خبرهای داغ:
موفقیتی دیگر برای استان بوشهر؛

نوجوان جمی، مقام سوم کشوری مسابقات بین المللی روبونیت ۲۰۱۹ را کسب کرد

علیرضا خرمی، نوجوان بوشهری اهل شهرستان جم توانست در مسابقات رباتیک روبونیت «Roninit» چهاردهمین دوره آن در تاریخ ۸ الی ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در بابل به صورت بین المللی برگزار شد مقام سوم کشوری کسب کند.
کد خبر: ۹۱۳۷۰۳۵
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
نوجوان جمی، مقام سوم کشوری مسابقات بین المللی روبونیت ۲۰۱۹ را کسب کرد 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان بوشهر؛ مسابقات رباتیک روبونیت «Roninit» که از سال ۱۳۷۴ به صورت درون استانی و از سال ۱۳۸۱ تا به امروز به صورت کشوری برگزار شده است و پس از پیگیری‌های انجام شده از سوی دبیرخانه دائمی رباتیک، در سال ۱۳۹۵ با کسب مجوز از سوی وزارت علوم و فناوری از دوره‌ی دوازدهم، مسابقات خود را با همکاری وزارت علوم و فناوری به صورت بین المللی برگزار کرده و در این راستای چهاردهمین دوره آن در تاریخ ۸ الی ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ در بابل به صورت بین المللی برگزار شد.

چهاردهمین دوره مسابقات بین المللی رباتیک، هوش مصنوعی و نمایشگاه اختراعات و ابتکارات روبونیت به همراه رویداد استارتاپی COM Challenge ، تحت عنوان ۲۰ لیگ در زمینه‌های رباتیک، هوش مصنوعی و کسب‌کارهای نوپا برگزار شد و این لیگ‌ها شامل: ربات‌های مسیریاب دانش آموزی و دانشجویی، مسیریاب رالی، جنگجوی دانش آموزی، ۱۷ کیلوگرم، ۳۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، پرنده دقتی و سرعتی، حل ماز، مین یاب دستی، آتش نشان، زیردریایی، فوتبالیست دانش‌آموزی، هوش مصنوعی، عملیات ممکن، ترافیک، لوله‌نورد و نمایشگاه اختراعات و ابتکارات و رویداد استارتاپی است.

علیرضا خرمی، نوجوان بوشهری اهل شهرستان جم توانست در مسابقات رباتیک روبونیت «Roninit»  مقام سوم کشوری کسب کند، خبرنگار علم و فناوری به سراغ این دانش‌آموز نخبه رفته و گفتگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

لطفا خودتان را معرفی کنید

علیرضا خرمی ، پایه دوازدهم رشته‌ی ریاضی هستم و هفت سال است که در زمینه‌ی رباتیک و الکترونیک فعالیت می‌کنم و در زمینه‌ی برنامه نویسی زبان ++c  و در رشته‌هایی همچون 1- ساخت زره و سلاح‌های نظامی 2- تلفیق ربات و انسان 3 - موسیقی4 - مکانیک نیز فعالیت‌هایی دارم.

درباره موفقیت‎هایی که تاکنون کسب کرده‌اید بیشتر توضیح دهید؟

در مسابقات شهری ربات‌های جنگجو فلزی سبک وزن  سال 1394 که در شهر جم برگزار شده بود توانستم، مقام اول را کسب کنم، همچنین دومین مقام مسابقات نوجوان خوارزمی سال 1395 بود که مقام برتر را کسب نمودم، و سومین مقام نیز مسابقات روبوکاپ بوشهر در سال 1395 بود که مقام اول در لیگ ربات‌های نمایشی، و چهارمین مقام «ایده شو» در سال 1396 استان بوشهر که در نمایشگاه بین المللی بوشهر برگزار شد و مقام اول را کسب نمودم و پنجمین و مهمترین مقام نیز مقام سوم لیگ اختراعات مسابقات بین المللی روبونیت 2019 بود.

چه عواملی در موفقیت شما نقش داشت؟

عوامل بسیاری در موفقیت من نقش داشته‌اند بهترین عامل، توکل به خدا و تلاش و پشتکار بسیاری بود که در این راه داشتم اما اگر از لحاظ روحی بگوییم، با اینکه اعتماد به نفسم پایینی داشتم، اما همیشه سعی می‌کردم سخنان دیگران که باعث ناامیدیم می‌شد، زیاد در من اثر نکند و سعی و تلاش‌های علمی بیشتری داشته باشم و  از لحاظ مادی،  اول مادرم که در هر لحظه کمکم کرد و افراد دیگری همچون بهترین دوستم، مهدی محدثی که مرا با این مسیر آشنا کرد. و همچنین مجتبی نعیم مدیر پژوهش‌سرای فارابی جم و اقای شیخی مدیر عامل شرکت ویرا افرند سیراف، هر یک از این افراد نقش بسزایی در شکوفایی استعدادهایی که خداوند به من ارزانی کرده بود داشتند.

درباره اختراع خود در زمینه رباتیک بیشتر توضیح دهید؟

این اختراع قبل از هر موضوعی مربوط به رشته‌ی تحصیلی بنده؛ یعنی رباتیک و الکترونیک است ولی اصل سازه‌ای که با این اختراع ساخته‌ام برای صنعت بزرگ اسباب بازی‌سازی است. قبلا مشکل اصلی اسباب‌بازی‌های کنترلی سیمی برق و باتری بوده که این باتری‌ها جدا از هزینه‌هایی که در بر می‌داشت، زباله‌ای خطر ناک برای محیط زیست است و بازدهی لحظه‌ای کمتری نسبت به اختراع من دارست در واقع  این اختراع از طریق دو فرمول فیزیک انرژِی خود را تامین می‌کند و قانون لنز که جریانی بر خلاف جریان اصلی تولید شده تولید می‌کند و با  تغییر در ضرایب گیربکس به شدت کاهش داده است.

آخرین مسابقه‌ای که شرکت کردید؟ وچه مقامی کسب کردید؟

آخرین مسابقه«ایده شو» استان بوشهر در سال 1396 و به همراهی دوستم، اقای محدثی بود که  مقام اول را با عنوان (سیستم آبیاری هوشمند زیر سطحی و استفاده از آب خاکستری) را بدست اوردیم.

مسابقات« robonit» را چطور ارزیابی می‌کنید؟

لیگ ربات های مسیریاب که جزو قدیمی ترین لیگ ها در مسابقات رباتیک است، هر ساله با پیشرفت چشمگیری در مسابقات ظاهر شده و رقابت تیم ها در آن گسترده تر و سخت تر از سال های قبل می شود. رقابت در شاخه ربات های مسیریاب که به صورت ربات مسیریاب آزاد و دانش آموزی برگزار می گردد به عنوان لیگی پرطرفدار در مسابقات محسوب شده که بیشترین تعداد شرکت کننده را نیز دارد. مسابقات روبونیت یکی از بهترین مسابقات بین المللی با رقابت سخت و تنگاتنگ نیز است که از نظر من مسابقه‌ی خوبی با سطح بالا است و توان بسیاری را از آدم می‌گرفت اما با این وجود بسیار لذت‌بخش بود و اینکه شرکت کنندگان کشورهای دیگری هم حضور داشتند باعث می‌شد انسان خود را با آنها محک بزند تا بتواند در سال‌های بعد بهتر بدرخشد.  

 

برای سال آینده، برنامه خاصی دارید؟

مطمنا برای سال‌های بعد هم برنامه خواهم داشت انسان بدون برنامه نمی‌تواند موفق باشد در مین راستا از هم اکنون برنامه‌هایی برای سال‌های بعد در نظر دارم و به نظر خودم بیشتر، به فکر ساخت زره‌های جنگی و صنایع پولساز رباتیک الکترونیک و همچنین خودرو های تمام الکتریکی است اما دیگر رشته‌ها،  فعالیت خود را نیز تقویت و در آن زمینه‌ها نیز فعالیت‌هایی خواهم داشت.

 

پژوهشسرای فارابی درزمینه رباتیک تا چه میزان توانسته نیاز شما را برطرف کند؟

قبل از آشنایی با پژوهش‌سرا، تلاش‌های زیادی داشتم،  اما راهنمایی‌های این مجموعه و آشنایی با شرکت ویرا افرند سیراف باعث هدایت تلاش‌های من و صرفه جویی در زمان، هزینه‌ها من شد، و در موفقیت من نقش عمده‌ای اشت.

این پژوهش‌سرا، دوره های کیهان‌شناسی، عکاسی، رباتیک، خط تحریری، طراحی وب سایت، برنامه نویسی اندروید، اوریگامی و ...فعالیت دارد.

آیا تاکنون آنچه ساخته‌اید توانسته، نیاز جامعه را برطرف کند؟ و تا چه میزان در بحث تجاری سازی ان موفق بوده اید؟

مهمترین نیاز استفاده کننده‌ها در این اختراع مشکل برق و باتری و استفاده‌ی آسان است که این اختراع دارا است و کاربرد آن در صنایع اسباب بازی و الکترونیکی جدید خواهد بود. و یک پیشنهاد تجاری سازی داشتم که به نتیجه ی مطلوب نرسید.

حرف پایانی شما

به همه نوجوانان هم سن وسال خودم توصیه می‌کنم به جای هدر دادن وقت خود، در پی کسب علم و دانشی باشند که بتوانند با قدرت علمی خود، نیازی از جامعه را برطرف کنند و یک فرد موفق برای جامعه باشند تا بتوانیم ایرانی پیروز در سطح جهانی داشته باشیم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار