عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به حضور وزیر صمت در جلسه هفته آینده این کمیسیون گفت: یکی از تخلفات خودروسازان آن است که پیش‌فروش خودرو زمانی باید انجام گیرد که قطعات اولیه آن در انبار موجود باشد.
کد خبر: ۹۱۳۶۲۳۷
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به حضور وزیر صمت در جلسه هفته آینده این کمیسیون گفت: یکی از تخلفات خودروسازان آن است که پیش‌فروش خودرو زمانی باید انجام گیرد که قطعات اولیه آن در انبار موجود باشد و اگر پاسخ‌های وزیر قانع کننده نبود از بعد نظارتی وارد خواهیم شد.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در پاسخ به اینکه با توجه به مصوبه سازمان حمایت خودروهای پرتیراژ ۳۰ درصد و خودروهای دیگر ۵۰ درصد افزایش یافت اما خودروسازان در قراردادها، قیمت غیرقطعی و به نرخ روز در زمان تحویل خودرو اعلام می‌کنند گفت: این بحث مربوط به حوزه اجرا بوده و مجلس بیشتر در بُعد نظارتی خودش به موضوع ورود می‌کند که برای پرداختن به مشکلات در این زمینه هفته آینده وزیر صنعت، معادن و تجارت به مجلس خواهد آمد تا پاسخگو باشد.

وی افزود: خودروسازان تخلفات زیادی در قراردادهایشان داشته‌اند که همه آنها را اصلاح کرده‌ایم. از جمله پیش‌فروش خودرو زمانی باید انجام گیرد که قطعات اولیه آن خودرو در انبار موجود باشد و اصل پیش‌فروش باید با این شرایط باشد.

باستانی ادامه داد:‌ یکسری تخلفات دیگر در خودروسازان وجود دارد که به نوعی حق مصرف‌کننده تضییع شده که به خاطر همین موضوعات منتظریم هفته آینده وزیر به مجلس بیاید و اگر پاسخ مناسبی نداشته باشد مجلس از بُعد نظارتی حتماً برخورد لازم را با وزارت صمت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در قراردادهای خودروسازان بیشتر سود خودشان لحاظ شده تا حقوق مصرف‌کنندگان؛ آیا موضوع اصلاح این قراردادها و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد در سؤال این کمیسیون از وزیر خواهد بود؟ عنوان کرد: بخشی از سوالات ما از وزیر همین موضوع است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: پرداختن به حقوق مصرف‌کنندگان مربوط به سازمان حمایت بوده و این سازمان نیز زیرمجموعه وزارت صمت است که آنها باید حقوق مصرف‌کنندگان را در قراردادها، فروش‌ها و ... لحاظ کنند و ما ان‌شاءالله در هفته آینده پیگیر این مسائل خواهیم بود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در پاسخ به اینکه با توجه به حذف شورای رقابت و تفویض وظایف آن به ستاد تنظیم بازار شاهد بودیم که این ستاد توانست در بازار گوشت و مرغ تعادل ایجاد کند اما در زمینه خودرو نه گفت: ما در قالب یک مجموعه پیکج در این موارد با وزیر صحبت خواهیم داشت و به موضوعاتی از جمله مشکلات خودرو ، ارزاق عمومی و...  ان‌شاءالله در هفته آینده در مجلس بحث خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه ای در بخش «فارس من» با عناوین «نه به انحصارگرایی خودروسازان» ، «استیضاح وزیر صنعت به دلیل ضعف مدیریت در کنترل قیمت خودرو و واردات و صادرات مواد غذایی» ، «دست دلالان را از بازار خودرو کم کنید»، «سکوت نمایندگان مردم در مقابل گران‌فروشی غیرقانونی خودروسازان» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

ارسال نظرات