این را بدانید که سازمان صداوسیما وقتی پخش برنامه‌ای را متوقف می‌کند بدین معناست که مشکلات مربوط به آن را پذیرفته و در مقام اصلاح آن برآمده است، تا با طراحی دقیق‌تر و نوع برخورد اسپانسری دوباره به آنتن برگردد.
کد خبر: ۹۱۳۲۲۰۳
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزهایی است که موضوع مسابقات تلویزیونی، اسپانسرها و آگهی‌های تبلیغاتی رسانه ملی نقل هر محفل رسانه‌ای است. بسیاری این مشکلات را به‌واسطه حضور اسپانسرها و ایجاد بازار اپلیکیشن‌های مسابقه‌ای در تلویزیون می‌دانند. میان این حرف‌وحدیث‌ها، ماجرای برکناری عبدالکریم خیامی هم موضوع دیگری بود که مورد بررسی قرار دادیم. خیامی که تا پایان سال گذشته مسئولیت طرح و برنامه و ارزیابی معاونت سیما را به‌عهده داشت به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: اصلاً برکناری مطرح نبوده و نیست. برخی در فضای مجازی به‌اشتباه این موضوع را دستاویز حربه‌های خود کرده‌اند که به‌خاطر برخی از مسابقات و برنامه‌های استعدادیابی کنار گذاشته شدم. شهریورماه سال قبل پیشنهاد دادم که این مسئولیت را واگذار کنم و خوشبختانه رئیس سازمان صداوسیما و معاون سیما در بیست و هشتم اسفندماه با این درخواست موافقت کردند.  سرانجام پایان سال 97 این مسئولیت را واگذار کردم و الآن به‌عنوان مشاور در معاونت سیما فعالیت دارم.

مشکلات بودجه‌ای رسانه ملی جدی است

وی در خصوص موضوع اسپانسرهای تلویزیونی، تصریح کرد: به‌نظر من مسائل در طراز بالاتر از صداوسیما باید حل‌وفصل شود، چرا که برنامه‌ساز هم از این وضعیت رضایت ندارد و در جلسات هم مدیران شبکه از این حجم برنامه‌های اسپانسرینگ و مشارکتی بارها گلایه می‌کردند. حتی گاهی اوقات نسبت به محتوای تبلیغی هم اعتراض داشتند نمونه بارز آن شبکه سلامت و شبکه کودک بود؛ البته ناگفته نماند که نظرات کارشناسی را ارائه داده‌ایم، ولی از این نکته هم نباید غافل شویم که وضعیت بودجه‌ای سازمان صداوسیما به‌شکلی است که بایستی براساس قانون بخش بیشتر بودجه خود را از طریق تبلیغات، آگهی بازرگانی و برنامه‌های مشارکتی تأمین کند.

حملات به صداوسیما ناشی از بی‌اطلاعی از وضعیت سازمان‌های رسانه‌ای دنیاست

خیامی تأکید کرد: متأسفانه فارغ از این مطالب، برخی اوقات برای هزینه‌های مدیریت صداوسیما به‌گونه‌ای شبهه هم درست می‌کنند که صداوسیما بابت کارکنان زیاد خود هزینه‌های هنگفتی را درنظر گرفته و ناگزیر است هر نوع رفتار رسانه‌ای را انجام دهد. واقعاً این طور نیست و نمی‌دانم دوستانی که این‌گونه محاسبات و اعداد و ارقامی را مطرح می‌کنند نسبت به بودجه سازمان‌های رسانه‌ای حرفه‌ای جهان چقدر آگاهی دارند؛ می‌دانند هزینه ساخت یک برنامه تولیدی کیفی چقدر است یا یک شبکه چگونه و با چه هزینه‌‌هایی بایستی مدیریت شود؟ این حملات به صداوسیما ناشی از بی‌اطلاعی از وضعیت سازمان‌های رسانه‌ای دنیاست. مقایسه نادرست بودجه و نفرات یک شبکه معین خارجی با بودجه و پرسنل کل صداوسیما که بیش از 140 شبکه مختلف از محلی تا بین‌المللی را اداره می‌کند و دوم مواجهه ناقص همه بخش‌ها و حوزه‌های کشور با فناوری‌های نوین ارتباطی و اینکه در همه عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، امنیتی، قضایی و... در تمام سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی با رسانه‌های اجتماعی در حال سعی و خطا هستیم و این ویژه رسانه ملی نیست.

برنامه‌های استعدادیابی و مسابقات تلویزیونی به پختگی نرسیده‌اند!

مدیر سابق مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما در پاسخ به این س<ال که چطور شد پای اپلیکیشن‌ها، مسابقات و برنامه‌های استعدادیابی به تلویزیون باز شد، تأکید کرد: بروز و ظهور شبکه‌های اجتماعی و تغییر در حوزه تکنولوژی‌های ارتباطی باعث شد تا شیوه‌های برنامه‌سازی هم تغییر کنند. البته قبول دارم که برخی از این برنامه‌های استعدادیابی که در شکل مسابقه انجام می‌شود هنوز به پختگی لازم نرسیده است. ایرادهایی به برخی از این برنامه‌ها وارد است اما این ایرادها به تهیه‌کننده منعکس شده و می‌شود. اگر دقت کرده باشید در هر برنامه با عنایت به این انتقادات، تغییراتی را شاهد هستیم و اشکالات به‌مرور کمتر می‌شود. البته رویه ساخت برنامه‌های استعدادیابی ادامه پیدا می‌کند چون هم دلایل علمی و اجتماعی و حتی دلیل امنیتی هم برای این اتفاق در تلویزیون وجود دارد.

تفاوت‌های ساختاری مسابقات و برنامه‌های استعدادیابی به چشم مخاطب می‌آید

وی افزود: علی‌رغم نقدهایی که حتی به برنامه‌های استعدادیابی همچون «عصر جدید» می‌شود طی جلساتی که انجام شده اصلاح ساختاری در همه مسابقات و برنامه‌های استعدادیابی در دستور کار قرار گرفته و تفاوت‌ها در ساختارها به چشم بیننده خواهد آمد. انتقادات اصولی پذیرفتنی است اما برخی به مسائل غرض‌ورزانه نگاه می‌کنند و می‌گویند قبل از طراحی و نگاه محتوایی، ابتدا به دنبال سرمایه‌گذار هستیم؛ برخلاف اعتقاد برخی، یک برنامه اول طراحی و تصویب می‌شود و بعد تهیه‌کننده، شبکه و میزان جذابیت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و سرآخر به سراغ سرمایه‌گذار می‌رویم. 

مسائل شرعی و اجتماعی باید دقیق‌تر انجام می‌شد

خیامی در خصوص طرح برخی از مباحث فقهی در جامعه نسبت به برنامه‌های تلویزیونی، افزود: برخی از برنامه‌ها را پیش از آغاز به لحاظ فقهی مورد بررسی قرار می‌دهیم که به مشکل برنخورند، یعنی در واقع یک نوع پژوهش فقهی در مورد آن‌ها انجام می‌شود؛ این را هم بدانید دوستانی که در مقام کارگردان، تهیه‌کننده، عوامل دیگر و حتی مجری قرار دارند همه در حوزه دین دغدغه‌مندند منتها ایرادی که به برخی از برنامه‌ها و مسابقات وارد است باید دقیق‌تر به لحاظ شرعی و حتی اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت. پیش از این در خصوص جایزه‌های میلیونی برخی از مسابقات همچون «برنده‌باش» توصیه کردیم که سقف جایزه دویست میلیون تومانی به صد میلیون تومان تقلیل یابد که انجام شد و حتی در ادامه هم قصد داشتند این سقف را هم پایین‌تر هم بیاورند.

صداوسیما مشکل برخی از برنامه‌هایش را پذیرفته است

وی درباره شرایط خاصی که امروز در تلویزیون بوجود آمده، توضیح داد: این را بدانید که سازمان صداوسیما وقتی پخش برنامه‌ای را متوقف می‌کند بدین معناست که مشکلات مربوط به آن را پذیرفته و در مقام اصلاح آن برآمده است. تا با طراحی دقیق‌تر و نوع برخورد اسپانسری درست‌تر دوباره به آنتن برگردد. با بررسی‌هایی که انجام شد گویا نیاز بوده اسپانسر را تغییر بدهند و گردش مالی را مجدداً مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. همچنین با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص تأثیرات اجتماعی برنامه‌ها در حوزه فرهنگ کار و تلاش و پرهیز از ثروت‌های بادآورده بازنگری دقیق‌تری انجام شود.

مسابقات باید سوال و جواب‌های گره‌گشاتری داشته باشد

مدیر سابق مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما در پاسخ به این سوال که سرمنزل برخی از این مسابقات واقعاً افزایش سرانه مطالعه و بالا رفتن سطح معلومات مخاطبین نیست،‌ خاطرنشان کرد: انصافاً سطح مطالعه شرکت‌کنندگان به واسطه اجرای برخی از این برنامه‌ها و مسابقات بالا رفته و شاید حیطه مطالعه، گستره و نوع آن، نیاز به طراحی جدید و تغییر گستره مطالعه دارد. به سراغ حوزه‌هایی برویم که پاسخ‌ها خیلی گره‌گشاتر و مفیدتر باشند. همچنین از محفوظاتی که کمتر نافع هستند کاسته شود و بر دانستنی‌های مخاطبین بیفزاید.

ارسال نظرات