رؤسای دانشگاه‌ها، مسئولان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و مسئولین بسیج اساتید خراسان رضوی با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد این روز را به استاد پیشکسوت حوزه و دانشگاه آیت الله علم الهدی تبریک گفتند.
کد خبر: ۹۱۳۳۹۳۳
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در این نشست که در فضایی صمیمی برگزار شد، حجت الاسلام ترابی رئیس شورای نهاد رهبری دانشگاه‌های استان، دکتر بذرافشان مقدم رئیس بسیج اساتید استان، دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر دارابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر نژادعلی رئیس دانشگاه پیام نور استان، حجت الاسلام مهدوی نسب رئیس نهاد رهبری دانشگاه آزاداسلامی استان، حجت الاسلام حسینی مطلق رئیس نهاد رهبری  دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر مولوی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری، دکتر حلاجی مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه‌های  نیشابور، دکتر خلیچی رئیس موسسه غیرانتفاعی شاندیز (به نمایندگی از مراکز غیرانتفاعی)  ضمن تشکر از توجه نماینده ولی فقیه در استان به مراکز دانشگاهی و دعوت از ایشان برای حضور در دانشگاه هادر طول سال به بیان نظرات و دیدگاه های خود درخصوص تحولات جامعه و دانشگاه پرداختند و آمادگی خود را برای تبیین علمی و اقدام عملی بیانیه گام دوم انقلاب اعلام کردند. مهم‌ترین محورهای طرح شده در نظرات اساتید عبارتند از:

- ضرورت رفع تعارض‌ها و دوگانگی‌ها در برخی محیط‌های دانشگاهی و جامعه.

- بسیج اساتید فوق برنامه دانشگاه ها نیست، متن آموزش و پژوهش دانشگاه هاست.

- نماز جمعه ها هر از چند گاهی در دانشگاه‌ها برگزار شوند.

- اساتید بسیجی برای حل مشکلات و مسائل جامعه به صورت جهادی آماده‌اند.

- همانطور که قوه قضائیه با سارقین اموال و جان‌های مردم برخورد می‌کند باید با سارقین افکار و باورهای مردم برخورد نماید.

- علیرغم وجود آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها رویش‌های دانشگاه قابل توجه و چشمگیر است.

- مسائل جامعه را باید بصورت دانش بنیان و علمی حل کرد و از هر گونه شتابزدگی و احساسی عمل کردن پرهیز کرد.

- دانشگاه های خراسان رضوی با محوریت تفکر رضوی و امام هشتم علیه السلام برای حل معضلات فرهنگی باید بر یک مانیفست و نقشه جامع فرهنگی  توافق کنند تا از سلیقه ای عمل کردن پرهیز گردد.

- باتوجه به کاهش بودجه دانشگاه‌ها مراکز دولتی و عمومی استان امکانات خود را حتی المقدور در خدمت پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی قرار دهند.

- پیشنهاد عضویت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یا نماینده دانشگاه در شورای فرهنگ عمومی استان با توجه به مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه پیشنهاد شد از مراکز غیردولتی که به لحاظ مالی خودگردان هستند و به بودجه دولت و بیت المال وابسته نیست در اولویت حمایت و گسترش قرار گیرد.

- ضرورت توجه به جوان گرایی با توجه به تاکید رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب

- در سال چند هفته  تریبون نماز جمعه در اختیار کارشناسان و اساتید حوزه سلامت قرار گیرد.

- ضرورت حمایت دولت از تکمیل و راه اندازی بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی حاشیه شهر مشهد با توجه به نیاز فوری

- ضرورت فعال سازی روزافزون دیپلماسی علمی در دانشگاه‌های خراسان رضوی و جذب دانشجویان خارجی 

آیت الله علم الهدی ضمن تشکر از حضور مدیران دانشگاه‌های استان  با بیان این‌که در طول ۴۰ سال گذشته در مورد شهید مطهری مطالب گوناگونی بیان شده است، اظهار کرد: نکته‌ای که برای اولین بار باید روی آن تأمل کرد، پیام این شهادت دو ماه بعد از پیروزی انقلاب است که اولین شهید انقلاب بعد از پیروزی انقلاب محسوب می‌شود.

ایشان با بیان این‌که شهادت شهید مطهری آن‌هم به‌عنوان اولین شهید انقلاب، دلالت می‌کند که دشمن با برنامه برای مقابله با ما و موضع‌گیری در برابر ما آمده است، خاطرنشان کرد: همیشه تحلیل می‌کنند دشمن توجه ندارد، عمق انقلاب و ملت ما را نمی‌داند و حرکت کور انجام می‌دهند درحالی‌که پیروزی انقلاب به‌وسیله دشمن به‌عنوان یک احتمال محاسبه‌شده بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: آنان می‌دانستند نظام پادشاهی در ایران باقی نمی‌ماند و باید یک نظام دموکراتیک تأسیس شود اما می‌خواستند کاری کنند تا در روزی که انقلاب ایجاد می‌شود، نظام دموکراتیک در شکلی باشد که از دست خودشان بیرون نرود.

ایشان افزود: در قضیه نهضت ملی شدن نفت، آنان آمادگی داشتند انقلابی به وجود بیاید، شاه برود و نظام دموکراتی شکل بگیرد که در دست خودشان باشد اما وقتی سروکله یک آخوند عمامه به سر پیرمرد، آیت‌الله کاشانی پیدا شد، به این نتیجه رسیدند وقتی سروکله یک آخوند وسط است و عامه مردم در صف نهضت قرار گرفتند، انقلاب دموکراتیکی نخواهد شد که در دست خودشان باشد، پس نظام استبدادی را برگرداندند و این نظام با استبداد شدیدتری در مقابل هر انقلابی باقی ماند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که انقلاب مقدس اسلامی، بزرگ‌ترین فاجعه برای آنان بود، تصریح کرد: آنچه دشمن روی آن حساب کرد، تبدیل کردن انقلاب اسلامی به یک انقلاب دموکراتیک بود به همین جهت اولین کسی که برای از میان بردن انتخاب کردند، محور عظیم ایدئولوژیک نظام بود تا انقلاب این خصلتش را از دست بدهد.

ایشان با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب سرشار از پیام است، افزود: مسئله آموزش در دانشگاه و حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد، در حال حاضر این‌که در دانشگاه فقط واحد پاس بشود، در امتحان ۵۰ درصد نمره را بگیرد، به مقاطع بالاتر برود و تمام، در حوزه نیز همین‌طور، پژوهش نیز اگر به‌صورت مقاله‌ای در آن پول و درآمدی باشد، قبول می‌کنند اما این‌که استادی یک مسئله اصیل تاریخی را تحقیق کند برای علمش یا مسئله ابتکاری یا اختراعی فنی را بخواهد بررسی کند، این‌گونه نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب برای جوانان مستعد و توانمند اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، گفت: جوانانی که مخاطب حضرت آقا هستند، جوانان اراذل و اوباش نیستند، این جوانان یا در دانشگاه‌ها، یا در حوزه‌ها و یا سایر اقشار حزب‌اللهی جامعه هستند.

ایشان خطاب به رؤسا و دانشگاهیان حاضر متذکر شد: نیروهای مستعد دانشگاه را شناسایی کرده و پرورش دهید، این در دانشگاه‌ها شدنی و قابل‌توجه است، جمعی تشکیل شوند که تنها فعالیت علمی سنگین و بازده دار انجام دهند که بخشی از کار خود را برای رضای خدا انجام دهند.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: از دولت گله نکنید که چرا بودجه ندارید و کم است، بودجه همه کشور همین‌طور است، دستگاه‌های ما در بودجه همین‌طور گرفتار هستند؛ در خط این هستیم که تکیه بر بودجه نفتی در سال ۹۸ را به ۴ درصد برسانیم که اگر دولتی‌ها وقت و نیرو بگذارند، این امر امکان‌پذیر است، برای بودجه دانشگاه نیز باید همین کار را انجام دهید.

ایشان با بیان این‌که دانشگاه دارالتربیه نیست، گفت: پسر و دختر ۲۵ ساله را نمی‌شود تربیت کرد، این‌که بگوییم دانشگاه را محل تربیت کنیم درست نیست، این‌که فضای انتظامی نیز ایجاد کنیم که این کار را بکن و این کار را نکن نیز درست نیست؛ با ارزش‌گذاری می‌توانید دانشگاه را به بهترین نهاد فرهنگی تبدیل کنید و یا با ارزش‌گذاری نادرست، به بدترین مرکز فساد تبدیل کنید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: استقلالی که در دانشگاه‌ها حاکم است در هیچ نهادی وجود ندارد، هیچ سمت و مقامی تحت هیچ عنوانی نمی‌تواند در امور دانشگاه دخالت کند اما اگر بنا شد جرم مشخصی در دانشگاه صورت گرفت، نمی‌شود بگوییم دیگر نهادها دخالت نکنند.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید خراسان رضوی

 

ارسال نظرات