراد لایق را برای دستگاه قضا انتخاب کنید
آیت الله وحید خراسانی در دیدار آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، پس از استماع گزارشات، با اشاره به حدیث «مَنْ حَکَمَ فِی دِرْهَمَیْنِ بِغَیْرِ مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فهو کافر بالله علی العظیم» گفت: همان طوری که اشاره فرمود: ید، این مسئولیت، مسئولیت خطیری است.

وی ادامه داد: حکم در دو درهم، به غیر ما انزل الله، حدش این است؛ لذا سپردن جان و ناموس و مال مردم به افراد باید روی دقت کامل انجام بشود.

این مرجع تقلید افزود: اولا علم، ثانیا ایمان، ثالثا اخلاق، رابعا عقاید افراد این‌گونه واجد شرایط می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: این امر، امر مهمی است. ایران مملکت شیعه است. ایتام آل محمد علیهم‌السلام به دست شما سپرده شده است. افراد لایق، علماً، عملاً، اخلاقاً و اعمالاً را برای این امانت کبری انتخاب کنید.

آیت الله وحید خراسانی در پایان با توصیه به قرائت هر روزه قرآن و هدیه آن به حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه و تلاوت سوره یاسین و هدیه به حضرت زهرا علیهاالسلام یادآور شد: اگر کارتان این باشد آن‌ها شما را کمک خواهند کرد.

در دیدار رئیس دستگاه قضا با مراجع تقلید چه گذشت؟

جلوی سوء استفاده‌ها از خلاء‌های قانونی را بگیرید
آیت الله جوادی آملی در دیدار آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه که امروز در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا در قم برگزار شد، به مسائل قوه قضاییه پرداخت و بیان کرد: از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضایی، گفته شد که دستگاه قضای اسلامی را دو اصل حفظ می‌کند؛ «قانون آزاد» و «قاضی آزاده».

این مرجع تقلید بازنگری در برخی قوانین را لازم دانست و تصریح کرد: در کتاب دَین در مباحث فقه ما آمده است که باید دیون شخص ورشکسته بی تقصیر را حاکم اسلامی بپردازد، حالا اگر منابعی برای این منظور وجود ندارد لااقل سازوکاری فراهم شود که چنین شخصی به زندان نیفتد.

وی در توصیه‌هایی مهم و راهبردی به قوه قضاییه اظهار کرد: دو کار اصلی باید در ارتباط با دستگاه قضا صورت بگیرد؛ اول اینکه هم صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند. بسیاری از پرونده‌های قضایی در اثر ناآگاهی مردم از مباحث قانونی است، باید تربیت عمومی و بالا بردن سطح فرهنگ مردم در این زمینه در دستور کار جدی قرار بگیرد.

آیت الله جوادی آملی در ادامه جلوگیری از سوء استفاده برخی از خلأ‌های قانونی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: دومین مطلب مهم این است که برخی علم را می‌آموزند برای گناه کردن! هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های سنگین اختلاس و یا دیگر جرائم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلاء‌های قانون را می‌شناسند رخ داده باشد.

وی گفت: وظیفه قوه قضا این است که این افراد را سر جایشان بنشاند و از طرف دیگر جلوی این سوء استفاده‌ها از خلأ‌های قانونی را بگیرد. در دستگاه قضا، قاضی و وکیل خوب کم نیست، اما یک غده بدخیم در یک گوشه از بدن برای کل بدن مشکل ایجاد می‌کند، باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.

این مرجع تقلید تاکید داشت: اگر این اقدامات صورت بگیرد هرگز کسی نخواهد توانست اختلاس‌ها و خیانت‌های سنگین دیگر را در کشور انجام دهد. لازم است که این کار‌ها صوت بگیرد تا حق مسلم اکثری اعضای دستگاه قضایی که پاک هستند هدر نرود و این نظام که شرف همه ماست، آسیب نبیند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها