خبرهای داغ:
مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه اصفهان خبر داد:
مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: قريب به ۳ هزار نفر از توريست ها در مدت دو هفته اول ارديبهشت با شرکت در طرح «يك جرعه مطالعه» فرصت مطالعه كتاب هاي موجود در ميز مطالعه اي كه به صورت موضوعي و متناسب با مسائل روز انتخاب شده بود را پيدا كنند.
کد خبر: ۹۱۳۶۶۴۴
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶

به گزارش سرویس بسیج  طلاب و روحانیون خبرگزاری بسیج، مدرسه علمیه ناصریه به عنوان اولین مرکز گردشگری اسلامی کشور در ضلع جنوب شرقی مسجد امام (جامع عباسی) اصفهان قرار دارد. این مدرسه در دوره شاه‌عباس اول صفوی و با نقشه‌کشی و مهندسی تحسین‌برانگیز عالم بزرگ شیعی شیخ بهایی (ره) احداث شده که همین سبک تلفییق مسجد و مدرسه نیز نمونه‌ای از تدابیر معماران‌ در ترکیب‌های‌ نوین‌ِ برگرفته‌ از سنت‌های‌ کهن‌ معماری‌ ایران‌ و جزو ابداعات به‌ شمار مى‌رود.

مدرسه ناصریه هر روز میزبان گردشگرانی از کشورهای مختلف است. حوزه علمیه اصفهان نیز از این فرصت طلایی بهره برداری کرده و با استفاده از مبلغان زباندان و اجرای طرح های جذاب و کاربردی، تلاش دارد معارف غنی اسلام ناب و مکتب اهل بیت(ع) را به توریست ها معرفی کند.

 

*میزبانی مدرسه ناصریه از توریست های خارجی

حجت‌الاسلام محمد زمانی، مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه علمیه اصفهان همزمان با ورود تعداد زیادی از توریست های خارجی به ایران با معتدل شدن هوا، در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان اظهار کرد: معاونت تهذيب و تبليغ حوزه علميه اصفهان در مدت يك دهه فعاليت مستمر در مدرسه علميه ناصريه، با پيگيري هايي كه توسط اين مدرسه انجام شد توانسته تعدادي از كتب نفيس و ارزشمند كه شامل تعدادي كتب چاپ سنگي و دست نوشته‌هاي قديمي است را به اين مجموعه مدرسه علمیه ناصریه  بازگرداند.

مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه علمیه اصفهان افزود: كتاب هايي با موضوعات مذهبي، علمي، دروس حوزوي، ادبيات و ... كه در حال حاضر اين گنجينه ارزشمند در مدرسه ناصريه قابل ارائه به علاقه مندان مي باشد.

وی ابراز کرد: دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل معاونت تبليغ حوزه علميه اصفهان توانسته است با اجراي طرح هاي مختلف كتابخواني در مدرسه علميه تبليغ بين الملل ناصريه، در افزايش سرانه مطالعه ديني اقدام عملي مناسبي داشته باشد.

 

*اجرای طرح «يك صفحه مهماني»  ویژه گردشگران

حجت الاسلام زمانی بیان کرد: به طور مثال گردشگران با شركت در طرح «يك صفحه مهماني» مي توانند با حضور در كتابخانه و مطالعه تنها يك صفحه از كتاب هاي منتخب علاوه بر مطالعه، سفري در دل تاريخ اصفهان قديم داشته باشند.

 

*راه اندازی کتابخانه چند زبانه در مدرسه  ناصریه

مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: طرحي كه گردشگر به انتخاب و دلخواه خود از موضوعات مشخص شده مثل خاطرات، سفرنامه ها، وقايع اتفاقيه، آداب و رسوم، سنت‌ها، مردم شناسي، ضرب المثل ها، سرگذشت علما و افراد مشهور اصفهان و ... موضوعي را انتخاب مي كند و به صورت صفحه به صفحه در اختيارشان قرار مي گيرد؛ آنها پس از مطالعه همين يك صفحه نظر و يا خاطره خود را از اين طرح در پشت اين برگه نوشته و با ديگران به اشتراك مي‌گذارند، براي آنهايي هم كه علاقه مند به مطالعه كتاب به صورت كامل هستند كتاب را به صورت امانت و يا با پرداخت هزينه كتاب در اختيار ايشان قرار مي‌گيرد.

وی ادامه داد: براي سنين مختلف از كودكان تا بزرگسالان و گردشگران ايراني و فارسي زبان طرح هاي متنوع كتابخواني در اين مركز مد نظر گرفته شده است، اما فعاليت متفاوت و ضروري كه در اين پايگاه تبليغي انجام مي‌گيرد، كتابخانه ي چند زبانه اي است كه براي گردشگران خارجي راه اندازي شده است، در اين كتابخانه سعي شده تا موضوعات ديني و اعتقادي درباره دين مبين اسلام به گردشگران ارايه شود.

 

*اجرای طرح «یک جرعه مطالعه» ویژه توریست ها

مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: قريب به 3هزار نفر از توريست ها و گردشگر داخلي در مدت زمان دو هفته اول ارديبهشت با حضور در طرح «يك جرعه مطالعه» توانستند در كنار نوشيدن دمنوش فرصت مطالعه كتاب هاي موجود در ميز مطالعه اي كه به صورت موضوعي و متناسب با مسائل روز انتخاب مي شوند را پيدا كنند.

حجت الاسلام زمانی عنوان کرد: يكي از مهمترين فعاليت هاي اين مدرسه برنامه گفتگوي دوستانه است كه با حضور بدون واسطه و گفتگوي مستقيم توريست‌ها با روحانيون مسلط به زبان هاي خارجي مدرسه علمیه ناصریه برگزار مي شود.

 

* سوغات فرهنگی که توریست ها با خود می برند

وی ابراز کرد: گردشگران به راحتي مي توانند در مورد سوالات ذهني خود از روحاني بپرسند، اما از آنجايي كه معمولا گردشگران با مشكل محدوديت زمان مواجه هستند در اين گفتگوها كه نهايتاً دو الي سه ساعت به طول مي‌انجامد، پاسخ اجمالي به سؤال هاي آنها ارايه مي‌شود؛ ولي دو سالي است كه با راه اندازي كتابخانه چند زبانه مدرسه ناصريه هر گردشگر در محيطي آرام و دلنشين مي تواند به كتابخانه مراجعه كند و از كتاب هاي چند زبانه اين مكان استفاده نمايد.

مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بارها شده است پس از شكل گيري گفت وگو ميان طلاب و گردشگران كتابي به زبان خودشان به آنها اهدا شده است اذعان کرد: زماني كه توریست ها براي مطالعه به سمت كتابخانه راهنمايي شده اند، گردشگر با ديدن كتابهايي به زبان خودش که در موضوعاتی همچون معرفي اسلام در اينجا گردآوري شده با انتخاب چندين كتاب و پرداخت هزينه اي در قالب نذر كتاب، آنها را به عنوان سوغاتي مناسب به همراه خود به كشورش می برد.

 

*تعجب یکی از توریست ها

وی با اشاره به اینکه در اين كتابخانه خاطرات زيادي رقم خورده است از جمله توريستي با مواجه شدن با اين تعداد كتاب كه در حال حاضر به حدود یک هزار و 400 جلد كتاب مي‌رسد، با تعجب نگاهي كرد و گفت آيا واقعا همه اين كتاب ها در مورد دين اسلام است؟! و همين صحبت او زمينه بيش از دو ساعت گفتگو را رقم زد؛ بیان داشت: گفت وگويي كه از سانسور و حمله‌هاي رسانه‌اي گرفته تا اسلام در غرب و هجمه‌هاي فرهنگي كه در حال حاضر گريبان جوان ها را گرفته است و سؤالات مطرح شده در مورد تفاوت هاي شيعه و سني و در نهايت خريد چند جلد كتاب جهت مطالعه بيشتر، همين اتفاقات براي ما كافي است، چرا كه با همين يك جلد كتاب، ضمير انساني در خارج از جهان اسلام آگاه شده و خود براي انتخاب مسير آينده زندگي اش تصميم صحيح مي گيرد.

 

*راه اندازي كتابخانه صوتي براي گردشگران خارجي

حجت الاسلام زمانی در ديگر اقدامات اين مركز راه اندازي كتابخانه صوتي براي گردشگران خارجي است و گردشگراني كه دوست دارند علاوه بر بازديد مطالعه ي كتابي را نيز تجربه كنند مي توانند با دريافت كتاب صوتي علاوه بر بازديد از مكان و استفاده از فضاي معنوي مسجد به مطالعه كتاب صوتي نيز بپردازند كه البته در حال حاضر به خاطر محدوديت دسترسي به كتب صوتي متعدد و متنوع، اين طرح به صورت آزمايشي اجرا شده است.

 

*اجرای طرح موضوعی قرآن ویژه گردشگران خارجی

وی ادامه داد: بيشتر گردشگران علاقه مند به مطالعه قرآن به عنوان راهنماي دين اسلام  هستند كه با محدوديت براي ارايه به آنها مواجه هستيم، لذا طرح مطالعه موضوعي قرآن را آماده كرديم تا در اختيار قراردادن و لمس و مس قرآن موجب عدم رعايت حرمت قرآن كريم توسط گردشگران نشود و گردشگران مي توانند با انتخاب هر موضوع از بخش و مطالعه همان موضوع استفاده ببرند.

مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: در برنامه اين طرح سعي شده تا موضوعاتي كه در قرآن بیان شده را براي مخاطب جانمايي كرده و به آنها ارايه دهيم، مثل  حضرت مريم و حضرت عيسي (عليهما السلام)، حقوق زن در قرآن، سبك زندگي انسان مسلمان، توحيد و ... كه پس از مطالعه متن اصلي مي توانند براي فهم بيشتر به روحانيون زباندان مدرسه مراجعه نموده و در اين باره به تبادل نظر بپردازند.

 

*اهدای نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به توریست ها

وی ابراز کرد: قرار است در مراحل بعدي درياي بي كران نهج البلاغه و صحيفه سجاديه را براي معرفي به گردشگران آماده سازي كرده و و در معرض مطالعه توريست ها قرار دهيم.

حجت الاسلام زمانی خاطرنشان کرد: قطعا هر چقدر گردشگران با كتاب هاي اسلامي آشنايي بيشتري پيدا كند و در گام بعدي به مطالعه آنها بپردازد با توهين و اسلام هراسي مقابله كرده و شخص خواننده به صورت صريح و واضح و با دسترسي به منابع اصيل اسلامي و شناخت دقيق تري كه از اسلام پيدا مي كنند، مدافعي و سفيري براي حقايق موجود مي‌شود.

مسئول دفتر تبليغ و ارتباطات بين الملل حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: به علاقه مندان مطالعه و كتاب دوستان پيشنهاد مي كنيم تا با حضور در اين مدرسه در محيط آرام و معنوي به مطالعه بپردازند تا طعم شيرين همراهي با كتاب آن‌ هم در مسجد را حس كنند.

گفتگو: سیدامیر حسین ابطحی / حوزه نیوز

ارسال نظرات