محترمی با بیان اینکه تعداد ۶۵ هزار نفر جهادگر در سال ۹۸ به مناطق اعزام خواهیم کرد گفت: طرح کرامت با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در سکونتهای غیر رسمی از جمله کارهای مهم در حال انجام است.
کد خبر: ۹۱۳۶۲۱۲
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ امید محترمی مسئول بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی با اشاره به 17 اردیبهشت ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی در کشور گفت: هدف تشکیل بسیج سازندگی پر کردن خلأء های موجود در کشور بوده که بزرگترین ثمره کار جهادی نگاه "ما می توانیم" است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در شرایطی هستیم که جمعیت روستایی کشور به زیر ۲۵ درصد رسیده است افزود: این معضل تهدیدی مهم برای استقلال کشور محسوب می شود و در واقع باعث به خطر افتادن امنیت غذایی خواهد شد.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی در این خصوص تصریح کرد: بسیج سازندگی با همکاری دولت این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و نیاز است مسئولین دولتی توجه بیشتری به اردوهای جهادی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی حرکت در کنار مسئولین برای خدمت به مردم را انجام می دهد بیان داشت: در راستای انجام مأموریت های خود مجاز است در کنار دستگاه های اجرائی از ظرفیت جوانان استفاده کند.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به برنامه های کلان این سازمان عنوان کرد: مأموریت ها را با سه محور اقتصاد مقاومتی،محرومیت زدایی و حرکت های جهادی انجام می دهیم.

وی با بییان اینکه جوهر و فلسفه بسیج سازندگی بر مبنای اردوهای جهادی است افزود: نگاهمان در این کار استفاده حدأکثری از جهادگران است.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به اینکه 470 گروه جهادی جغرافیا محور در استان داریم گفت: گروه های جهادی در ۲۲ قشر تخصصی بسیج در مناطق مختلف به ارائه خدمت می پردازند که در مسئولیت های مختلف جایگذاری شده اند.

وی گروه های جهادی را محور و مرکزی برای آموزش سایر جوانان دانست و افزود: تمرین مدیریت،کار تشکیلاتی،نحوه تعامل با مدیران از جمله دستاوردهای اردوهای جهادی است که اینها را هم یاد می گیرند و هم به سایر جوانان منتقل می کنند.

محترمی فعالیت گروه های جهادی را در 14 محور اساسی خواند و ادامه داد: در عرصه اقتصاد مقاومتی با ۱۴ محور پرورش ماهی،بوقلمون،مرغ،دام و طیور،شتر مرغ،علوفه،گیاهان دارویی و....  فعالیت داریم که در اقتصاد مقاومتی متولی نیستیم بلکه دنبال مردمی کردن اقتصاد می باشیم تا به مردم نقش دهیم و معتقدیم تا مردم در اقتصاد نقش نداشته باشند مشکلات اقتصادی حل نخواهند شد.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی در این خصوص ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی نگاهمان پیش از ارائه تسهیلات شروع می شود و تا پس از ارائه در بازار ادامه دارد که این فرآیند یک چرخه کامل را شکل می دهد.

وی تسهیلات ارائه شده از سال ۹۲ تاکنون را ۵۸ میلیارد تومان دانست و افزود: بیش از ۹ هزار شغل ایجاد شده است و با یک موفقیت ۷۰ درصدی همراه بوده است و هدفمان این است که زنجیره اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهیم که با این کار نه تنها به امر رونق تولید می پردازیم بلکه دنبال ایجاد اشتغال،رونق بازار،برند سازی و آموزش نیز هستیم.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با بیان اینکه در استان مرکزی ۳۰ هزار نفر آموزش و توانمندی اقتصاد مقاومتی داشتیم که به صورت هدفمند انجام شده است بیان داشت: اگر یک روستایی بخواهد کاری را تشکیل دهد با مشکات زیادی روبه رو است و ما هدفمان این است در کنار دستگاه های اجرائی این مشکلات را به حدأقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه محرومیت زدایی جهادگران به کارهای عمرانی و غیر عمرانی می پردازند گفت:  تاکنون ۹۰۰ پروژه عام المنفعه به شکل خرد و درشت با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان انجام شده که ۵۰ درصد آن از طریق منابع سپاه پاسداران و ۵۰ درصد آن توسط منابع دولتی تأمین شده است.

محترمی اقدامات عمرانی در حوزه محرومیت زدایی شامل ساخت خانه محرومین،بازسازی منازل فرسوده در مناطق محروم،انتقال آب،خانه بهداشت،لایه روبی قنوات و... که این کار علاوه بر اهداف مد نظر سبب تقویت اقتصاد مناطق شده است خواند و افزود:بسیج سازندگی به دنبال تصدی گری نیست و هیچ وقت قصد رقابت با بخش خصوصی را نداشته و همیشه به دنبال پروژه هایی می رویم که کسی به آنها ورود پیدا نمی کند و در پروژه های خصوصی ورود پیدا نمی کنیم.

وی عمق بخشی داخلی نظام و تقویت زیر ساخت ها در مناطق محروم از اهداف کلان محرومیت زدایی بسیج سازندگی است خواند و عنوان کرد: از هر اقدامی که باعث تقویت مناطق محروم شود دریغ نخواهیم کرد.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به اقدامات غیر عمرانی بیان داشت: در بحث محرومیت زدایی غیر عمرانی هم کارهایی شامل تهیه جهیزیه،تهیه لوازم التحریر و سبدهای معیشتی انجام شده که با کمک شبکه های خییرین و ظرفیت آنها این اقدامات را در مناطق محروم انجام می دهیم.

محترمی در این خصوص ادامه داد: در سال ۹۷ تعداد ۴۵۰۰ بسته لوازم التحریر،۸۰ جهیزیه و ۳۸۰۰ سبد معیشتی برای خانوار تهیه شده که عمدتا با استفاده از مشارکت های مردمی و شبکه خییرین  بخشی از اعتبار آن توسط قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده گفت: بسیج سازندگی در استان های مرکزی،گلستان،ایلام،خوزستان و لرستان در سیل اخیر اقدامات قابل توجهی انجام داد و جهادگران استان در این مناطق خوش درخشیدند.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به اینکه مبلغ ۵،۲ میلیارد تومان اقلام کمکی از طریق سپاه روح الله استان مرکزی به مناطق سیل زده ارسال شد و هم اکنون هم این کمک ها ادامه دارند افزود: از ۱۵ فروردین ماه ۵۳۱۵ نفر روز جهادگر در لرستان مشغول به اقدامات فرهنگی،عمرانی،پزشکی و... بودند.

محترمی در این خصوص تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت های موکب های استان مرکزی روزانه تهیه ۴۵۰۰ غذای گرم در مناطق انجام شده که ۲۸۲ منزل سیل زده با ارتفاع بیش از ۱.۵ متر گل را لایه روبی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ خیابان و معبر توسط جهادگران توسط ماشین آلات مهندسی سپاه روح الله استان مرکزی بازگشایی شده است گفت: تعداد ۷۰۰ دستگاه ماشین آلات مهندسی و تاکتیکی به ارائه خدمات پرداختند

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به اقدامات موثر جهادگران بسیجی در منطق سیل زده خوزستان عنوان کرد:  تعداد ۳۶۰۷ جهادگر روز در خوزستان تاکنون اقدامات مختلفی انجام دادند که تعداد ۳۰ سیل بند،راه روستایی و پل ایجاد شده که این اقدامات نقش موثری در تأمین امنیت آن مناطق داشته است و تعداد ۲۰۰ خانه روستایی با پمپ های کف کش از آب تخلیه شدند.

محترمی در این خصوص ادامه داد:  ۵ تیم پزشکی مجهز به آمبولانس و تجهیزات دارویی در مناطق شوش و الهایی به خدمات پرداختند که بیش از روزانه ۵۰۰ بیمار را مورد درمان قرار دادند که در نهایت ۲۵ روز گروه های جهادی در آن مناطق حضور داشتند.

وی با تأکید بر اینکه جهادگران استان در سیل اخیر نشان دادند که تجلی اسلام هستند بیان داشت: بسیج سازندگی همیشه در کنار دولت و مردم بوده و جهادگران بسیجی به ایران و ایرانی هویت و اعتبار بخشیدند.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به توزیع هدفمند اقلام در مناطق سیل زده گفت: توزیع اقلام در مناطق سیل زده تهیه و پخش آن به یک شکل منسجم بوده و این کار را از طریق ارائه بن در فروشگاه ها انجام دادیم که هر کس نسبت به درخواستی که داشت بدون اینکه هزینه ای بپردازد نیاز خود را تأمین می کرد و در برخی از مناطق هم از طریق معتمدهای محلات توزیع را به شکل هدفمند انجام دادیم.

محترمی با اشاره به اقدامات مهندسی کارخانجات استان مرکزی در مناطق سیل زده اضافه کرد: ۱۵ گروه جهادی از کارخانجات استان به مناطق سیل زده اعزام شدند که تعمیرات لوازم و تجهیزات خانگی را انجام می دادند.

وی در پایان این بخش از صحبت های خود تصریح کرد: در مجموع ۲۱ کمپ کمک رسانی در خوزستان داشتیم که در ۹۰ روستای سیل زده خدمت رسانی کردند.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به برنامه های آینده این سازمان گفت: از جمله کارهای مهم و در دست اقدام سال جاری ایجاد واحدهای نیروگاه های خورشیدی و مزرعه ای است که با هدف تولید روزانه ۵ هزار کیلو وات برق هدف گذاری شده و در ۲۰۰ نقطه استان مرکزی این واحدها را احداث خواهیم کرد.

محترمی در این خصوص ادامه داد: موقعیت های احداث این واحدها توسط کارشناسان جهادی شناسایی شده که به تأمین برق سراسری کمک می کند و به تولید انرژی های پاک موثر است و باعث کاهش استفاده از سوخت های فسیلی خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های این سازمان در بخش کشاورزی گفت: شبکه "همگام با کشاورز" از طرح های مهم در حال انجام است که در ۴۴۰ روستای استان توسط متخصصین جهادی ارائه خدمات می شود.

محترمی با بیان اینکه متأسفانه مهمترین مشکل کشاورزی کشور علمی نشدن آن است افزود: بسیج سازندگی برای پوشش شکاف عملکردی این طرح را انجام می دهد که در سال گذشته بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش عملکرد داشته ایم.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به طرح شهید رهنمون گفت: این طرح با هدف ارائه خدمات پزشکی به مناطق حاشیه و محروم به تعداد ۲۹۲ گروه پزشکی که به مناطق اعزام می شوند و خدماتی در حوزه تغذیه،درمان و بهداشت با هماهنگی دولت در این طرح انجام می شود.

وی با اشاره به طرح میز خدمت در اداره های استان بیان داشت: این طرح برای قشر کارمندان انجام می شود که مسئولین در کنار مردم قرار می گیرند و با این کار فاصله بین مردم و مسئولین کاهش پیدا می کند و در مساجد به ارائه خدمات می پردازند.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با بیان اینکه طرح کرامت با هدف کاهش آسیب های اجتماعی در سکونتهای غیر رسمی از جمله کارهای مهم دیگر است گفت: این طرح در ۴ شهرستان استان ۱۵ پروژه در دست اقدام داریم که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد و امید داریم تا پایان شهریور ماه به اتمام برسند.

محترمی ایجاد صندوق های قرض الحسنه از طرح های دیگر دانست و افزود:  این طرح با کمک مردم انجام می شود که بیش از ۲۰۰ صندوق شکل گرفته و ۴۰ کارشناس برای این کار آموزش دیده اند که برای حل مشکلات خودشان اقدام می کنند و قصد تصدی گری در این موضوع نداریم.

وی با بیان اینکه کلیه اقدامات در بسیج سازندگی با نگاه به ظرفیت مردم است تأکید کرد: هر کاری که در بسیج سازندگی صورت می گیرد مردم نقش آفرینی می کنند و اگر مردم در هر کاری شرکت نداشته باشند آن کار محکوم به شکست است.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با بیان اینکه بسیج سازندگی به دنبال موثر کردن پروژه ها است تا امید آفرین باشند افزود:  در تصمیم گیری ها از ظرفیت مردم استفاده می کنیم که مسئولین هم باید از ظرفیت های گروه های جهادی استفاده کنند و به دلیل اینکه گروه های جهادی جغرافیا محور هستند نیازهای مناطق را شناسایی کردند و این کمک مهمی به مناطق است.

وی با اشاره به طرح جهاد همبستگی ملی گفت: این طرح از جمله طرح های مناطق سیل زده است که ۵ هزار واحد احداثی برای آنها مدنظر است و ساخت ۵۵۰ واحد در شهرستان چگینی لرستان به استان مرکزی واگذار شده است.

محترمی در این خصوص ادامه داد: پروژه های این طرح در قالب منازل ۶۵ متری و ۸۵ متری هستند و تا یک ماه آینده روند ساخت آنها به کمک بنیاد مسکن ادامه پیدا می کند.

وی با اشاره به مشارکت مساجد در این طرح گفت: در این طرح قرار است سامانه ای طراحی شود تا هر مسجد یک منزل را انجام دهد و بتوانیم از ظرفیت های مساجد هم استفاده کنیم.

مسئول بسیج سازندگی استان مرکزی با اشاره به اینکه کار اردوهای جهادی از ابتدای تابستان آغاز خواهد شد افزود: تعداد ۶۵ هزار نفر جهادگر در سال ۹۸ به مناطق اعزام خواهیم کرد و اینها در واقع بدون منت و چشم داشتی به خدمت رسانی مشغول می شوند.

محترمی در پایان خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه باید تلاش کنند کارها و فعالیت های گروه های جهادی دیده شوند تا این فرهنگ جهادی در کشور و به خصوص در بین جوانان گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات