قرارداد پژوهشی «استفاده از نوار نقاله و ماشین‌های استخراج سطحی در معدن شماره یک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر» در دانشگاه صنعتی شاهرود به انجام رسید.
کد خبر: ۹۱۳۷۸۲۸
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر سید محمد اسماعیل جلالی دانشیار دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه یکی از مشکلات ذاتی معادن روباز، افزایش عمق معدن با زیاد شدن عمر آن‌ها است. این امر باعث طولانی‌تر شدن مسیر‌های باربری و افزایش زمان حمل بار شده و به افزایش تعداد کامیون‌ها (سیستم‌های حمل) منجر می‌شود. در این شرایط با توجه به هزینه‌های سرمایه‌گذاری و عملیاتی قابل توجه تامین کامیون‌ها، ممکن است این سیستم حمل و نقل صرفه اقتصادی خود را از دست دهد.
دکتر جلالی با اشاره به این که مجموعه معدنی گل‌گهر، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های معدنی سنگ‌آهن کشور متشکل از ۶ معدن مختلف است افزود: معدن شماره یک گل‌گهر سیرجان، با ذخیره ۲۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن و به عنوان یکی از بزرگترین معادن روباز کشور، در حال حاضر با مشکل افزایش فواصل حمل و کاهش صرفه اقتصادی سیستم حمل کامیونی مواجه شده است.
اجرای قرارداد پژوهشی حوزه معدن در دانشگاه صنعتی شاهرودوی یکی از راهکار‌های مقابله با این مشکل را استفاده از سیستم‌های حمل پیوسته از جمله استفاده از سیستم حمل با نوار نقاله عنوان نمود و گفت: امروزه در معدنکاری سطحی بزرگ مقیاس، سیستم‌های سنگ‌شکنی داخل پیت و حمل با نوار نقاله (IPCC) یکی از پر کاربردترین سیستم‌های باربری پیوسته به شمار می‌آیند. از سوی دیگر موضوع استخراج پیوسته مواد با بهره‌گیری از ماشین‌های معدنکاری سطحی (Surface Miners) در کنار سیستم‌های حمل پیوسته می‌تواند در افزایش تولید و راندمان عملیات تأثیر به‌سزایی داشته باشد. بر همین اساس قرارداد پژوهشی «استفاده از نوار نقاله و ماشین‌های استخراج سطحی در معدن شماره یک شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر» از طرف شرکت آرمان گهر سیرجان در دانشگاه صنعتی شاهرود منعقد و به انجام رسید.
دکتر جلالی به عنوان مجری طرح مذکور به بیان روند اجرای این پروژه پرداخت و افزود: به منظور اجرای این پروژه در ابتدا با طراحی، جانمایی و سپس امکان‌سنجی سناریو‌های مختلف حمل مواد توسط نوار نقاله، بهترین سناریو حمل پیوسته مواد توسط نوار نقاله در این معدن انتخاب و الزامات فنی و ساختاری آن طراحی شد. در مرحله بعد، ارزیابی‌های فنی نشان دادند که با ایجاد یک سری اصلاحات در طرح و برنامه‌ریزی تولید در معدن، امکان استخراج مواد دوباره این معدن توسط ماشین‌های استخراج سطحی وجود دارد.
وی همچنین اضافه نمود: ارزیابی‌های اقتصادی نشان دادند که استفاده از سیستم حمل پیوسته با نوار نقاله به همراه استخراج مواد توسط ماشین‌های استخراج سطحی می‌تواند هزینه‌های استخراج و حمل مواد معدنی در معدن شماره یک گل‌گهر را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها