خبرهای داغ:
تفاهم نامه چهارجانبه فی مابین اداره کل آموزش و پرورش استان، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان و مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان با حضور روئسای این مجموعه ها، رئیس بسیج دانشجویی استان، معاون هماهنگ کننده سپاه سلمان، رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه سیستان و بلوچستان، و سایر مسئولان منعقد گردید.
کد خبر: ۹۱۳۵۰۶۷
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
تفاهم نامه چهارجانبه جهت توانمندی سازی دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان 
 به گزارش بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از استان سیستان و بلوچستان ، استعداد یابی و سازماندهی دانش ­آموزان و صاحبان ایده­ های برتر، توانمندسازی دانش ­آموزان مستعد و کیفی سازی ایده­ های برتر به منظور تبدیل ایده­ به محصول و ثبت اختراع طرح­های ابتکاری و استفاده از توان علمی طرفین به منظور ارتقای سطح کیفی فعالیت های علمی پژوهشی طرفین بخشی از مفاد این تفاهم نامه بود.

در ابتدای جلسه مرتضی شهریاری، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان ضمن تبریک به مناسبت هفته معلم و فرارسیدن حلول ماه مبارک رمضان بیان داشت: در راستاي  اهداف  سند چشم انداز و سياستهاي  كلي  نظام  مقدس  جمهوري  اسلامي  ايران  و در جهت  بهره مندي مستمر و نهادمند از  خرد جمعی و  اجرای منویات مقام معظم رهبری  از  آنجا كه  ارتباط و همكاري بين  موسسات علمي و نهادهای انقلابی  می­تواند  به  ارتقاء كمي و كيفي هدفها و  برنامه هاي  مشترك  ياري رساند  امید است به  حول  و قوه  الهي  اين  تفاهم نامه در جهت توانمندسازی نیروی انسانی موثر باشد.

وی گفت: هدف  از  اين تفاهم نامه استفاده  از  توانايي هاي  علمي   و  توسعه  همكاري­هاي مشترك آموزشي، تحقيقاتي در جهت استمرار ارتباط  سازمان يافته بين سازمان و اداره کل و دانشگاه  به منظور پروژه توانمندی سازی دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان در حوزه ایده ­پردازی، خلاقیت و کارآفرینی با در نظر گرفتن كليه امكانات طرفين اعم از فناوري موجود، داده­ها، اطلاعات و نيروي انساني و منابع مالي مي ­باشد. نباید بگذاریم حتی یک استعداد در بین میلیونها استعداد از بین رود. بحث همپوشانی و تقویت امورات جهت پیشرفت جوانان که آینده ساز کشور هستند، بسیار مهم است.

دکتر حبیب الله سالارزهی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی سیستان و بلوچستاندر ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: علائم ناامیدی، افسردگی و ابهام در جوانان جویای کار وجود دارد، وجود مدارسی نظیر مدرسه کسب و کار و مدرسه استعدادیابی، دانش آموزان حاضر را از تبدیل شدن به جوانان ناامید آینده باز می دارد. این تفاهم نامه مصداق رونق تولید است. این گفتمان باید در آموزش و پرورش در چهار سطح مدیران، معلمان، دانش آموزان و خانواده ها رایج شود، بخشی از آموزش باید کوچینگ و منتورینگ باشد.

استرس ناشی از کنکور حاصل ناآگاهی است که از مدرسه به دانش آموز وارد می شود. رابطه دوستانه بین معلم و دانش آموز باعث می شود تا دانش آموز به این باور برسد که معلم درصدد رشد و کمال اوست. دانش آموزان باید در لایه عملیاتی مهارتها را یاد بگیرند. اطلس مشاغل برای دانش آموزان باید معرفی شود تا بچه ها کار و مهارت را یاد بگیرند. خانواده ها باید در راستای مهارت آموزی فرزندانشان متقاعد شوند تا بچه ها به لحاظ عاطفی و رفتاری تک بعدی رشد نکنند. دانشگاه جامع این آمادگی را دارد که الگوی مدرسه کسب و کار در سایر استان نهادینه شود تا اکوسیستم کارآفرینی در استان شتاب بیشتری پیدا کند.

حمیدرضا رخشانی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: با توجه به نامگذاری سالها توسط مقام معظم رهبری در مسئله کار، این پیام را می رساند که باید روی مهارتها کار کنیم و سعی کنیم جامعه را به سمت کار و کارآفرینی پیش ببریم. با توجه به مسئله فرهنگ کار، باید به سمت همگرایی بیاییم تا خروجی قضیه، مسئله تولید باشد. در بحث اجرایی توان بالای تیم حاضر را شاهد بودیم که قبل از تفاهم نامه به ساخت محصول و حتی تولید انبوه هم رسیدند، لذا بعد از این برآن شدیم تا تفاهم نامه را به انجام برسانیم. آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند این بار سنگین را به جلو ببرد و البته سه طرح دیگر هم با نام طرح خوداتکائی در مدارس شبانه روزی، طرح ایران مهارت و طرح آموزش مهارتها با کمک بنیاد برکت و بنیاد علوی در دست داریم که انشالله مجموعه این ظرفیت ها در راستای توانمندسازی و توسعه نیروی کار انسانی کمک کننده باشد.

در انتهای جلسه لاله الله دادی، مدیر مدرسه کسب و کار دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: برای اولین بار در استان دپارتمان استعدادیابی، دپارتمان ساخت محصول و شتابدهنده کسب و کار را در مدرسه کسب و کار راه اندازی کرده ایم. در بخش جشنواره خوارزمی ورود و ایده دانش آموزان را تبدیل به محصول کردیم که الحمدلله این ایده ها حائز رتبه های برتر شدند. مدرسه کسب و کار با وجود یک تیم حرفه ای متشکل از مخترعین، کارآفرین، مشاورین کسب و کار در بحث نهادینه سازی فرهنگ کسب و کار با تمام توان در رفع مشکل بیکاری جوانان قدم برمی دارد. مشاوره فنی و تخصصی برای ایده ­های ارائه شده، کمک به کیفی سازی ایده­ ها، کمک به فرآیند تبدیل ایده به محصول، کمک به فرآینده ثبت اختراع ایده ­ها و مشاوره و کمک به فرآینده ایجاد ایده ­های مبتنی بر کسب و کار و آموزش های به شرط جذب برای افراد جویای کار از دیگر برنامه های مدرسه کسب و کار است.

در انتهای جلسه تفاهم نامه به امضای طرفین رسید. 

ارسال نظرات