خطیب جمعه چناران گفت: آنچه ما را در این نبرد پیروز خواهد کرد، اصرار بر خطوط قرمز استراتژیک و راهبردى کشورمان مى ‏باشد. خطوط قرمزى که اگر ذره ‏اى از آن‌ها عدول نماییم، تلاش آمریکا و اروپا براى محدودسازى و ایزوله کردن کشورمان در نظام بین ‏الملل و خصوصا منطقه غرب آسیا بیشتر خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۳۶۵۰۲
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، حجت الاسلام مظفر تاجی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته چناران با اشاره به پیام قاطعانه برجامى ایران به آمریکا و اروپا گفت: اقدامات اخیر جمهورى اسلامى ایران، به ‏منزله یک «واکنش» در مقابل «کنش» ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است و در صورتى که اتحادیه اروپا (خصوصا سه کشور اروپایى) بخواهد از طریق کشاندن پرونده ایران به شوراى امنیت سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا را به بازیگرى تصمیم گیر و تعیین‏ کننده دراین پروسه تبدیل کند، ایران اقدامات سختى را در مقابل واشنگتن و ائتلاف سه گانه اروپایى (سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان) صورت خواهد داد.
 
وی در خصوص کارشکنی‌های دولت‌های اروپایی در برجام گفت: اقدامات اخیر جمهورى اسلامى ایران، داراى مستندى کاملا حقوقى (طبق سند برجام) بوده و هیچ مغایرتى با متن توافق هسته ‏اى ندارد. هم‏ اکنون سه کشور اروپایى که طى یکسال اخیر بازى در زمین دولت ترامپ را نسبت به انجام تعهدات حقوقى خود در برجام ترجیح داده بودند، در مقابل انتخابى بزرگ قرار گرفته ‏اند. آن‌ها باید میان استمرار همراهى با کاخ سفید و حفظ منافع ایران مطابق توافق هسته اى، صرفا یک گزینه را انتخاب کنند.
 
امام جمعه چناران افزود: بدون ‏شک در صورتى که طرف اروپایى طى ۶۰ روز آتى اقدامى فورى، عملیاتى، تضمین شده و قاطعانه درراستاى حفظ منافع ایران در برجام صورت ندهد، جایى براى مصالحه با آن‌ها از سوى جمهورى اسلامى ایران باقى نخواهد ماند.
 
تاجی در ادامه گفت: به نظر مى‏ رسد پازل مشترکى که آمریکا و ائتلاف سه گانه اروپایى از ابتداى سال ۲۰۱۷ میلادى (زمان ورود ترامپ به کاخ سفید) با همراهى یکدیگر تکمیل کرده اند، به مراحل پایانى چینش خود نزدیک مى ‏شود! تصور نهایى این پازل به اندازه ‏اى کریه و غیر قابل تحمل است که قطعا بسیارى از طرفداران سازش با غرب را نیز وادار به ابراز پشیمانى خواهد کرد. «مهار ایران قدرتمند»، «ابطال یکجانبه تعهدات غرب در برجام»، «تهدید توان موشکى و منطقه ‏اى ایران» و «محاصره اقتصادى ایران» جملگى اجزاى این پازل را تشکیل می‌دهد.
 
وی ادامه داد: آنچه ما را در این نبرد پیروز خواهد کرد، اصرار بر خطوط قرمز استراتژیک و راهبردى کشورمان مى ‏باشد. خطوط قرمزى که اگر ذره ‏اى از آن‌ها عدول نماییم، تلاش آمریکا و اروپا براى محدودسازى و ایزوله کردن کشورمان در نظام بین ‏الملل و خصوصا منطقه غرب آسیا بیشتر خواهد شد.
 
فرمانده قرار گاه اجتماعی شهرستان چناران خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است اینکه لازم است جمهورى اسلامى ایران ضمن برخورد و مواجهه ‏اى قاطعانه با طرف عهد شکن آمریکایى و طرف منفعل اروپایى، باید پیام قاطعانه‏ اى را به بازیگران غربى مخابره کند.
 
وی در همین راستا و با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر حفظ روحیه انقلابی در مردم گفت: عبور از شرایط جنگ اقتصادى کنونى نیازمند روحیه انقلابى مردم و جوانان مى‏ باشد و هرگونه اقدام تضعیف‏ کننده و خلاف روحیات ایثارگرانه، امید بخش و انقلابى همسویى و بازى در زمین دشمنان انقلاب اسلامى محسوب مى ‏شود.
 
خطیب نماز جمعه چناران بیان کرد: یکى از اضلاع اصلى جنگ فعلى دشمنان ملت ایران، علمیات روانى و تضعیف روحیه مردم و نومید کردن جوانان است. بر اساس تئورى جنگ‏هاى قرن ۲۱، برنده میدان کسى است که بتواند فکر تسلیم را در اندیشه طرف مقابل بنشاند.
 
امام جمعه چناران ضمن اشاره به سیاست‌های آمریکا و سران اروپایی در برجام گفت: بر اساس جمع بندى اتاق هاى فکر آمریکا علت اصلى پیروزى و موفقیت جمهورى اسلامى در چهل سال گذشته، حمایت مردم ایران بوده است؛ لذا براى تسلیم کردن ایران، تنها راه فشار به مردم تاجایى است که حمایت خود از نظام را کاهش دهند. بر این اساس، در صحنه رویارویى آمریکا و ایران، تمرکز بر مردم مى‏ باشد. در این شرایط روحیه انقلابى ملت ایران باطل السحر نقشه شوم آمریکا به‏ حساب مى ‏آید. چراکه این روحیه اساس شکل‏گیرى انقلاب و ماندگارى مردم ایران را شکل داده است.
 
تاجی ضمن اشاره به همبستگی ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی در بربرجام افزود: ایمان و باورهاى مذهبى، وجدان و غیرت ملى و عقلانیت جمعى و فردى ایجاب مى‏ کند در این شرایط وظیفه رسانه‏ ها، تریبون داران، خواص و نخبگان جامعه افزایش روحیه انقلابى مردم و افزایش امید در جوانان باشد. عمل خلاف این وظیفه ملى و اسلامى گناهى نابخشودنى است که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند.
 
خطیب نماز جمعه چناران گفت: هرگونه اقدام عامدانه و سهوى، جاهلانه یا عالمانه‏ اى که در شرایط فعلى به تضعیف روحیه انقلابى و غرور ملى ملت ایران منجر شود، خیانت به تک تک مردمى است که چهل سال براى مبارزه با استکبار و زورگویى غرب متحمل مشکلات مادى و معنوى زیادى شده اند؛ لذا این اقدام در حال حاضر مصداق حق الناس بوده که از نگاه دینى قابل بخشش نیست. به ‏ویژه آنکه بخشى از این ملت، عزیزان خود را تقدیم اسلام کرده و بهترین جوانان این ملت جان خود را فدا کرده اند. ازاین ‏رو، امکان کسب رضایت براى خائنان ممکن نبوده و خداى عادل نیز این چنین گناه بزرگى را نخواهد بخشید.
 
وی در همین راستا و با اشاره به سحنان رهبر معظم انقلاب در دیدار جامعه قرآنی با ایشان گفت: تجربه انقلاب اسلامى آن بود که پیروى از دستورات قرآن کریم و عدم اعتماد به دشمنان اسلام مى ‏تواند باعث پیروزى انقلاب اسلامى و تداوم آن وعبور انقلاب از گردنه ‏هاى سخت شود. اما عبرتى که از بیدارى اسلامى در مصر حاصل شد این بود که سران کشور مصر بعد از پیروزى اولیه و سرنگون کردن دیکتاتورى غرب ‏گرا و وابسته به آمریکا، به جاى عمل به دستورات قرآن و عدم رجوع به ظالمین، به آمریکا اعتماد کردند و به جاى همراهى با مومنان و وحدت با جمهورى اسلامى ایران و سایر کشورهاى اسلامى، به سمت دشمنان دین رفتند و تصور کردند که هماهنگى با آمریکا بر بقاى آن‌ها مى‏افزاید.
 
امام جمعه چناران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب و روحانیت گفت: حوزه علمیه در تاریخ کشورمان، همواره به عنوان متولی اصلی هدایت دینی در جامعه به حساب می‌آید و به عبارت دیگر؛ مرجع رسمی تبیین ارزش‌ها و تثبیت باور‌های دینی و استنباط و افتای احکام عملی روحانیت بوده و خواهد بود؛ چنانکه در پرتو پرسش‌های بسیط اعتقادی و نیز گفت و شنود‌های مذهبی میان ادیان، همواره دیدگان جامعه به حوزه و روحانیت معطوف گردیده به و بدین گونه؛ ولایت حوزه در قلمرو دین، مقبول همگان واقع شده است. اکنون نیز پس از قرن‌ها طلوع خورشید اسلام، روحانیت در پرتو همان محوریت دینی خویش توانست، انبوه مردم دین خواه را به دنبال خود گسیل دارد و بالاخره؛ هدایت و اجرای یک انقلاب مبتنی بر دین را برعهده بگیرد. دسیسه‌های دشمنان انقلاب، در این چهار دهه از انقلاب بسیار بود. تحرکات گروه‌های سیاسی، توطئه‌های براندازی، ترورها، خرابکاری‌های اقتصادی، جنگ تحمیلی و ده‌ها دسیسه‌ی دیگر، علیه انقلاب پدید آمد. هر یک به تنهایی می‌توانست رژیم مقتدری را درهم بریزد؛ اما انقلاب محکم و استوار باقی ماند. در این بقا، عوامل مختلف دخیل بودند؛ اما در این میان، از نقش روحانیت، به عنوان مبلّغ گویای انقلاب، نمی‌توان غفلت داشت.
 
تاجی در ادامه ضمن اشاره به نقش تاثیر گزار جامعه روحانیت در برابر تهاجمات فرهنگی دشمنان نظام انقلاب اسلامی افزود: روحانیت در این چهار دهه انقلاب، چه از طریق تبلیغ سنتی و حضور چهره به چهره در میان مردم، و چه از طریق رسانه‌ها و ابزار‌های نوی تبلیغی، توانست بخش عظیمی از تبلیغات مهاجم را دفع کند و از اعتماد مردمی به انقلاب، پاسداری نماید. انقلاب اسلامی، بدون این شبکه‌ی گسترده و ریشه دار، هرگز نمی‌توانست امواج عظیم تهاجم تبلیغی ـ. نظامی را دفع کند و از کیان خویش، در برابر دشمنان گوناگون به دفاع برخیزد. از این رو، بی تردید نقش روحانیت در تداوم انقلاب، از اصل ایجاد و حدوث، کمرنگ‌تر نمی‌نماید.
 
وی درهمین راستا وبا اشاره به سالروز فتوای تاریخی میرزای شیرازی در لغو امتیاز تنباکو گفت: روحانیت و علمای شیعه در طول تاریخ نقش مهمی در تحولات سیاسی اجتماعی داشته اند که قابل انکار نیست و هر جا مبارزه بر علیه استعمار و استبداد براه افتاده است، روحانیت پرچمدار مبارزه بوده اند و نقش محوری در هدایت مردم را بر عهده داشته اند و این مسأله با نگاهی گذرا به تحولات تاریخی کشور کاملاً نمایان و آشکار است.
 
خطیب نماز جمعه چناران تصریح کرد: روحانیت دلسوز و آگاه همواره حافظ و پاسبان اصول و مبانی دین در طول تاریخ بوده و اکنون دستیابی ما به این منابع و متون غنی دینی مرهون همان خدمات و زحمات دلسوزانه نهاد مقدس حوزه و روحانیت است که شرح آن در این نوشتار ممکن نیست و از طرفی نقش حوزه و روحانیت در راستای پیروزی انقلاب که بر مبنا و اصول فرهنگ غنی اسلام بنا شده است، فراموش ناشدنی و غیر قابل انکار است.
 
فرمانده قرارگاه اجتماعی چناران گفت: بی تردید بعد از انقلاب، روحانیت توانست بخوبی وارد عرصه‌های علمی و فرهنگی کشور شود؛ و در لابلای عرصه‌های مختلف تاریخی، بهترین فرصت را برای شیوع و گسترش فرهنگ دینی بدست آورد. ناگفته پیداست که با دستیابی به این موقعیت متناسب روحانیت آگاه دینی آرام ننشسته و از ابتدا در سنگر‌های مختلف فرهنگی به مرزبانی از آن پرداخته و در این راستا به نتایج و آثار پربار و مفیدی نیز دست یافته است؛ و اکنون نیز با عزمی جزم در این عرصه‌ها مثل حوزه و دانشگاه، مؤسسات علمی و مراکز فرهنگی و برنامه ریزی کشور به ارائه خدمات مشغول است.
 
وی با اشاره به هفتادمین سال اشغال فلسطین با عنوان روز نکبت گفت: تاکنون بیش از هفتاد سال از یکى از شوم ‏ترین حوادث تاریخ کشورهاى اسلامى، یعنى اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستى و تأسیس این رژیم جعلى گذشته است؛ فاجعه‏ اى که طى آن بخش اعظمى از بنیان‏ هاى سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و دینى مردم فلسطین نابود شد تا راه براى اعلام موجودیت رژیمى اشغالگر به نام اسرائیل و سلطه تفکر خشونت بار و توسعه طلبانه آن به نام صهیونیسم نه تنها بر کشورهاى اسلامى، بلکه بر کل کشورهاى جهان گشوده شود.
 
امام جمعه چناران افزود: از آن زمان تاکنون این روز، نه تنها نماد فاجعه ‏اى شده است که در آن سال بر سر سرزمین فلسطین نازل شد بلکه نمایان گر سختى‏‌ها و معضلاتى است که طى چندین دهه گذشته به این ملت تحمیل گشته است؛ در واقع «یوم النکبه» روایت یک تراژدى انسانى است. به‏ همین‏ دلیل است که در سالروز این واقعه از سوى مبارزان فلسطینى راهپیمایی‌ها و حرکت هاى اعتراضى بسیارى انجام مى‏شود تا نشان دهد که هنوز مبارزه و قیام در میان نسلهاى مختلف ساکنان قدس شریف حیات دارد.
 
تاجی در ادامه گفت: در شرایط سیاسى امروز منطقه، این اقدامات بیش از پیش اهمیت دارد؛ چراکه سران صهیونیسم به همکارى وحشى هاى آمریکایى، طرح ذلت بار «معامله قرن» را براى حذف آرمان فلسطین و با پوشش، حمایت و سکوت رژیم‏هاى عربى حاشیه خلیج فارس در دستور کار خود قرار داده‏اند.
 
خطیب جمعه چناران ضمن اشاره به پیامدهاى ناگوار یوم النکبه گفت: روز یوم النکبه براى ملت فلسطین عبارت بود از: تخریب کامل بیش از ۵۳۱ شهر و روستاى فلسطینى و پاکسازى نژادى در آن‏ها، کشته شدن‏۱۵ هزار نفر فلسطینى درجریان اشغال، اشغال‏۷۸ درصد خاک فلسطین تاریخى، مهاجرت اجبارى ۷۸۰ هزار فلسطینى (این آمار تا ۹۸۰ هزار نفر نیز ذکر شده است.) اسیر شدن‏۱۵۰ هزار فلسطینى در سرزمین‏هاى اشغالى در شرایط سخت که امروز با عنوان عرب‏هاى ۱۹۴۸ شناخته مى‏ شوند.
 
تاجی ضمن محکومیت حملات رژیم غاصب صهیونیستی به غزه گفت: در حمله روزهاى گذشته رژیم صهیونیستى به غزه، رزمندگان مقاومت فلسطین به‏ خوبى این ‏راهبرد را در دستور کار خود قرار داده ‏اند و در پاسخ به حملات جنگنده ‏هاى اسرائیلى، با شلیک ده‏ها موشک به شهرک‏هاى یهودى نشین در مرزهاى با نوار غزه، خواب از چشم ساکنین این مناطق ربوده و آژیرهاى خطر در مناطق جنوب تل آویو و حتى دورتر از آن در منطقه «بندر اشدود» در جنوب سرزمین‏هاى اشغالى را به صدا در آورده و خانه عنکبوت این رژیم پوشالى را به‏ شدت تکان داده و قدرت خود را به رخ آنان کشیده‏ اند و به این متجاوزان ثابت کردند که هرگونه اقدامى ‏بى ‏پاسخ نخواهد ماند.
 
فرمانده قرارگاه اجتماعی شهرستان ضمن تاکید بر ناتوانی رژیم صهونیستی در حمله به فلسطین خاطرنشان کرد: بر اسرائیل بار دیگر در برابر مقاومت فلسطین متحمل شکست سختى شد و در کمتر از ۴۸ ساعت مجبور به امضاى توافق آتش بس شد. مقاومت فلسطین در برابر حملات جنگنده هاى اسرائیلى به نوار غزه، بیش از ۶۹۰ موشک به سمت سرزمین‏هاى اشغالى شلیک کردند. در واقع در کمتر از ۴۸ ساعت، تمام سرزمین‏هاى اشغالى به ‏نوعى به جهنم صهیونیست‏ها تبدیل شد.
 
وی ادامه داد: شبکه ‏بى‏ بى سى فارسى تأکید کرده، پدافند موسوم به گنبد آهنین به ‏دلیل شمار زیاد راکت‌ها نتوانست شمارى از آن‌ها را رهگیرى و نابود کند. این ‏راکت‏ها به مناطق مسکونى (شهرک‏ها و مناطق صهیونیست ‏نشین) خوردند و چند نفر را به هلاکت رساند. جهاد اسلامى نیز تأکید کرده است که این بار با استفاده از تاکتیک شلیک‏هاى متوالى، گنبد آهنین را ناکار آمد کرد.
 
امام جمعه چناران در پایان خاطر نشان کرد: در نگاهى به بندهاى توافق بین حماس و رژیم صهیونیستى نشان دهنده این است که مقاومت فلسطین موفق شد خواسته‏ هاى خود را بر دشمن صهیونیستى تحمیل کند. نوع واکنش مقامات صهیونیستى به آتش بس اخیر به ‏معناى این است که اسرائیل در این نبرد نیز شکست سختى متحمل شده و بینى این رژیم یک بار دیگر به خاک مالیده شده است. بدون‏ شک پیروزى قطعى طبق پیش بینى مقام معظم رهبرى با این مجاهدان است و در آینده‏ اى نزدیک همگى مسلمانان آزاده جهان در کنار این مجاهدان در قدس شریف نماز جماعت برپا خواهیم کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها