دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: مطهری نقش بنیادینی در تبیین اندیشه اسلامی به شیوه معاصر داشت، ابتکارات بسیاری در اندیشه اسلامی شهید مطهری وجود دارد که یکی از آنها ورود تفکر فلسفی در اجتماع بود.
کد خبر: ۹۱۳۳۰۱۵
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز در سیزدهمین همایش حکمت مطهر به منظور بزرگداشت استاد شهید مرتضی مطهری که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از استاد مطهری در دوران قبل از پیروزی انقلاب سوال شد که اگر پیروزی حاصل شود چه مسئولیتی را می‌پذیرد و ایشان پاسخ داد که مسئولیت صداوسیما را برعهده خواهد گرفت که نشان‌دهنده اهمیت این نهاد است که شخصیتی چون شهید مطهری بنا داشت مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

 

وی با بیان این‌که مطهری نقش بنیادینی در تبیین اندیشه اسلامی به شیوه معاصر و پاسخگو به انسان عصر امروز داشت، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بخش‌های ابتکاری بسیاری در اندیشه اسلامی شهید مطهری وجود دارد که یکی از آنها ورود تفکر فلسفی در اجتماع بود.

اراکی با اشاره به این‌که در نجف فلسفه خوانده بودم اما آنچه از استاد مطهری دریافتم چیز دیگری بود و توانستم فلسفه را بچشم، گفت: استاد مطهری درس حل مشکلات فکری ارائه می‌کرد که ناشی از تسلط بالای ایشان بر اندیشه فلسفی و بازپردازی مسائل فلسفی بود. فلسفه اولی یک اندیشه منزوی بود و در عرصه جامعه و حل مشکلات اجتماعی جایگاهی نداشت، اما نخستین فردی که توانست در این زمینه وارد شود، شهید مطهری بود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: علامه طباطبایی در این عرصه فعالیت‌هایی را داشت، اما تلاش‌های شهید مطهری بسیار گسترده‌تر بود به طوری که اگر مطهری نبود، اندیشه علامه طباطبایی تجلی نمی‌یافت، زیرا شهید مطهری اندیشه وی را بازپروری کرد.

وی یکی از امتیازات استاد مطهری را ورود مباحث فلسفی به عرصه اجتماعی دانست و تصریح کرد: یکی از مباحثات مطرح میان آیت‌الله صدر و شهید مطهری ‌پیرامون بحث علیت در علوم اجتماعی و رفتاری بود که البته در این زمینه اختلاف‌نظر گسترده‌ای میان مکتب نجف و قم وجود دارد.

اراکی ادامه داد: قانون علیت رابطه‌اش با علوم اجتماعی و علوم رفتاری در گذشته تبیین نشده بود اما امروز این رابطه به واسطه شهید مطهری تبیین شده و پایه علوم انسانی است که در کتاب آزادی و علیت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌این رابطه و درگیری‌های‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح پیرامون آن را مطرح کردم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با بیان این‌که ساده‌سازی تبیینی و استدلالی مفاهیم و قضایای فلسفی یکی دیگر از ابتکارات شهید مطهری است، تصریح کرد: مجموعه مقدمه‌ای بر جهان‌بینی استاد مطهری که جزو آخرین نوشته‌های ایشان بود رویکرد جدیدی را در این عرصه ارائه کرده است که ایشان پیرامون آن فرموده بود؛ یک نوع تفکر جدید در این زمینه به من دست داده است که این مهم با توجه به شرایط فعلی ایشان، یک نکته برجسته است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

وی با بیان این‌که بیان مطلب به شکل عامه‌فهم از دیگر ویژگی‌ها و ابتکارات استاد مطهری است، افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: شهید مطهری کتاب شرح منظومه را که اندیشه‌های ناب که حلال مشکلات بود تبدیل کرد و در اسفار نیز با عملکردی مشابه موضوعات را کارگشا و مفهوم کرد.

اراکی سومین ابتکار شهید مطهری را کارآمدسازی مفاهیم توصیف و خاطرنشان کرد: مباحث جهان‌بینی ایشان مبنای علم رفتار که چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی می‌تواند باشد. این نکته که چگونه می‌توان رفتار انسان را توجیه و جهت‌دهی کرد، از مباحثی است که استاد برای آن نظریات اساسی و کاربردی ارائه کرده است.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرحوم صدر با بیان این‌که خود نوآور و پدیده‌ای بزرگ بود در بحث فلسفی اثرپذیر از اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری بود.

ارسال نظرات