مسئول میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رودان با بیان اینکه بیش از شش هزار نفر صنعتگر فعال در حوزه ی صنایع دستی شهرستان وجود دارد، گفت: بالغ بر ۹۹درصد این افراد از بانوان زحمت کش شهرستان می باشند.
کد خبر: ۹۱۳۷۷۵۵
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، صنایع دستی هر شهرستان و منطقه نشانگر سلایق، روحیات، سابقه تاریخی، نوع نگاه به زندگی و خصوصیات اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی آن منطقه در طول تاریخ است، به همین علت، معرفى صنایع دستى و گردشگری هر شهرستان مى‌تواند در صنعت گردشگرى و اقتصاد آن تأثیرگذار باشد.

صنایع‌ دستی فعالیت ‌اقتصادی محسوب می‎شود که اهمیت زیادی بر رشد صادرات غیرنفتی کشور دارد که زمینه اشتغال‎زایی قشری عظیمی از بانوان جامعه است و هم برای معرفی فراگیر فرهنگ و هنر شهرستان در داخل و خارج کشور استفاده کرد.

شهرستان رودان از قدیم الایام تاکنون مهد صنایع دستی همچون زری بافی، شک بافی، گلابتون دوزی،خوس بافی،کمه زنی، پولک دوزی و دوخت انواع لباس‎های بندری از جمله آثار هنرهای دست بانوان رودانی است که نه تنها دراستان بلکه مورد پسند کشورهای حوزه خلیج فارس شده است.

با توجه به کیفیت و تنوع صنایع دستی تولید شده در این شهرستان علاوه بر تامین مصرف بازار داخلی، بخش عمده‎ای از صنایع تولید شده در قالب سوغاتی به شهرستان‎های همجوار و فروش به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‎شود.

بخش عمده‎ای از زنان روستایی و شهری و زنان سرپرست خانوار با استفاده از صنایع دستی تولیدی در شهرستان امرار و معاش می‎کنند و  مخارج زندگی خود را از طریق صنایع دستی بومی و محلی تامین می‎کنند.

شک‌بافی یکی از هنرهای دستی بانوان رودانی هرمزگان است

این‌ هنر بوسیله نوعی‌ هاون‌ چوبی‌ که‌ جوغن‌ نام دارد و چند قرقره ی مخصوص که‌ به‌ قالب‌‌ معروف‌ است‌ و یک‌ بالش‌ کوچک‌ پارچه‌ای انجام میشود و نحوه کار به‌ این‌ صورت است‌ که‌‌ بالش‌ را روی‌ جوغن‌ گذاشته و بر روی‌ آن الیاف نخ‌ دارای روکش‌ فلزی و نوار خوسی‌ را که‌ به‌ ‌دور قرقره های قالب‌ پیچیده شده است‌ با کمک دست‌ میبافند.‌

مواد اولیه مورد مصرف شکبافی به چهار دسته تقسیم می شود که عبارت اند از پارچه، نخ، سوزن و سایر مواد کمکی که برای دوخت روی پارچه های گوناگون به کار گرفته می شوند این پارچه ها انواع گوناگونی دارد که دوزندگان بر اثر تکرار و تجربه، نوع آن را برای انواع مختلف رودوزی مناسب تشخیص می دهند.
درحال حاضر در بعضی از مناطق استان هرمزگان بجای استفاده از نخ پنبهای از کانواهایی با رنگهای سبز، قرمز، زرد، آبی، سیاه و سفید به دلیل استحکام و ثبات رنگ آن ها استفاده می شود، این نخ ها به دور قرقره هایی که در هر نوع از شک بافی تعدادشان متفاوت است، پیچیده می شوند.

شک به‌ نسبت نیاز مصرف کننده از شش میلی متر تا پنج سانتی متر پهنا دارد و به‌ همین جهت نیز ‌با توجه‌ به‌ تفاوت‌ عرضش‌ به‌ اسامی‌ مختلفی مانند زری‌ یک‌ فضله، (فصل) زری‌ دو فضله،‌زری‌ سه‌ فضله، شک‌، عین القمری، کله قندی، لب‌ بله یی‌، گل‌ اشرفی‌ ساده‌، سن‌ المشار، قبر‌عاشقون، دال دالی‌، غولی‌، ده‌ قالبه، مط‌ابق‌ المسک، خاتم‌ بندی، عامل‌ گردان، صحن پیاله‌،‌قیچی لوزی‌، مرافعی، غولی‌ نغولی‌، مصنع چپری، کله کجی، گل‌ اشرفی‌ کله قندی و… نامیده‌ می شود که‌ باریک‌ترین‌ شک‌، زری‌ یک‌ فضله و پهنترین‌ شک‌، مرافعی نام دارد و از آن برای‌ تزئین لبه ی آستین، دور یقه، پیش سینه و لبه ی دامن‌ لباسهای زنانه‌ و نیز اطراف مقنعه و‌ سجاده‌ استفاده‌ می‌شود.

 

وجود بیش از ۶۰۰۰ صنعتگر صنایع دستی در رودان

رحیم سالاری مسئول میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رودان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: بیش از شش هزار نفر صنعتگر فعال در حوزه ی صنایع دستی شهرستان وجود دارد که غالب بر ۹۹درصد این افراد از بانوان زحمت کش شهرستان می باشند.

مسئول میراث فرهنگی و صنایع دستی رودان افزود: اغلب فعالیت این صنعتگران در رشته های شک بافی، تلی بافی،زری بافی،گلابتون دوزی و حصیر بافی می باشد.

سالاری عنوان کرد: این نهاد در جهت آموزش توسعه و ترویج و تولید صنایع دستی اقدام به ایجاد خانه های صنایع دستی در بخش های مختلف شهرستان نموده که در آن به آموزش و تولید صنایع دستی شهرستان پرداخته می شود.

وی تصریح کرد:خانه های صنایع دستی در مرکز شهر رودان،روستای خراجی و روستای برنطین واقع شده که در سال جاری بخش های جغین و زیارت علی و بیکاه نیز فعال می شوند.

مدیر صنایع دستی و گردشگری رودان یادآور شد:اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری ضمن آموزش به صدور کارت صنایع دستی می پردازد و کسانی که این کارت را داشته باشند می توانند از تسهیلات مرتبط با مشاغل خانگی استفاده نمایند.

سالاری خاطرنشان کرد :با برگزاری نمایشگاه های مختلف و متعدد صنایع دستی و عرضه ی تولیدات صنعتگران می توان در کشورهای حوزه ی خلیج فارس بازار فروش صنایع دستی شهرستان رودان را ایجاد کرد و برای نیل به این هدف نیازمند همکاری صنعتگران و نهادهای اجرایی شهرستان رودان می باشیم.

منبع: شبکه اطلاع رسانی هرمز

ارسال نظرات