لطفی:

تجارت بدون اخلاق دلیل بخشی از آشفتگی بازار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بابیان اینکه دلیل بخشی از لجام گسیختگی بازار،به تجارت بدون رعایت اخلاق تجار باز می‌گردد گفت: متاسفانه وزارتخانه‌ها تحلیل صحیحی از نیازهای جامعه ندارند تا بر اساس آن کمبودها شناسایی شود.
کد خبر: ۹۱۳۶۲۳۳
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، 

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره سودجویی دلالان و افزایش قیمت اجناس در بازار و عدم نظارت دولت در ماه رمضان گفت: یک مشکل تئوریک در جامعه به وجود آمده است که اخلاق در تجارت خدشه‌دار شده است. به طوری که مغازه‌داران باید در دادوستد خود همواره اخلاق را رعایت کرده و مراعات دیگران را داشته باشند و این موضوع بر اساس آموزه‌های دینی و فرهنگی از گذشته‌های دور یادگار داریم که متأسفانه در وضعیت فعلی از سوی مغازه‌داران و بازاریان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان این‌که در گذشته‌های دور اخلاق‌مداری و تجارت به مغازه‌داران از طریق تدریس کتاب المکاسبآموزش داده می‌شد، ضمن این‌که مباحث فقهی و شرعی ما به بازاریان و کسبه توصیه کرده بود که اخلاق را در تجارت رعایت کنند به طوری که کم‌فروشی نکرده و احتکار نداشته باشند ضمن این‌که جنس بی‌کیفیت به مردم تحویل ندهند. ضمن این‌که اگر مشتری ناراضی بود جنس او را پس گرفته و با او کنار می‌آمدند و تلاش می‌شد فرآیند تجارت که در دین اسلام به آن توصیه شده است را رعایت کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: وقتی معاملات بین مردم و بازاریان با رضایت انجام شود، قطعا حلال بوده و موجب توسعه رزق و روزی و رضایت خداوند خواهد شد.

لطفی تأکید کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخشی از بهم ریختگی بازار به تجارت بدون رعایت اخلاق بازمی‌گردد.

وی با بیان این‌که دولت نمی‌تواند مغازه به مغازه نگهبان گذاشته و با استقرار بازرس آنها را نظارت کند، گفت: نیاز است که علمای دینی با موشکافی بیشتر و تمرکز بر ایجاد اخلاق در تجارت و توصیه به رعایت آن، آموزه‌های دینی در اقتصاد را بیش از پیش به مردم یاد دهند.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌ متأسفانه برخی از وزارتخانه‌ها تحلیل درستی از واقعیت‌های جامعه ندارند که برای مثال وزارت صنعت نمی‌داند که جمعیت ۸۰ میلیونی ایران چه مقدار سیب‌زمینی، پیاز، برنج و گوشت مرغ و قرمز نیاز دارد که البته باید این آمارها با استدلال‌های علمی تطابق پیدا کند و بر همین اساس نیازمندی‌ها سنجیده شود و کمبودها را با واردات جبران کند و همچنین اضافه محصولات را با استفاده از انبار کردن اجازه ضرر و زیان را به تولیدکننده ندهد.

لطفی گفت: جوان مغازه‌دار در بازار باید بداند که اخلاق در تجارت از هر چیزی مهم‌تر است و نباید فقط به سودجویی فکر کند، ضمن این‌که متأسفانه حرص و ولع زیادی بین خریداران به وجود آمده است که باید در این زمینه هم فکر کرد و نباید کاری کرد که مردم هر جنسی که گران می‌شود را با هجوم بیشتر به سمت خرید آن حرکت کنند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وظیفه دولت تنظیم بازار است و ما شاهد هستیم که وزارتخانه‌ها در این خصوص بی‌توجه هستند. درحالی‌که با استفاده از نظرات کارشناسان می‌توان نیازهای روزانه، هفتگی و ماهانه مردم را استخراج کرد و بر همین اساس برنامه‌ریزی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که دولت با اشراف کامل بر بازار می‌تواند تمام نیازهای مردم را تأمین کند و مواد اولیه اجناس را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دست تولیدکننده برساند، گفت: وقتی نظارتی بر بازار وجود ندارد و آماری در این بخش نیست، نمی‌توان انتظار خاصی داشت، درحالی‌که وظیفه دولت آن است که کلیه نیازمندی‌های جامعه را تأمین کند و اگر دولت تمامی این اقدامات را انجام دهد مثل آب خوردن می‌تواند بازار را کنترل و نگرانی‌های مردم را در خصوص کالا و بازار مرتفع کند، نه این‌که مدیریت بازار را در اختیار دلال‌ها و سودجویان قرار دهد و دولت فقط نظاره‌گر این موضوع باشد.

لطفی با بیان این‌که دنیا بر اساس ادله علمی و اعداد و ارقام در حال مدیریت شدن است اما ما با تحلیل و تفسیر و گزارش این کار را انجام می‌دهیم، گفت: اگر شاخص‌های جامعه استخراج شود دولت می‌تواند اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی با بیان این‌که شاید وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی ندانند که مردم در طول یک سال چه مقدار اقلام و اجناس نیاز دارند تا بر همین اساس برنامه‌ریزی کرده و کمبودها را جبران کنند و به‌گونه‌ای وضعیت را پیش می‌برند که یک سال یک جنس در بازار کم می‌شود و سال بعد همان جنس در بازار زیاد که این موضوع برآمده از عدم مدیریت لازم است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دولت اگر صداقت و شفافیت در کارهایش داشته باشد، مدیریت کشور از مدیریت یک خانواده راحت‌تر خواهد بود. این درحالی است که دنیا با روش‌های پیشرفته و الکترونیکی اداره می‌شود، ولی ما به صورت کاملاً سنتی این کار را انجام می‌دهیم، درحالی‌که خروجی اقداماتمان به هیچ وجه نمی تواند کشور را اداره کند.

لطفی تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:‌‌‌‌‌‌‌‌ متأسفانه هیچ وزارتخانه و سازمان و نهادی آمار دقیقی از کارهای خود را ندارند و بخشی از مشکلات فعلی جامعه به همین موضوع برمی‌گردد. لذا باید در ابتدا مباحث نظری را یعنی تجارت و اخلاق را اصلاح کرده و سپس کارهای دیگر را پیش ببریم،‌ درحالی‌که برخی‌ها در جامعه افزایش درآمد خود بدون زحمت و عرق هستند.

وی با بیان این‌که متأسفانه درآمدزایی با استفاده از کمترین زحمت آفت جوانان بازار و تجار کم سن و سال شده است، گفت: تجارت بدون اخلاق در دنیا جایگاهی ندارد و باید در این زمینه باید خود را اصلاح کنیم. ضمن این‌که باید مدیریت براساس معیارهای علمی دنیا هم پیگیری و اجرا کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عناوین «گرانی و بی‌نظارتی» ، «گرانی افسار گسیخته مایحتاج مردم و صادرات آن به خاطر مشتی دلار» ، «گرانی چند صد درصدی و تورم اعلامی نحیف !» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار