در گزارش زیر ضمن بازخوانی بخشنامه دانشگاه تهران به‌مناسبت ماه رمضان به مقایسه قوانین انضباطی دانشگاه‌های معتبر جهان با دانشگاه‌های ایران پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۹۱۳۷۹۶۱
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، دانشگاه تهران با تجمع غیرقانونی عده‌ای از دانشجویان در اعتراض به مصوبات آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص پوشش دانشجویان و روزه‌خواری در دانشگاه در ماه مبارک رمضان، دوباره به صدر اخبار بازگشت.

سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفته است که "هرساله به‌مناسبت ماه مبارک رمضان و با هدف حفظ حرمت این ماه و بر اساس مطالبه بخش عظیمی از دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه سعی می‌شود به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مظاهر روزه‌خواری در سطح دانشگاه دیده نشود، در همین راستا مقرر شد در هر دانشکده فضایی برای کسانی که بنا به دلایلی نمی‌توانند روزه‌ بگیرند مهیا شود تا هم به‌شکلی محترمانه مشکل این عزیزان رفع شود و هم حرمت روزه‌داران حفظ شود. همچنین طبق روال هر سال انتظامات دانشگاه در نظارتی که از فضای دانشگاه دارد، اگر به موردی برخورد کند که بنا به غفلت کسی مشکل پوشش داشته باشد، محترمانه تذکر می‌دهد، لذا این رویه هرساله دانشگاه بوده و ارتباطی هم به یک مدیریت خاص ندارد. بالاخره نمی‌شود در جامعه مسلمانی که اکثریت مردم معتقد به شعائر دینی هستند، دانشگاه به آنچه قانون جاری آموزش عالی کشور به‌عهده‌اش گذاشته است عمل نکند".

بیشتر بخوانید

هر دانشگاهی برای حفظ آرامش فضای دانشجویان جهت کسب تحصیل و دانش، قوانین و قواعدی را براساس سیستم آموزشی کشور خود تدوین می‌کند. در جمهوری اسلامی ایران نیز که جامعه آن اسلامی است و مردم آن مسلمان هستند، قاعدتاً در دانشگاهش باید حرمت ماه مبارک رمضان حفظ شود. گرچه 118 استاد دانشگاه تهران مهر ماه سال پیش در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه درباره وضعیت فرهنگی و حجاب و عفاف این دانشگاه ابراز نگرانی کرده خواستار اجرایی شدن ضوابط پوشش در دانشگاه تهران شدند، اما سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران عنوان کرده که در ماه مبارک رمضان هیچ دستورالعمل جدیدی صادر نشده و مصوبات آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی که از قدیم وجود داشته، اجرا شده است. چند روز پیش از آغاز ماه رمضان نیز جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران طی نامه‌ای از مسئولان دانشگاه درخواست کردند که قوانین موجود در خصوص پوشش دانشجویان اجرا شود.

بخشنامه اعلامی دانشگاه تهران به‌شرح ذیل است:

"کلیه واحدهای دانشگاه تهران

با سلام و احترام؛
قبل از هر سخن، پیشاپیش فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه نور و پاکی را به شما تبریک گفته و امیدوارم همه ما از معنویت و فضیلت این ماه ــ خصوصاً در شب‌های قدر ــ بهره‌مند شویم.

همچون سال‌های گذشته، دانشگاه تهران با اندیشیدن تمهیداتی به استقبال این ماه عزیز می‌رود، تا هرچه بیشتر ارادت و احترام خود را به این ماه الهی و روزه‌داران عزیز نشان دهد، در همین راستا از جناب‌عالی/ سرکار عالی خواهشمندم با ابلاغ موارد زیر به بخش‌های مربوطه در آن پردیس/ دانشکده/ مؤسسه/ مرکز، در عطرآگین کردن فضای دانشگاه به عطر عبادت و گفتگو با خالق متعال، سهیم باشید:

1. با توجه به نزدیک شدن به این ماه مبارک و پیرو سنت ارزشمند غبارروبی فضاهای عبادی، پیشنهاد می‌شود ترتیبی اتخاذ فرمایید تا نمازخانه آن مجموعه با مشارکت مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان علاقمند تمیز گردیده و برای استفاده در ماه رمضان به‌شکل مناسبی آراسته شود.

2. در جهت تکریم این ماه و رعایت موازین شرعی، کلیه بوفه‌ها و رستوران‌ها در طول روز تا اذان مغرب تعطیل بوده و هیچ‌گونه خدمتی را ارائه نخواهند کرد.
تبصره: فعالیت احتمالی آشپزخانه‌ها به‌جهت آماده‌سازی افطار و ارائه خدمات بعد از اذان مغرب بلامانع است.

3. دستور فرمایید در آن مجموعه به‌تفکیک خانم‌ها و آقایان دو مکان مناسب برای افرادی که بنا به دلایلی قادر به گرفتن روزه نمی‌باشند، مهیا شود.
تبصره 1: استفاده از بوفه‌ها برای این امر امکان‌پذیر نمی‌باشد.
تبصره 2: عنایت شود مکان‌های انتخاب‌شده در مسیرهای عبور و مرور نبوده، و به‌گونه‌ای طراحی شوند تا فضای داخلی آن‌ها در دید روزه‌داران گرامی نباشد.
تبصره 3: در مکان‌های یادشده صرفاً استفاده از غذای سرد ممکن بوده و استفاده از هرگونه غذای گرم ممنوع است.
تبصره 4: استعمال دخانیات در مکان‌های فوق‌الذکر ممنوع است.

4. دستور فرمایید نسبت به تبلیغات و فضاسازی متناسب با این ماه در اماکن تحت مدیریت جناب‌عالی/ سرکار عالی اقدام شود.

5. اجرای برنامه‌های فاخر، معنوی و متناسب با این ماه برای دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان مورد تأکید می‌باشد.

پیشاپیش از همکاری شما قدردانی کرده و ماهی سرشار از خوبی و معنویت برای شما و همکاران محترمتان آرزومندم.

مجید سرسنگی ــ معاون فرهنگی دانشگاه تهران

شماره ثبت نامه: 25389
مورخ: 98/02/10"

اما سؤال اینجاست که؛ دانشگاه‌های معتبر جهان و کشورهایی که به‌عنوان مهد آزادی شناخته می‌شوند، چه قوانینی و دستورالعمل‌های انضباطی در خصوص رفتار و پوشش دانشجویان در محیط دانشگاهی تصویب کرده‌اند؟ گرچه ضوابط پوشش در دانشگاه‌های معتبر جهان پیش‌تر نیز منتشر شده بود، اما با توجه به تجمع عده‌ای در دانشگاه تهران، اشاره به آن خالی از لطف نیست (ضوابط پوشش در وب‌سایت دانشگاه‌ها از طریق Student handbook و یا در Student dress code جهت اطلاع دانشجویان آورده شده تا از این مقررات پوششی آگاه شوند).

1. دانشگاه آکسفورد (انگلیس)/ University of Oxford
در مقررات مربوط به پوشش دانشگاهی به معاونت رئیس دانشگاه اختیار داده شده تا تمام قوانین ذیل را اجرا نماید.

ــ فارغ التحصیلان دانشگاه باید لباس بلند، گشاد و روپوش‌های رنگی مصوب دانشگاه را بپوشند.

ــ مردان باید از کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب استفاده کنند.

ــ زنان باید دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کراوات سیاه، کفش سیاه و در صورت نیاز یک کت تیره بپوشند.

ــ مردان از پوشیدن لباس باز و بدن‌نما باید پرهیز کنند. اندازه شلوارک‌ها باید تا زانو باشد.

ــ مو باید رنگ طبیعی داشته باشد، همچنین خالکوبی مجاز نیست.

ــ لباس زنان نباید پشت‌باز یا بدون آستین، تنگ و بالای زانو باشد.

2. دانشگاه ایالتی فلوریدا (آمریکا)/ Florida State University
ضوابط پوشش در این دانشگاه از ساعت 7:30 صبح تا 15:30 بعد از ظهر در محوطه دانشکده‌ها اجرا می‌گردد که به‌شرح ذیل است:

ــ تمام شلوارها و دامن‌هایی که پوشیده می‌شوند نباید بیش از حد کوتاه باشند. شلوارهای کشی به‌استثنای یونیفرم PE دانشکده‌ها یا یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نمی‌باشد.

ــ کفش‌های شکیل و ساده یا بدون مدل قابل قبول می‌باشند. تردد با پای برهنه، پوشیدن دمپایی و کفش‌های راحتی، کفش‌های پاشنه‌میخی یا پاشنه‌بلند (بلندتر از 2 اینچ)، یا کفش چرخدار و گیره‌دار مجاز نمی‌باشد.

ــ هر نوع پوششی که دربردارنده عبارات زشت یا توهین‌آمیز به مقدسات، وسوسه‌انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی که شخص را ترغیب به استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی و یا خشونت کند.

اما آن چیزی که در این دانشگاه قابل تأمل است، نوع برخورد با دانشجوی خاطی می‌باشد:

ــ بار اول تخلف ثبت خواهد شد.

ــ بار دوم، یک روز شنبه دانشجو بازداشت خواهد شد.

ــ بار سوم، دو روز بازداشت خواهد شد.

ــ از چهارمین مرتبه به بعد و تمام دفعات بعدی یک روز اخراج از دانشکده یا حالت تعلیق و یا روش تأدیب دیگری که از سوی مسئول تعیین سطح معین نماید.

3. دانشگاه بریستول (انگلیس)/ University of Bristol
ــ لباس باید حداقل بدن را از شانه تا زانو بپوشاند، عریان نمودن بخش بالای سینه ممنوع است.

ــ دانشجویان باید آگاه باشند که پوشیدن لباس‌های محرک جنسی می‌تواند توسط برخی افراد به‌عنوان دعوت برای سخنان و اعمال نامناسب و زشت و توهین‌آمیز تلقی شود.

ــ کفش‌ها باید تمیز و مرتب باشند، استفاده از کفش ورزشی مجاز نیست. پوشیدن کفش جلوبسته خطر صدمه به انگشتان پا را کاهش می‌دهد.

ــ زیورآلات باید در کمترین میزان ممکن مورد استفاده قرار گیرد. گوشواره‌های آویزان و نیز سوراخ کردن اعضای صورت نامناسب و ممنوع است.

ــ پوشیدن شلوارهای کماندویی، لی و شلوارک نامناسب است.

4. دانشکده آلورنیا (آمریکا)/ Alvernia University
در خط‌مشی پوشش و لباس حرفه‌ای این دانشکده این‌گونه آمده است که دانشجویان در مکان‌های پزشکی و در سفرهای میدانی در دانشکده باید نکات زیر را رعایت کنند:

ــ ظاهر یک دانشجوی پرستاری از اهمیت دوچندانی برخوردار است. راحتی، امنیت و آرامش یک بیمار ممکن است تحت تأثیر ظاهر و رفتار دانشجوی پرستاری قرار گیرد.

ــ تمام دانشجویان باید موی خود را تمیز و پاکیزه نگهدارند.

ــ تنها زیورآلاتی که مجاز است شامل حلقه ازدواج، ساعت مچی و گوشواره‌های کوچک می‌باشد. هیچ زیورآلات دیگری در روی بینی یا زبان و صورت مجاز نیست.

ــ لوازم آرایش باید در حد اعتدال استفاده شود. از استفاده از ادکلن‌های قوی باید اجتناب شود؛ به‌خصوص در زمان مراقبت از بیماران.

ــ ناخن‌ها باید کوتاه و تمیز باشند. دانشجویان نباید لاک بزنند زیرا ممکن است محل تجمع باکتری بوده و در زمان کار با تجهیزات استریل مشکل‌ساز شوند.

5. دانشگاه ایالتی آدامز (آمریکا)/ Adams State University
این دانشگاه نیز ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

ــ خالکوبی‌های در معرض دید مجاز نیست.

ــ جویدن آدامس یا تنباکو در دانشگاه مجاز نیست.

ــ جین آبی، عینک دودی، لباس رنگ‌ورورفته مجاز نیست.

ــ کلمات مبتذل و عبارات رکیک خیابانی استفاده نشود.

ــ هرگونه آزار جنسی قابل تحمل نمی‌باشد.

ــ استفاده از موبایل و پیجر ممنوع است و باید در محوطه دانشگاه خاموش نگه داشته شوند.

ــ موها باید تمیز و مرتب، بالای یقه بسته شده باشد و ناخن‌ها رنگ طبیعی و اندازه مناسب داشته باشند.

6. کالج رابرت (ترکیه)/ Robert College
دانشجویان این دانشگاه باید در مناسبت‌های ملی، مراسم پرچم و در زمان حضور در دانشگاه، بهترین لباس خود را بپوشند، این مقررات لازم است در طول روز، اردوهای علمی و در طول امتحانات آخر ترم رعایت گردد.

از جمله قوانین پوششی این دانشگاه به‌شرح ذیل است:

ــ پوشیدن شلوارهای غیررسمی از قبیل شلوارهای مارک کارگو، شلوارهای جین و یا بادگیر (شلوارهایی که جیب‌های زیادی دارند) قابل قبول نمی‌باشد.

ــ پسران باید کاملاً تمیز اصلاح کنند، اندازه خط ریش آنها نباید از میان گوش پایین‌تر بیاید.

ــ هیچ گونه جواهرآلات به‌جز ساعت و یک جفت گوشواره (البته برای دختران)، مجاز نمی‌باشد.

ــ سوراخ کردن اعضای بدن قابل قبول نمی‌باشد.

ــ موها باید تمیز و مرتب باشند. رنگ کردن مو با حنا و یا به‌صورت راه‌راه (streaks)، قابل قبول نمی‌باشد. موی پسران باید کوتاه باشد.

ــ پوشیدن جوراب الزامی است.

ــ آرایش کردن، مجاز نیست؛ اما استفاده از لاک و برق ناخن مانعی ندارد.

7. دانشگاه تگزاس (آمریکا)/ Texas State University
مقررات پوششی، اخلاقی و رفتاری در این دانشگاه قابل تأمل است. ضوابط رفتاری متعدّدی برای کنترل دانشگاه و مدیریت آن وضع نموده شده و تخطّی دانشجویان از آنها موجب اعمال تنبیه انضباطی خواهد شد.

در ادامه به برخی از قوانین در این دانشگاه اشاره می‌شود:

ــ استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مواد مخدر ممنوع است و در صورت اثبات آن اخراج را به‌همراه دارد.

ــ فروش یا توزیع هرگونه مشروبات الکلی در محیط دانشگاه به‌استثنای محیط خوابگاه دانشجویان ممنوع است.

ــ قمار یا بخت‌آزمایی در دانشگاه ممنوع است.

ــ هرگونه اقدام به روابط جنسی، آزار و اذیت جنسی، سوءاستفاده جنسی و یا تحریک دیگران در محیط دانشگاه ممنوع است.

ــ ناخن‌ها باید متعارف و مناسب باشند (از نوک انگشت بیش از نیم اینچ طول نداشته و به‌طور کامل سوهان زده و فاقد لبه تیز باشند).

ــ استفاده از زیورآلات ناخن و ناخن مصنوعی ممنوع است.

ــ طول دامن نباید از 3 اینچ بالای زانو کوتاه‌تر بوده و نباید بیش از حد تنگ باشد.

ــ پاشنه کفش نباید از سه اینچ بلندتر باشند.

ــ پوشیدن لباس‌های بدن‌نما مجاز نیست.

ــ پوشیدن جوراب‌های زنانه و مردانه ضروری است. اما پوشیدن جوراب‌های زنانه تزئینی و طرح‌دار (نظیر جوراب توری و غیره) مجاز نیست.

8. دانشگاه هاروارد (آمریکا)/ Harvard University
دانشجویان این دانشگاه موظّف به رعایت ضوابط ضمیمه کتاب راهنمای خود (Student Handbook Appendix) هستند.

برخی موارد کتاب راهنمای دانشجو به‌شرح ذیل است:

ــ دانشجویان موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار و یا بدون یقه بپوشند.

ــ در تمامی ایّام هفته در رستوران و به‌هنگام صرف نهار مردان بایستی یک ژاکت و به‌هنگام صرف نهار یک ژاکت به‌همراه کراوات بر تن کنند. زنان نیز موظّفند پوششی مناسب اعمّ از پیراهن و یا لباس بلند و متعارف داشته باشند.

ــ لباس‌های چسبان، لباس راحتی، عرق‌گیر، لباس بدنسازی، شورت ورزشی و شلوارک در هیچ زمانی و هیچ مکانی مجاز نیست مگر در مواردی که فرد در قسمت مربوطه و یا اتاق خواب خویش حضور دارد.

ــ پوشش شلوار جین در همه انواع آن درمحوّطه دانشگاه ممنوع است.

ــ هرگونه اقدام به رابطه جنسی، آزار و اذیت جنسی و یا سوءاستفاده جنسی از دانشجویان و یا اساتید ممنوع است و به‌شدّت با متخلفین برخورد می‌شود.

ــ به‌همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مواد مخدّر منع انضباطی دارد و با شدّت با خاطیان برخورد می‌شود.

ــ به‌همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مشروبات الکلی در محیط دانشگاه به‌استثنای محیط خوابگاه دانشجویان ممنوع است.

حال با مقایسه قوانین انضباطی دانشگاه تهران و دانشگاه‌های برجسته آمریکا و انگلستان، کدام‌یک از دانشگاه‌ها آزادانه‌تر رفتار می‌کنند؟

ارسال نظرات