قائم مقام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اعلام برگزاری ۶۰۰ محفل قرآنی در مساجد و بقاع متبرکه در طول ماه مبارک رمضان، گفت: جلسات تفسیر قرآن هم با حضور استادان حوزه علمیه در مساجد و بقاع برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۷۲۷۵
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام علی مقنی، قائم‌مقام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری ۶۰۰ محفل قرآنی طی ماه مبارک رمضان در مساجد و بقاع متبرکه، اظهار کرد: این محافل شامل جزء خوانی قرآن کریم در بقاع شاخص و مساجد است که در طول ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و در استان‌های کشور نیز این محافل در سه سطح با توجه به حضور قاریان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل از قاریان غیر ایرانی (اغلب مصری) برای حضور در این محافل دعوت می‌شد اما امسال، تمامی محافل با حضور قاریان داخلی برگزار می‌شود، تصریح کرد: به دلایلی همچون عدم امکان سفر قاریان مصری به جمهوری اسلامی به دلیل ملاحظات سیاسی، مسائل مالی و از همه مهم‌تر خوش‌خوان بودن قاریان ایرانی و اقبال مردمی به حضور آن‌ها در محافل، از قاریان ممتاز ایرانی در محافل قرآنی بهره می‌گیریم.

مقنی با بیان اینکه شاخص‌ها و سهمیه‌بندی محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان طبق ابلاغیه به استان‌ها اعلام‌شده است، گفت: مقرر شد تا در سطح بقاع و هیأت‌امنای آن‌ها و نیز مؤسسات و مساجد البته با رعایت مؤلفه‌های فنی و استانداردهای تعیین‌شده، محافل قرآنی برگزار شود.

قائم‌مقام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه این محافل در سه سطح تقسیم‌بندی شده‌اند، تصریح کرد: به‌تناسب کیفیت و محل برگزاری و مدعوین، این محافل را تقسیم‌بندی کرده‌ایم، در این محافل به‌تناسب سطح، قاریان بین‌المللی، ممتاز کشوری و ممتاز استانی حضور دارند و آیات نورانی وحی را برای حاضران تلاوت می‌کنند.

وی با اشاره به دستور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به برگزاری جلسات تفسیر قرآن در بقاع متبرکه و مساجد، گفت: اعزام استادان تفسیر حوزه علمیه به بقاع و مساجد با همکاری معاونت فرهنگی سازمان اوقاف نیز انجام می‌شود که امسال به‌صورت متمرکز از ابتدای ماه مبارک رمضان در همه استان‌ها وارد فاز اجرای این طرح هم شده‌ایم.

مقنی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تبدیل مساجد به پایگاه فعالیت‌های قرآنی در دیدار با جامعه قرآنی در شب اول ماه مبارک رمضان، گفت: وقتی سخن از برگزاری محافل قرآن کریم به میان می‌آید، متصدیان اصلی امر فعالان حوزه مساجد، بقاع متبرکه و مؤسسات قرآنی هستند که در کف میدان قرار دارند و با تلاش و همت آن‌ها باید مساجد به پایگاه قرآنی تبدیل شوند. کار دستگاه‌های حکومتی مثل سازمان اوقاف باید حمایت و سیاست‌گذاری باشد.

قائم‌مقام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بنابر مطالبه مقام معظم رهبری و نیز تأکید رئیس سازمان اوقاف، بنا داریم با دبیرخانه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و دیگر نهادهای مسجدی همکاری و مشارکت داشته باشیم. البته در برخی برنامه‌ها همچون مسابقه «مدهامتان» و برگزاری محافل با کانون‌های مساجد همکاری داشته‌ایم.

وی در پایان با بیان اینکه طرح‌های دیگری نیز برای گسترش فعالیت‌های قرآنی در مساجد دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد:یکی از این طرح‌ها رایزنی با آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) به‌منظور گسترش فعالیت‌های قرآنی در مساجد شهر مقدس قم و ... است که در این راستا باید جلسات تفسیر و کرسی تلاوت در بستر اصلی‌اش یعنی مسجد برگزار شود و گسترش بیابد.

ارسال نظرات