وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای طرح ملی مشاغل خانگی با نظارت این وزارتخانه و کارفرمایی و اجرای دو نهاد دیگر در ۲۳ استان دیگر با اولویت مناطق سیل‌زده خبر داد.
کد خبر: ۹۱۳۴۶۴۲
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم رونمایی از طرح ملی مشاغل خانگی گفت: قرار بود بر اساس برنامه ششم سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جذب شود تا از حاصل آن رشد ۸ درصدی اقتصادی و همچنین کاهش قابل توجهی از بیکاری را شاهد باشیم، اما بعد از اتفاقات اخیر امروزه درباره رشد اقتصادی صحبت‌های دیگری می‌شود ‌‌و غیر از آن چیزی که باید بر اساس برنامه به آن می‌رسیدیم، اتفاق افتاده است.

 

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حالا دو راه حل پیش روی ماست؛ اول این‌که شاهد رشد بیکاری و تحمل شرایط فعلی باشیم که خواست دشمن است و نظام را لشکر بیکاران و گرفتاری‌های اجتماعی مواجه خواهد شد. راه حل دوم؛ ابداع الگویی با تکیه بر درون و روش‌های مترقی مشارکت‌جویانه است تا با فاصله از روش‌های سنتی به سمت و سوی جدیدی حرکت کنیم.

وزیر کار با اشاره به این‌که در همین سال‌های اخیر سهم اشتغال روستایی کمتر از ۳ درصد از کل اشتغال کشور بوده، گفت: این رقم حالا به ۳۰ درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرده و سهم اشتغال روستایی ۱۰ برابر شده است.

شریعتمداری با اشاره به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی گفت: تکیه بر وام برای توسعه اشتغال تنها راهکار نیست، بلکه ما تصور می‌کنیم کمک‌های حداقلی بلاعوض و در کنار آن آموزش مهارت، دسترسی به بازار و اتصال افرادی به عنوان تسهیل‌گر و پشتیبان در کانون توسعه‌ شهری با مناطق روستایی روش‌های نوآورانه‌ای است که ما را از این گرفتاری‌ها نجات خواهد داد.

وی توجه به مشاغل خانگی را روشی ارزشمند در الگوی اشتغال فراگیر برشمرد و تاکید کرد: امروز ۳.۲ میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد، اما اگر با نگاه فرصت به آن نگاه کنیم، پتانسیل بزرگی در کمک به توسعه مشاغل خانگی با توانمندسازی این زنان می‌تواند در اختیار کشور قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال کردن زنان سرپرست خانوار و جدی گرفتن اشتغال آنها را دارای تأثیر جدی در اقتصاد ملی دانست و گفت: آمارها نشان می‌دهد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تاکنون متقاضی دریافت مجوز برای مشاغل خانگی بوده‌اند که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر توانسته‌اند مجوز دریافت کرده و ۸۳ هزار نفر نیز مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

شریعتمداری اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این ثبت‌نام‌کنندگان ۷۰ درصد از جامعه زنان ایرانی هستند که می‌تواند نوید حرکتی تازه در این بخش باشد.

وی با اشاره به رونمایی از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در سال ۹۷ و اجرای آن به صورت پایلوت در ۹ استان با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارفرمایی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین اجرای جهاد دانشگاهی گفت: این طرح حالا از مرحله پایلوت گذشته و قرار است در ۲۳ استان با اولویت ۶ استان سیل‌زده اجرا شود.

ارسال نظرات