وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیروزی انقلاب را مدیون جریان قرآنی کشور در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ باهمت علما و بزرگان دانست و گفت: اکنون در گام دوم انقلاب نیازمند رجعت به آموزه‌های آن دوران هستیم.
کد خبر: ۹۱۳۶۸۹۳
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیین افتتاحیه بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دقایقی پیش با حضور سید‌عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه چهل‌سرا واقع‌در ضلع‌جنوبی مصلای بزرگ امام خمینی(ره) آغاز شد.

 

مراسم با تلاوت هادی موحد امین دارنده مقام نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی آغاز شد و پس از تلاوت قرآن عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از برگزاری این دوره از نمایشگاه پرداخت.

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به پیشینه قرآنی انقلاب اسلامی گفت: بزرگان انقلاب اسلامی در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، جای‌جای کشور به فعالیت در حوزه قرآن کریم مشغول بودند و این جریان در دهه‌های چهل و پنجاه سبب پیروزی نهضت انقلاب اسلامی شد.

وی ادامه داد: آن زمان شخصی چون شهید بهشتی در آثارش به موضوعات مختلف قرآنی پرداخت از جمله پرتوی از قرآن، خدا از نگاه قرآن، روش برداشت از قرآن، محکم و متشابهات قرآن و یا شهید مفتح در مسجد جاوید سلسله درس‌هایی در زمینه قرآن کریم داشت. همچنین آیت‌الله خزعلی به عنوان یک مفسر برجسته قرآن کریم همراه جدی امام خمینی در کنار نهضت بود.

صالحی با اشاره به فعالیت فرهنگیان و دانشگاهیان در نهضت انقلاب اسلامی گفت: به غیر از روحانیون، فرهنگیان و دانشگاهیان هم همراه امام در نهضت انقلاب بودند و بر سر سفره قرآن نشستند و رزق خود را از سفره قرآن برداشتند.

وی ادامه داد: این جریان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در سراسر کشور فعال بود و رهبر معظم انقلاب در آن زمان در مشهد این جریان را سامان دادند و این موج قرآنی مسجد به مسجد، مدرسه به مدرسه و دانشگاه به دانشگاه فضای جامعه را درنوردید و انقلاب اسلامی بر این سفره نشست. رویکرد این موج این بود که قرآن فقط برای خواندن و ثواب بردن نیست بلکه قرآن کتاب زندگی و برای حیات طیبه انسان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در تهران گفت: در کنار نام دیگر نقاط کشور در تهران هم در مراکزی مانند مسجد هدایت، مسجد جاوید، مسجد قبا و حسینیه ارشاد مانند دیگر نقاط کشور حرکت انقلاب اسلامی از دل این مجالس قرآنی برخاست و در واقع صدای امام بر سر سفره قرآن نشست و از سفره قرآن برخاستی.

صالحی با اشاره به لزوم رجعت به آموزه‌های قرآنی انقلاب در چهلمین سال پیروزی انقلاب، گفت: اکنون که در گام دوم انقلاب هستیم باید دوباره رجعت‌هایی به آنچه که از آن برخاسته‌ایم داشته باشیم و باید به سفره‌هایی برگردیم که این انقلاب را ساخت و آن را در پرداخت.

وی بااشاره به شعار نمایشگاه امسال گفت: شعار نمایشگاه قرآن امسال قرآن معنای زندگی است و باید با این نگاه دهه دوم انقلاب را آغاز کنیم. اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته اشاره‌ای به کارنامه قرآن و قرآن پژوهی در کشور داشتم که این کارنامه بسیار زرین است. زیرا وقتی از چاپ ۳۷ هزار کتاب قرآنی و راه‌اندازی هزاران مؤسسه و شبکه قرآنی به میان می‌آید در می‌یابیم کارنامه قرآنی انقلاب اسلامی کارنامه زرینی است.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند ارتباط بیشتر قرآن و زندگی هستیم. قرآن در حوزه‌های حفظ و قرائت رشد خوبی داشته اما ممکن است این کارها را فردی که دور از ایمان قرآنی هست هم بتواند انجام دهد. فراموش نکنیم قرآن فقط برای این نیامده که در ذهن ما جای بگیرد بلکه آمده است تا ناپاکی‌ها را از وجود و از بیرون ما پاک کند.

ارسال نظرات