خبرهای داغ:
آیت الله العظمی سبحانی پاسخ داد:

با امثال ادیسون در آخرت چگونه برخورد می‌شود؟

آیت الله العظمی سبحانی در پاسخ به شبهه‌ای پیرامون سرانجام مخترعان بزرگ در آخرت بیان کرد: ادیسون‌ها و پاستور‌ها با نیت خود در آخرت محاسبه می‌شوند.
کد خبر: ۹۱۳۷۹۶۹
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
 
به گزارش خرگزاری بسیج از قم، آیت‎الله‎العظمی سبحانی ظهر امروز در سلسله درس‌های تفسیری خود در مدرسه حجتیه گفت: خداوند در آیه «قُلْ لَنْ یُصِیبَنَا إِلَّا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»، به مباحثی اشاره کرده که در اینجا برخی از مفسران به اشتباه بیان کرده اند که این آیه مؤید جبر است.

معظم له یادآورشد: در این میان فخر رازی از این آیه به عنوان نشانی از حتمیت جبر نام می‌برد؛ ولی اشتباه ایشان آن است که در اینجا منظور، پیروزی و شکست است و نه طاعت و معصیت و تقدیر الهی، مؤید اختیار است.

وی در تفسیر آیه «قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصِیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدِینَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ» بیان کرد: خداوند در این آیه به پیروزی صددرصدی مسلمانان اشاره می‌کند؛ زیرا اگر در دنیا پیروز شوند در دنیا و آخرت پیروز هستند و اگر شهید هم شوند آخرت را برده اند.

معظم له همچنین تصریح کرد: مشرکان در هر دو صورت بازنده هستند، زیرا چه در صورت پیروزی و چه شکست، در دنیا و آخرت عذاب می‌بیند؛ در آیه ۵۳ بیان شده است که منافقان مقداری انفاق کردند، ولی خدا می‌گوید که این انفاق را از آن‌ها نمی‌پذیرد.

وی یادآور شد:، زیرا این گروه جزو قوم فاسقین هستند؛ قرآن کریم در هر عملی به دو پرونده رجوع می‌کند که نخست نیت عمل و دوم نفس عمل است؛ وقتی کسی از اطاعت خدا و پیامبر بیرون می‌آید و عمل خیری انجام می‌دهد، آن عمل خیر به نوعی ریاکاری است نه عمل خیر؛ فسق به معنی خروج از طاعت خداست.

این مرجع تقلید عنوان کرد: در قرآن بیان شده است که شأن مشرک آن نیست که مسجد بسازد؛ زیرا کار وی برای نفاق است و به همین دلیل عمل او بی ارزش است؛ کسی می‌تواند مسجد بسازد که مؤمن باشد و به احکام الهی ملتزم باشد.

ایشان با ذکر یک شبهه در خصوص مخترعان بزرگ جهان و آینده آن‌ها در آخرت، ابراز داشت: برخی مردم می‌گویند چرا ادیسون نباید در آخرت، اجر و پاداش بگیرد؟ پاسخ آن است که اگر وی و پاستور و سایر دانشمندان کار خود را برای خدا انجام داده باشند مسلما اجر دارد، ولی اگر برخی شهرت و فساد این کار را کرده باشد قطعا اجری نخواهد داشت.

معظم له یادآورشد: علت اینکه عمل دشمنان مقبول نیست از این جهت است که کار‌های آن‌ها برای خدا نیست و خدا و رسول را قبول ندارند؛ انسان کافر حق مزد و اجری از خدا ندارد؛ آمریکا و برخی کشور‌های دیگر به بعضی از کشور‌های فقیر کمک می‌کنند، ولی در وهله اول برخی اوقات برای دست یابی و غارت منابع این کشورها، این کمک‌ها انجام می‌شود.

وی یادآورشد: این گروه نمی‌خواهند کشور‌های عقب نگه داشته شده پیروز شوند و به همین خاطر مجبور هستند کمک‌هایی به این کشور‌ها انجام دهند تا از این کشور‌ها بهره بگیرد؛ امروزه در آفریقا جنگ است، ولی اگر ملت‌ها را به حال خود واگذارند جنگی انجام نمی‌شود، ولی متاسفانه سعی می‌کنند کشور‌های عقب نگاه داشته شده را با جنگ مشغول کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار