مراسم رونمایی از کتاب «کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی» نوشته دکتر محمدحسین رجبی‌دوانی در نمایشگاه کتاب برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۳۱۳۸۳
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم رونمایی از کتاب «کوفه و نقش آن در قرن‌های نخستین اسلامی» نوشته دکتر محمدحسین رجبی دوانی با حضور این نویسنده، حجت‌الاسلام و المسلمین حامد کاشانی و جمعی از علاقه‌مندان در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام و المسلمین حامد کاشانی صحبت کرد و در مورد اهمیت نگارش کتابی با این موضوع گفت: شهر کوفه از جهات مختلفی دارای مسئله است و این کتاب سعی کرده است تا به این مسائل پاسخ دهد. در حقیقت، شناخت این شهر کمک به شناخت سیره اهل‌بیت علیهم السلام می‌کند. دقت داشته باشید که بسیاری از تصمیمات امیرالمؤمنین در شهر کوفه بوده است و وعده‌ها، خطبه‌ها و تعاریف ایشان در همین شهر بوده است. امیرالمؤمنین در سخنان خود، روزگاری از کوفه تعریف کرده‌اند و در مقابل روزی آنان را ملامت کردند. این‌که چه اتفاقی می‌افتد که از آن نقطه به این نقطه می‌رسند و مهم‌ترین طرفداران و لشگریان حضرت از هم پاشیده می‌شوند، از جمله نکات مهمی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: دقت داشته باشید که تنها شهری که به‌صورت جدی  از امام حسین علیه السلام حمایت کرد، همین شهر است. آنان حمایت مکتوب داشتند و حتی بعد از وقوع واقعه کربلا، 10 هزار کشته می‌دهند، برای مثال، با همت مردم کوفه است که حکومت به امیرالمؤمنین می‌رسد اما چه اتفاقی می‌افتد که رنگ عوض کرده و اکنون تبدیل به نماد خیانت و بی‌وفایی می‌شوند، در حقیقت، می‌توان گفت که کوفه بستر تحولات جدی تاریخ اسلام است، علاوه بر این، یاران اصلی اهل‌بیت، عمدتاً از اهالی کوفه هستند و تا سال 60 هجری بدنه اصلی یاران اهل‌بیت از همین شهر هستند. به‌اعتقاد من، این شهر بسیاری از مهجورات اهل‌بیت را برای ما بیان می‌کند. این‌ها از جمله مسائلی است که استاد رجبی‌دوانی در این کتاب مورد بررسی قرار دادند. باید توجه داشت که پاسخ به این مسائل، کار یک پژوهشگر و استاد تاریخ است. این کتاب تلاش کرده است که یک تصویر روشن پژوهشی ارائه کند اگرچه متن این کتاب تنها برای پژوهشگران نوشته نشده است و برای عموم نیز قابل فهم است.

در ادامه این جلسه، دکتر محمدحسین رجبی دوانی صحبت کرد و توضیحاتی در مورد کتاب جدید خود داد و گفت: این کتاب به بررسی موقعیت شهری می‌پردازد که در تاریخ صدر اسلام منشأ بسیاری از اتفاقات سرنوشت‌ساز بوده است. در اتفاقات صدر اسلام، کوفه نقش مهم و پررنگی داشته است. این روزها در کشورمان برای بیان وفاداری به نظام و ولایت شعار «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» داده می‌شود، در حقیقت در فرهنگ ما کوفی بودن مترادف با بی‌وفایی، خیانت و رها کردن ولایت تلقی می‌شود اما باید بگویم که در واقعیت چنین مسئله‌ای درست نیست. در این کتاب با بررسی منابع تاریخی، سابقه این شهر و مردم آن را ارائه کرده‌ایم. با خواندن این کتاب، دقیقاً متوجه خواهید شد که سرآمد مردم مسلمان در قرن اول، دوم و سوم هجری، کوفیان بودند. جالب است بدانید که برجسته‌ترین شخصیت‌های عالم اسلام کوفی‌ها بودند، با وجود این، چه اتفاقی می‌افتد که این شهر با چنین سابقه‌ای تبدیل به نماد بی‌وفایی می‌شود و سرنوشت آن برای ما عبرت‌آموز می‌شود.

وی ادامه داد: در این کتاب، به فرآیند شکل‌گیری این شهر اشاره کرده‌ایم. باید دقت داشت که کوفه در خاک ایران تأسیس شده است و جزئی از زمین‌های اعراب نبوده است. کوفه و بصره به‌عنوان دو پایگاه استقرار فتوحات نظامی بوده است اما با گذر زمان، این دو شهر تبدیل به پایگاهی مهم و تأثیرگذار در مسائل سیاسی، فکری و اعتقادی شده است. باید دقت داشت که در کوفه قبیله‌های مختلفی ساکن بوده‌اند و شاید بتوان گفت که یکی از دلایل عدم ثبات رأی مردم همین موضوع تعدد قبایل بوده است. هم‌چنین ایرانیان زیادی که عمدتاً بعد از پیامبر(ص) از مدینه به این شهر مهاجرت کرده بودند در کوفه ساکن بوده‌اند اما این‌که چرا آنان نقش‌آفرین نیستند به‌سبب حرکت خلیفه دوم بوده است. او با ایجاد تبعیض فراوان بین ایرانیان و اعراب،‌ حق هر گونه دخالت در امور سیاسی را از ایرانیان می‌گیرد و آنان را تبدیل به شهروند درجه دوم می‌کند. در بخش دیگری از این کتاب، نقش سیاسی  و نظامی کوفه را مورد بررسی قرار داده‌ایم. سپاه کوفه، موفق می‌شود که پیروزی‌های بزرگی به دست بیاورد و با پیروزی بر ساسانیان، این سلسله را منقرض می‌کند. بعد از این‌که امام علی علیه السلام به خلافت می‌رسند، تحول بزرگی رخ می‌دهد و ایشان کوفه را مرکز خلافت خود قرار می‌دهند. از این زمان به بعد است که نقش این شهر پررنگ‌تر نیز می‌شود چرا که پایتخت حکومت اسلام لقب می‌گیرد. بسیاری از خطبه‌های انسان‌ساز ایشان در کوفه خوانده می‌شود و به همین دلیل کوفه مرکز شیعیان می‌شود. اگر دقت کنید می‌بینید که بسیاری از مردم مدینه پس از رحلت پیامبر از مدینه به کوفه مهاجرت می‌کنند و به همین دلیل می‌توان گفت که آن‌حضرت انتخاب بسیار درستی را برای پایتخت قرار دادن کوفه می‌گیرند. اگرچه بعداً و به‌سبب دلایل متعدد نظیر دور شدن از ارزش‌ها در دوران 25ساله غصب حکومت، تعدد قبایل، توجه به مادیات و فتوحات جنگی و... شرایط عوض می‌شود. این روند تا زمان امام حسن علیه السلام ادامه دارد که در نهایت مردم معاویه غاصب را بر ایشان ترجیح می‌دهند.

رجبی دوانی، اتفاقات شهر کوفه را الگویی مناسب برای این روزهای کشورمان دانست و گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در کوفه رخ داده است، در 40 سال کشور خودمان نیز داشته‌ایم و به همین جهت لازم است که از اتفاقات و تاریخ این شهر عبرت بگیریم. حضور بسیاری از جریانات انقلابی در کشور و از سوی دیگر فتنه‌گران و سکوت عده‌ای در برابر این فتنه‌گر دقیقاً مانند اتفاقاتی است که در کوفه نیز رخ می‌داد. متأسفانه عده‌ای تلاش می‌کنند که با تحریف تاریخ بگویند که کوفه پر از شیعیان بوده است و آنان بودند که به امام علی، امام حسن، امام حسین و... خیانت کردند اما باید بگویم که این موضوع یک دروغ بزرگ است. در این کتاب، فصلی به‌نام کوفه و تشیع داریم که در آن بیان می‌کنم که بعد از حکومت معاویه، شیعیان در اقلیت قرار می‌گیرند.

این جلسه رونمایی، با پرسش و پاسخ حاضران و برگزاری جشن امضا به پایان رسید.

ارسال نظرات