خبرهای داغ:
رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری کشور با بیان اینکه تمام برنامه های بسیج بر اساس گام دوم است اظهار کرد: درعرصه علم و فناوری معنویت و اخلاق می تواند ما را به تمدن اسلامی برساند .
کد خبر: ۹۱۳۴۰۳۱
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
علم و فناوری،معنویت و اخلاق راه های رسیدن به تمدن اسلامی/ پیاده نکردن استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ در آزمایشگاه های کشور 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج،  دکتر مهدی رحیمی رئیس سازمان علمی، پژوهشی و فناوری کشور در کارگاه توجیهی و آموزشی مسئولان علمی، پژوهشی نواحی تهران بزرگ اظهار داشت: اولین گزینه برای اقتدار کشور سرمایه های انسانی است،آینده تمدن اسلامی از آنِ جوانان ایران اسلامی خواهد بود.

وی افزود: امروز هدف روشن کشور تثبیت اقتدار است ، ما اقتدار را در چهل سال قبل کسب کردیم در چهله دوم انقلاب باید آن را تثبیت کنیم ، تا به تمدن اسلامی برسیم.

رحیمی علم و جهاد علمی را دو مسئله مهم در تثبیت تمدن اسلامی دانست و گفت:یکی از رکن های اصلی کشور در بلند مدت مسئله علم است، برای صدور ، انتقال ارزش ها و آرمان هایی که انقلاب داشته باید به سلاح علم مجهز باشیم، علم ،سیاست و فرهنگ را می آفریند و یک مسئله بسیار کلیدی که رهبر انقلاب بر آن تأکید کرده اند اگر دو حوزه علم و فناوری کشور در حال پیشرفت است به خاطر اینکه  رهبری از حوزه علم و فناوری رضایت دارند و دولت در این حوزه خوب چترش را باز کرده است.

اقتصاد دانش بنیان یکی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی

وی با تأکید بر این که معاونت علمی باید مقدمه ورود اقتصاد مقاومتی در سازمان بسیج باشد، ابراز داشت: اقتصاد دانش بنیان یکی از اصلی ترین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است که توسط بسیجیان باید شبکه سازی شود، اگر تفکر بسیجی را وارد عرصه علم کنیم جهاد علمی صورت می گیرد و این جهاد علمی است که در کشور دگرگونی به وجود می آورد.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور تصریح کرد: یکی از کلید واژه های که در قرآن 41 بار تکرار شده مفهوم جهاد است از نظر قرآن آن علمی است که برای خدا صورت گرفته باشد ولو اینکه به‌عنوان مثال در سلول‌های بنیادین کار شود، اما انگیزه ما انگیزه الهی است. جهاد «فینا» و «فی سبیل الله» از مهم‌ترین شاخصه‌های جهاد علمی است و چنین جهادی صرفاً به آموزه‌های دینی اختصاص ندارد و برای هر جهادی و به طور خاص جهاد علمی می‌توان گفت که در راه خدا بودن مهم‌ترین شاخصه آن است.

راهبردهای علمی در قرآن

وی در ادامه به راهبردهای قرآنی در زمینه علم اشاره کرد و افزود: در دانشگاه ها این راهبردها در حال اجرا شدن هستند،پژوهش های بنیادین که خود آن پژوهش‌ها برهان‌محور است و اگر در پی توسعه یافته‌های بنیادین هستیم دیگر نمی‌توان با ادبیات برهانی پیش رفت.

رحیمی تصریح کرد: برای رشد عمومی جامعه راه موعظه یعنی راه عمومی را فراروی ما قرار می‌دهد. موعظه در یک زمانی در قالب منبر بود و امروز می‌تواند در قالب انواع رسانه‌ها، پدیده‌های تبلیغاتی، گفتارها و ارتباطات غیر مستقیم باشد. صحیح نیست که یافته‌های علمی در کتابخانه‌ها بماند و لازم است که آنها به یک مبدل‌هایی تبدیل شود و جامعه هم درگیر شود.

رئیس سازمان بسیج علمی سومین راهبرد علمی در قرآن را جدال احسن بیان کرد و گفت: اگر ما یک یافته علمی داریم قطعاً یک مخالفینی دارد اگر کسانی هستند که ممکن است با یافته‌های علمی ما مخالفت کنند ما باید با آنها جدل احسن داشته باشیم، اگر ما به دنبال رشد جهاد علمی هستیم، جهاد علمی بدون رشد، تکاپو و مناظره‌های علمی امکان‌پذیر نیست.

وی دلیل تحریم ها را پیشرفت علمی و جهاد علمی عنوان کرد و ادامه داد: کشور ما در هسته ای،بیوتکنولوژی پیشرفت های شگرفی داشته و همتراز با کشور های پیشرفته حرکت می کند ،اگر ما بتوانیم شرکت های دانش بنیان را راه اندازی کنیم در آینده نزدیک ما ارباب سایر کشورها خواهیم بود.

رحیمی یکی از راه های جذب به بسیج را کارهای علمی دانست و افزود: البته این هدف اصلی نیست، هدف های دیگری مانند هسته های توانمند ساز در حوزه کسب و کار، فناوری،گفتمان سازی در پایگاه ها را راه اندازی کنیم.

تشکیل و مجوز دادن به ثمن ها در موازات بسیج/ استفاده بسیج از ظرفیت ثمن ها در حوزه علمی

رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری کشور یکی از برنامه های سال 98 را انسجام و شبکه سازی دانست و گفت: دولت ثمن هایی را به موزات بسیج تشکیل داده و می خواهد بسیج را به حاشیه بکشاند، نباید ثمن های مردمی که راه اندازی می شوند تحت سیاست و قیمومیت دولت ها قرار گیرند، بسیج می تواند از ظرفیت این ثمن ها استفاده کند و آ نها را به پایگاه ها دعوت کند.

وی ابراز داشت: در سال 97 پنج راهبرد و سیاست اصلی در سازمان بسیج علمی تعریف شد و در سال 98 دو راهبرد جدید با توجه به سخنان رهبر انقلاب در گام دوم به آن ها اضافه کردیم.

علم و فناوری، معنویت و اخلاق راه های رسیدن به تمدن اسلامی

رحیمی با بیان اینکه تمام برنامه های بسیج بر اساس گام دوم است اظهار کرد: دو مورد که می تواند ما را به تمدن اسلامی برساند عبارتند از عرصه علم و فناوری که در سال 98 به اسم زنجیره علم تا ثروت مطرح شده و دیگری معنویت و اخلاق است.

دانش؛ راه منبر برای رسیدن به شتاب علمی

وی خاطر نشان کرد: ما باید در بسیج علم و فناوری معنویت و اخلاق را باید پیوند دهیم وقتی اینها باشند پایه اقتصاد هم ایجاد می شود.

 رئیس سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری کشور با یادآوری اینکه وابستگی به دیگران ما را از شتاب علمی باز می دارد گفت: یکی از راه های میانبر در این زمینه دانش است، عربستان ، امارات و سایر کشورها سرمایه گذاری های بزرگی در حوزه علم وفناوری انجام می دهند که در دنیا اول شوند منتهی توانایی و نیروی انسانی را در اختیار ندارند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه کمک به محتوای علوم انسانی برای نواحی برنامه ای در نظر گرفته نشده، تصریح کرد: غربی ها نظریات دانشمندان ما مانند رازی، ابن سینا، طوسی و سایرین را می گیرند و استفاده می کنند و خودمان بی علم شدیم، بسیج باید کمک کند تا در گام دوم انقلاب از نظریات اسلامی در منابع درسی و دانشگاهی استفاده شود.

پیاده سازی نکردن استاندارد ISO/IEC 17025 در آزمایشگاه های کشور

وی در ادامه به تفاهم نامه ای که بین سازمان بسیج و با سازمان استاندار بسته شده بود اشاره کرد و افزود: این تفاهم نامه در حوزه نظارت، آزمایشگاه، طلا فروشی و پسته بود، به عنوان مثال وقتی که پسته ما وارد گمرک می شود می گویند آفلاتوکسین (یک نوع قارچ و سم) دارد در صورتی که پسته ترکیه بلافاصله ترخیص می شود پسته ما را نگه می دارند بعد آسیاب می کنند و به ماهی هایشان می دهند دلیل این امر پیاده سازی نکردن استاندارد ISO/IEC 17025 است.

رحیمی تأکید کرد: کشور ما در زمینه های مختلف متخصص دارد، استانداردهایی که در دنیا وجود دارد نیروهای ما می توانند آن ها را در حوزه های مختلف تدوین کنند.

مساجد هم تبدیل به پایگاه های علمی شوند

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری یاد آور شد: در زمان انقلاب و جنگ پایگاه هایی که در مساجد راه اندازی می شدند کارهای فرهنگی انجام می دادند یک سری از آن ها تعطیل شده اند که باید به به پایگاه های علمی تبدیل شوند می توانند مسائل و مشکلات را مطرح و  کارگاه های مهارت آموزی برگزار کنند.

وی در پایان گفت: سالی هزار طرح در کشور مورد حمایت قرار می گیرد اگر مخترعی در ناحیه می شناسید اول باید کار گروهی انجام دهید بعد طرحشان خوب بود در مراحل تجاری سازی از آن حمایت می کنیم.

 

ارسال نظرات