خبرهای داغ:
مشاور مرکز مطالعات مطالعات خلیج فارس گفت: دهم اردیبهشت به عنوان روز خلیج فارس یک روز ملی به حساب می آید و مسئولین کشور باید سعی کنند تا این روز را به عنوان یک روز جهانی در تقویم سازمان ملل به ثبت برسانند.
کد خبر: ۹۱۳۳۰۷۱
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۵

روح الله پورطالب نویسنده کتاب خلیج فارس، انرژی و امنیت و مشاور مرکز مطالعات خلیج فارس با توجه به نامگذاری این روز اظهار داشت: خلیج فارس بدون تردید در سده اخیر یکی از مهم ترین و حساس ترین مناطق جهان در نگرشهای ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک بوده است؛ که روزانه بیش از 19میلیون بشکه نفت از آن به سرتاسر جهان صادر می شود.
وی گفت : دلیل نام‌گذاری دهم اردیبهشت این است که نیروهای پرتغالی از ۲۱ تا ۳۰ آوریل ۱۶۲۲ میلادی و قریب ۴۰۰ سال قبل سواحل جنوب ایران را پس از ۱۱۷ سال حضور یا اشغال ترک کردند.
وی بیان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سال‌های اخیر بر پایۀ همین تاریخچه دهم اردیبهشت را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کرده است.

پورطالب بیان داشت: خلیج فارس از دوران باستان به دلیل فقدان تمدن در شبه جزیره عربستان همیشه بخش لاینفکی از حوزه تمدنی و سرزمینی ایران بوده است و پس از ظهور اسلام نیز مورد توجه سیاست مداران اروپایی قرار داشته است و چه بسا که میتوانیم این منطقه را محل انعکاس سیاستهای بین المللی بنامیم.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه خلیج فارس گفت: اهمیت جهانی خلیج فارس در دوره نوین از سال ۱۹۰۸ هنگامی آغاز شد که نخستین چاه نفت در منطقه مسجد سلیمان خوزستان قلب تمدنی ایران زمین حفر شد و نفت از آن استخراج گردید. امروز به جهت وجود ذخایر گسترده انرژی منطقه که گسترده ترین ذخایر جهان می باشد .

وی گفت : با توجه به تحولات و دگرگونیهای ژرف مناسبات بین المللی در آغاز قرن بین ۲۱ مهم ترین کانون توجه قرار گرفته و به تعبیر کلاسیک ژئوپلیتیک هارتلند یا قلب زمین نام میگیرد.

مشاور مرکز مطالعات خلیج فارس در پایان بیان داشت: مسئولین کشوری باید اهمیت و جایگاه دریای پارس را به جهانیان بشناسانند تا در تقویم سازمان ملل شاهد نامگذاری این روز به عنوان روز خلیج فارس نام گذاری شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها