دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: باید برای پیشرفت ایران برنامه داشته باشیم و برای اولین بار است که برای نیم‌ قرن در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برنامه‌ریزی شده است.
کد خبر: ۹۱۳۶۲۴۴
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، در سومین جلسه از جلسات راهبردی، «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در موسسه اشراق و عرفان میان اعضای گروه‌های علمی ـ پژوهشی این مؤسسه به بررسی گذاشته شد.

 

 در این نشست حجت‌الاسلام حسن یوسف‌زاده دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به سابقه تشکیل این مرکز گفت:‌ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سال 1390 برپایه یک پایه شورای شش نفره از حوزه و دانشگاه تشکیل یافت. از 28 اندیشکده که در برنامه بود، 13 اندیشکده تأسیس شده و کارها را انجام داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه از تجربیات دنیا درباره اسناد در این مرکز استفاده شده است، افزود:‌ سال 91 همایش ابتدایی چگونگی نگاش سند برگزار شد. اکنون خود متن سند،‌ مبانی و  رسالت سند مطرح است که کارگروه خاص دارند. اصل این سند در سال 92 به اندیشکده‌ها ارائه شد.

 

 

۳ ویژگی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

حجت‌الاسلام یوسف‌زاده ابراز داشت: در مورد سند بنا بر این بود که سند سه ویژگی داشته باشد؛ خلاصه باشد؛ بر اساس ادبیات قرآنی باشد؛ بر اساس گفتمان انقلابی باشد. البته در این اثنا، مکاتب دیگر از جمله کشورهای غربی کارهایشان دیده شده است. اما اصول پایه بر مبنای ایرانیت و اسلامیت بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس سند هویتی ما، آرمان‌ها جهت‌گیری را نشان می‌دهند ولو فرا زمانی و فرا مکانی هستند و مقصد هستند. بر اساس برخی نقدهای انجام شده، معرفت‌شناختی و معرفت‌شناختی حذف شده و اشراب در دیگر مبانی شده است و احتمالاً برگردد.

مراد از آرمان‌ها در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دبیر اندیشکده مبانی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابراز داشت: در واقع آرمان‌ها ناظر به حرکت فردی در ذیل خلیفه اللهی و در حرکت اجتماعی آن حیات طیبه مدنظر است. در این سند در ارتباط با مردم اهل کتاب «مدارا» و موحدان «اخوت» گنجانده شده است و منظور از متعهدانه در سند شامل مؤمن و غیر مؤمن است. اگر بخواهیم مبانی و آرمان‌ها را ترجمه کنیم، وصفش این است: رسالت برای انسانی که نگاهی تعالی‌گرایی دارد.

 

 

وی گفت:‌ این سند، نسبت به دیگر سندها، به جز قانون اساسی، سند بالادستی است که مجمع و دولت و مجلس باید بر اساس آن باشد. این سند حاکم بر تمام اسناد است؛ البته حاکم بر قانون اساسی نیست که شوراهای کشور مانند شورای عالی فضای مجازی بر اساس وظایف خود باید بدان عمل کنند.

اولین سندی که برای نیم‌قرن تدوین شده است

حجت‌الاسلام یوسف‌زاده با بیان اینکه سند همه فرمت‌های شناسایی تأیید پیشرفت در دنیا را قبول ندارد، تصریح کرد:‌ ما ظرفیت‌هایی داریم که بتوانیم عقب بودن ما را به جهت نپذیرفتن ملاک‌های جهانی جبران کنیم؛ مانند نعمت خدادای نفت. نکته دیگر، پشتیبان اجرایی سند است که در قانون دیده شود. بعد از این سند، دو محتوای دیگر لازم است که ناظر به اجرا و پایش است: بر اساس اینکه چه کسی باید پایش کند و بر اساس چه مسائلی. البته تدبیرها قابل تغییر است.

وی ادامه داد: برای این سند، ۴۶ کتاب  و تک نگاشت‌ها، مقالات انجام شده است و دو جلد مبانی در حال نگارش است. دارای ۵ کارگروه است که جدا از یکدیگر اما مشترک با هم هستند. برخی اشکال می‌کنند که برای حرکت مردم نیازی به الگو نیست چون حرکت انجام می‌شود. اما این حرف درست نیست و ما باید برای پیشرفت برنامه داشته باشیم و این برای اولین بار است که برای نیم‌قرن برنامه‌ریزی شده است.

ارسال نظرات