بدون شک یکی از صنایع مهمی که پس از انقلاب اسلامی و همزمان با فتح خرمشهر جریان تولید و توسعه‌اش بدون وقفه ادامه داشته است، صنعت مس است. هم‌اکنون با گذشت بیش از پنجاه ‌سال از عمر آن مواردی حل نشده برای این صنعت باقی مانده که گاهاٌ اعتراضاتی را از جانب ذی نفعان شاهد هستیم.
کد خبر: ۹۱۳۵۳۹۵
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، بسیجی مهدی اکبری تحلیلگر بازار سرمایه در یادداشتی نوشت: ایران با داشتن ذخایر غنی از کانسارهای مس ظرفیت زیادی برای توسعه این بخش دارد. با توجه به اینکه مس نقش مهمی در توسعه اقتصادی جوامع ایفا می‌کند و درواقع با رشد تولیدات صنعتی همبستگی بالایی دارد، از این رو، صنعت مس کشور با رشد تولیدات صنعتی کشورهای جهان می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند و به یکی از عمده‌ترین منابع ارزآور کشور تبدیل شود. در نتیجه توجه به این صنعت امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود. در همین راستا شرکت ملی صنایع مس ایران برنامه‌ریزی‌های خود را در افق 1404با افزایش ظرفیت تولید از طریق افزایش حجم توسعه سرمایه‌گذاری‌های جدید و توجه ویژه به معادن کوچک بخش خصوصی و معادن جدید که موجب افزایش حجم فروش صادراتی برای شرکت را فراهم خواهد آورد، هدف‌گذاری کرده است. با تحقق این اهداف سهم شرکت در بازارهای جهانی رشد قابل‌توجهی خواهد داشت.

طرح های توسعه مهم شرکت شامل افزایش ظرفیت ذوب خاتون آباد با سرمایه گذاری 133 میلیارد تومان، توسعه ذوب سرچشمه با سرمایه گذاری 370 میلیارد تومان، کارخانه تغلیظ کرمان با سرمایه گذاری 965 میلیارد تومان و طرح مس کهنگ با سرمایه گذاری 408 میلیارد تومان می باشند، که مجموعاً منجر به افزایش ظرفیت تولید کنسانتره و کاتد و مفتول در سال های 97 و 98 خواهد بود که منجر به افزایش فروش و سودآوری شرکت به طور چشمگیر خواهد شد.

پیش بینی افزایش نرخ جهانی مس و همچنین بهره برداری از طرح های توسعه ای شرکت ملی صنایع مس باعث شده افق مناسبی پیش روی این صنعت باشد که این موضوع سبب جلب توجه جریان های مختلف سیاسی به این صنعت گردیده است. انتخابات هیات مدیره شرکت در حالی طبق برنامه قبلی در تیر ماه 98 برگزار خواهد شد که شنیده ها حاکی از آن است طی هفته های اخیر سه طیف در حال تدارک و لابی جهت هدفمند کردن آرا به سمت افراد مورد وثوق خود هستند که در این میان می توان به طیف منتسب به دولت، طیف منتسب به وزارت صمت و طیف منتسب به یکی از نمایندگان مجلس اشاره نمود. سیاسی کردن انتخابات هیات مدیره صنعت مس در واقع پایین آوردن نقطه بهره وری توانمندی این سرمایه ملی است.

جناحی کردن انتخابات این سرمایه ملی فرصت سوء استفاده دلالان از گردش مالی چند هزار میلیاردی این مجموعه را برای حیف و میل نمودن منابع ملی ایجاد نموده، به گونه ای که با کاهش نظارت باعث ایجاد زمینه فساد و رانت مالی می گردد.

مس درآستانه‌ی نیم‌قرن فعالیت درخشان و پرثمر خود قرار گرفته است؛ حالا دیگر از چاله در آمدن و در چاه افتادن در شأن این صنعت بزرگ نیست.

 

***مهدی اکبری تحلیلگر بازار سرمایه

 

 

ارسال نظرات