خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم گفت: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، ۵۰۰ واحد مسکونی برای سیل زدگان شهرستان دوره چگنی استان لرستان توسط گروه‌های جهادی استان قم ساخته خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۳۶۳۷۷
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، علی دستوری روز پنجشنبه به مناسبت هفته بسیج سازندگی در گفت و گو با اصحاب رسانه در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم بیان کرد: فعالیت‌های اولیه و ضروری در مناطق سیل زده توسط گروه‌های جهادی اعزامی از قم انجام شده است و اکنون به دنبال ساخت مسکن برای سیل زدگان در همراهی با دولت و بنیاد مسکن هستیم.

وی افزود: به همین منظور، گروه‌های تخصصی عمران و ساخت و ساز بسیج سازندگی استان قم فراخوان شده اند و داوطلبان فعال در این گروه‌ها برای آغاز مراحل ساخت واحد‌های مسکونی سیل زدگان آمادگی کامل دارند.
 
وی ادامه داد: ساخت منازل مورد نیاز سیل زدگان کار بزرگی است که نیاز به کمک‌های مردمی دارد و در این رابطه طرح هر مسجد یک منزل می‌تواند نقش موثری در جبران محدودیت‌های اعتباری و سرعت بخشیدن به روند ساخت و ساز‌ها در مناطق حادثه دیده داشته باشد.
 
پس از وقوع سیل در برخی از نقاط کشور، پیشنهادی مبنی بر حضور و مشارکت فعال مساجد در امر مسکن سازی مناطق سیل زده با عنوان «طرح جهاد همبستگی ملی» از سوی سازمان بسیج مستضعفین مطرح شد که در آن اهالی هر مسجد ساخت و بازسازی یک واحد مسکونی در مناطق آسیب دیده را بر عهده می‌گیرند.
 
دستوری گفت: فعالیت‌های بسیج سازندگی قم در مناطق سیل زده به صورت سازماندهی شده و منسجم صورت می‌گیرد و روند خدمت رسانی به سیلزدگان در قالب فعالیت‌های خودجوش گروه‌های جهادی همچنان ادامه دارد.

** ۶۵۵ جهادگر از قم به سیل زدگان امداد رسانی کردند
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این مدت ۶۵۵ جهادگر در قالب ۳۳ گروه جهادی از این استان در مناطق سیل زده کشور حضور یافتند و به حادثه دیدگان خدمت رسانی کردند.
 
وی افزود: به طور متوسط هرگروه جهادی هفت روز در مناطق یاد شده مستقر بودند که بدین ترتیب چهار هزار و ۵۸۵ نفر روز اعزام از سوی بسیج سازندگی قم برای کمک به سیل زدگان انجام شده است.
 
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم با اشاره به این که گروه‌های جهادی این استان از همه اقشار بسیج همچون طلاب و دانشجویان بودند، بیان کرد: این جهادگران در سه استان لرستان مناطق چگینی، معمولان و پلدختر، خوزستان مناطق سوسنگرد، شوش و حمیدیه و گلستان در مناطق آق قلا و گمیشان مستقر بودند.
 
وی ادامه داد: اقدامات اولیه در خصوص برقراری راه‌های دسترسی، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز همچون آب و گاز رسانی، پاکسازی و لایروبی منازل، توزیع اقلام مورد نیاز مردم و کمک به شستشوی قالی‌های سیل زدگان انجام شده است و هم اکنون برنامه ریزی برای ایجاد اسکان دایم مردم در مناطق سیل زده در اولویت قرار دارد.
 
دستوری گفت: نیرو‌های جهادگر بسیجی استان قم در کنار اقدامات یاد شده، فعالیت‌های گسترده‌ای نیز در زمینه‌های بهداشتی و درمانی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی برای خدمت رسانی به آسیب دیدگان به انجام رساندند.
 
وی بیان کرد: حضور موکب‌های اربعین و فعالیت گسترده جهادگران برای تهیه و توزیع غذا در مناطق سیلزده موجب شد بیش از ۹۰ هزار پرس غذا میان سیلزدگان توزیع شود.
 
وی ادامه داد: اجرای بیش از ۶۰ مراسم و برنامه فرهنگی و همچنین ۳۵۰ مورد خدمات بهداشتی و درمانی از دیگر فعالیت‌های جهادگران قمی در مناطق سیل زده بود.
 
وقوع سیل در روز‌های نخستین سال جاری منجر به خسارت‌های جانی و مالی فراوان در برخی از نقاط کشور شد؛ روند خدمت رسانی به حادثه دیدگان توسط دستگاه‌های مختلف و مشارکت مردم از همان روز‌های نخست وقوع سیل جریان یافت و اکنون ساخت مسکن و ایجاد سرپناه دایمی برای سیلزدگان در اولویت برنامه‌های کمک رسانی قرار دارد.
 
قم به عنوان معین استان لرستان در سیل اخیر تعیین و شماره حساب ۳۸۱۰-۳۶-۱۱۵۰۳۴۳۴-۰۰۵ بانک انصار نیز به نام سازمان بسیج سازندگی قم جهت واریز کمک‌های نقدی به سیل زدگان اعلام شده است.
 
سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) با تشکیل قرارگاه حضرت معصومه (س) برای کمک رسانی به مردم سیل زده لرستان و نیز اعزام گروه‌های جهادی استان به این منطقه اقدام کرده است.
 
دستوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اشتغال و کارآفرینی، امور فنی و عمرانی، بهداشت و درمان و مسائل فرهنگی و اجتماعی از حوزه‌های مورد توجه بسیج سازندگی در فرآیند خدمت رسانی به اقشار مختلف مردم است.
 
وی بیان کرد: فعالیت‌های بسیج سازندگی استان قم در محور‌های یادشده بسیار چشمگیر است و تنها در سال گذشته در بخش امور فنی و عمرانی ۵۰ طرح با اعتباری بیش از ۲۵ میلیارد ریال به صورت مشارکتی توسط این نهاد با مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان به انجام رسید.
 
وی ادامه داد: این طرح‌ها شامل ساخت و بازسازی مسجد، اجرای طرح‌های آبرسانی، احداث و مرمت خانه‌های عالم و محروم در مناطق روستایی، احداث مجموعه‌های ورزشی و فعالیت‌های عمرانی در مناطق حاشیه‌ای شهر همچون جدول گذاری و آسفالت و اصلاح معابر بوده است.

** اجرای ۵۱۴ طرح سازندگی طی سال جاری در استان قم
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم در ادامه گفت: در سال جاری نیز ۵۱۴ طرح سازندگی با رویکرد طرح‌های زودبازده و عام المنفعه در این استان اجرا می‌شود و در همین رابطه کارگروه بسیج سازندگی استان به ریاست استاندار تشکیل و تعامل خوبی با مجموعه دستگاه‌های اجرایی برقرار شده است.
 
وی بیان کرد: در صورت وجود حمایت‌های لازم این طرح‌ها تا قبل از شهریور ماه امسال به بهره برداری خواهد رسید و نقش موثری در فرآینده خدمت رسانی به مردم دارد.
 
وی ادامه داد: اجرای گسترده طرح‌های اشتغالزایی و کارآفرینی، برقراری نمایشگاه‌های عرضه محصولات خانگی و اقتصاد مقاومتی، راه اندازی و حمایت از ایجاد کارگاه‌های زودبازده و ارائه تسهیلات خود اشتغالی توسط بسیج سازندگی قم موجب شکل گیری صد‌ها فرصت‌های شغلی جدید در مجموعه استان شده است.
 
دستوری گفت: همچنین اجرای طرح ایران یار با هدف آشنایی اقشار مختلف مردم با موضوع کسب و کار در دستور کار بسیج سازندگی استان قرار دارد و برای کمک به خروج واحد‌های تولید از وضعیت رکود تمام ظرفیت‌های خود را به کار خواهیم بست.
 
وی بیان کرد: اجرای طرح جهاد روشنایی و ایجاد ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک در مناطق کمتر برخوردار استان را نیز با هدف ارتقا وضعیت معیشتی مردم بومی آن مناطق دنبال خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: طرح همگام با کشاورز نیز با هدف افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری قم توسط کارشناسان بسیج سازندگی استان دنبال می‌شود.
 
طرح «بسیج همگام با کشاورز» توسط بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و بسیج سازندگی استان دنبال می‌شود که در آن کشاورزان مناطق هدف با روش‌های علمی افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی خود آشنا می‌شوند.
 
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم گفت: برای ایجاد قطب‌های صنعتی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مجوز‌های لازم برای صنایع تبدیلی و تکمیلی در محصولات لبنی، پوشاک و گوهر تراشی گرفته شده و اقدامات لازم در این زمینه در حال انجام است.
 
وی بیان کرد: در عرصه بهداشت و درمان نیز بسیج سازندگی استان قم از ۱۵ گروه جهادی فعال برخوردار است که تنها در سال گذشته بیش از پنج هزار ویزیت رایگان عمومی و تخصصی توسط این گروه‌ها انجام شده است.
 
وی ادامه داد: توزیع داروی مورد نیاز بیماران و ارائه خدمات مشاوره‌ای درمان از دیگر اقدامات بسیج سازندگی استان در بخش بهداشت و درمان است.
 
دستوری گفت: اکنون ۱۶۵ گروه جهادی در مجموعه بسیج سازندگی استان قم فعالیت می‌کنند که از این میان ۱۵ گروه ویژه، ۵۰ گروه فعال و بقیه در وضعیت عادی هستند که با ارائه آموزش‌های لازم، زمینه ارتقا آنان در دستور کار است.
 
وی بیان کرد: یکی از راهبرد‌های بسیج سازندگی استان، تشکیل گروه‌های جهادی محله محور است که تاکنون ۵۰ گروه در این رابطه تشکیل شده اند واقدامات برای تشکیل ۲۰۰ گروه جهادی محله محور در قم ادامه دارد.
 
وی ادامه داد: مباحث فرهنگی پایه همه فعالیت‌های بسیج سازندگی است و به دنبال آن هستیم که تمام فعالیت‌های این نهاد دارای پیوست فرهنگی باشد و به همین منظور ترویج فرهنگ کار و خرید کالای ایرانی برای تقویت اقتصاد ملی، در اولویت برنامه‌های بسیج سازندگی قرار دارد.
 
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم گفت: برای ترویج مباحث فرهنگی در کنار اقدامات سازندگی از ظرفیت طلاب و دانشجویان در برنامه‌های جهادی به شکل مطلوب استفاده می‌شود.
 
وی بیان کرد: ارائه ۱۳۲ سری جهیزیه کامل، هدیه یک هزار و ۸۰۰ بسته لوازم التحریر و برگزاری ۷۵۰ جشن تکلیف در مناطق کمتر برخوردار استان از جمله برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بسیج سازندگی قم در سال گذشته بود.
 
بیش از سه هزار و ۵۰۰ جهادگر بسیجی در قالب ۱۶۵ گروه جهادی به صورت داوطلبانه در فعالیت‌های بسیج سازندگی استان قم، حضور دارند.
 
محرومیت زدایی و انجام طرح‌های عام المنفعه از اهداف بسیج سازندگی است که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۹ به فرمان رهبر معظم انقلاب، تشکیل شد.
 
اجرای ۵۱۴ طرح عمرانی شامل ۲۰۰ طرح ساخت مسکن برای مددجویان و نیازمندان و ۱۵۰ طرح در حوزه آبرسانی روستایی و اصلاح شبکه آب روستایی و کشاورزی برای سال ۹۸ در سازمان بسیج سازندگی قم تعریف شده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها