خبرهای داغ:

محفل روایتگری عملیات رمضان در شاهرود

محفل روایتگری عملیات رمضان در گلزار شهدای شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۳۷۶۵۹
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
محفل روایتگری عملیات رمضان در شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محفل روایتگری عملیات رمضان به همت انجمن راویان دفاع مقدس و مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج سپاه شاهرود با حضور یادگاران و ایثارگران دوران دفاع مقدس در جوار گلزار شهدا شاهرود برگزار شد.
در این مراسم حجت الاسلام حسین رضایی از رزمندگان دفاع مقدس به بیان خاطراتی از آن دوران پرداخت و اظهار کرد: عملیات رمضان از چند جهت یکى از نقاط عطف تاریخ دفاع مقدس ۸ ساله محسوب مى شود. اول این که ما در عملیات رمضان اگر نگوییم که شکست خوردیم باید بپذیریم که به اهداف از پیش تعیین شده نرسیدیم که این خود دلایل متعددى دارد، از جمله خیانت ستون پنجم دشمن مانند ناخدا افضلى، آمادگى و تقویت جبهه دشمن توسط همپیمانانش و …، اما یکى دیگر از دلایل عدم موفقیت ما در عملیات رمضان غرورى بود که در پى پیروزى هاى بزرگ در عملیات هاى فتح المبین و بیت المقدس همه را فرا گرفته بود.
وی افزود: مهم‌ترین درسى که ما باید از عملیات رمضان بگیریم این است که تحت هیچ شرایطى به توانمندى هاى خود غره نشویم و خدا را فراموش نکنیم. فراموش نکنیم، «کم من فئة قلیله غلبت فئة کثیره»، اما ـ. باذن الله. بدیهى است که طبق حکم عقل و دستور قرآن باید خود را به علم و فناورى هاى روز مجهز سازیم، اما این را نیز فراموش نکنیم که جز به نصرت الهى پیروزى حاصل نمى شود.
در این عملیات ۵۰ نفر از رزمندگان استان سمنان به فیض شهادت مائن شدند که نیمی از آن‌ها از شهرستان شاهرود هستند.
لازم به ذکر است، عملیات رمضان در منطقه جبهه جنوبی شرق بصره با رمز یا مهدی (عج) ادرکنی در تاریخ ۲۲/۰۴/۶۱ تا ۰۷/۰۵/۶۱ با هدف تهدید بصره از شرق و حضور در حاشیه شط العرب که منجر به تصرف ۴۰ کیلو متر مربع گردید.
نیرو‌های استان سمنان در این عملیات در قالب ۶ گروهان پیاده رزمی که ۴ گردان در تیپ ۱۷ قم به فرماندهی سردار شهید حسن درویش و دو گروهان از نیرو‌های شاهرود در تیپ امام حسین (ع) اصفهان که ۴ گروهان از نیرو‌های استان در دو گردان ثارالله به فرماندهی شهید مهدی محب شاهدین و جانشین ایشان شهید محمود اخلاقی سازماندهی و گردان دیگر به نام گردان امام علی (ع) که به فرماندهی محمد ناصر اشتری از اراک که پس از گذراندن آموزش‌های نظامی، آمادگی جسمانی و با خواندن دعا و نیایش آمادگی روح و روان، در سپنتا سازماندهی گردیدند.
با شروع عملیات در منطقه عمومی شرق بصره، در اطراف پاسگاه زید با توجه به ابلاغ قرارگاه فتح به تیپ ۱۷ قم، تیپ ۱۷ ماموریت یافت از محور شهید بهشتی پس از عبور از موانع میادین مین، سیم خاردار، خاکریز‌های مثلثی شکل وارد عمل شده وپیشروی خویش را در عمق خاک عراق به انجام رسانند.
شهید مهدی محب شاهدین فرمانده گردان ثارالله درباره مرحله سوم عملیات رمضان می‌گوید:دشمن خاکریزی که در مرحله قبل زده بودیم و می‌توانستیم در پشت آن پدافند نماییم را صاف کرده بود؛ لذا مشکلات بسیاری به وجود آمد مشکل بعدی عدم تامین جناح چپ و راست بود که دشمن از دو طرف روی بچه‌های ما آتش می‌ریخت و فشار می‌آورد. این دو عامل مهم باعث بازگشت به مواضع قبلی بود.
با توجه به حضور در مراحل پنج گانه رزمندگان استان در مقابل پاتک‌های شدید دشمن در چند روز عملیات ایستادگی و مقاومت جانانه و با انهدام بسیاری از نیرو‌ها و وسایل و امکانات و ادوات جنگی دشمن در منطقه عمومی پاسگاه زید در تاریخ ۱۳/۵/۶۱ خط پدافندی تشکیل و به تثبیت و تحکیم مواضع پرداختند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها