مسئول میراث فرهنگی شهرستان اشکذر از ثبت اولین اثر تاریخی در روستای علی آباد رستاق شهرستان اشکذر خبر داد.
کد خبر: ۹۱۳۸۲۶۶
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
به گزارش بسیج اشکذر به نقل از روابط عمومی ادراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر، محمود ادیبان مسئول این اداره تصریح کرد: تنها آب انبار شیر  روستای علی آباد متعلق به دوره پهلوی اول به عنوان اولین اثر ثبتی این روستا در سیاهه آثار ملی کشور به شماره ۳۲۲۰۱  به ثبت رسید.
وی با بیان این که روستای علی آباد یکی از روستاهای تاریخی شهرستان اشکذر بوده که دارای بافت تاریخی بکر و دستنخورده ای است، اظهار کرد: آثار تاریخی ارزشمندی مانند آب انبار، مدرسه، آتشکده، مسجد، خانه های تاریخی و دیگر آثار ارزشمند تاریخی در دل این روستا جای گرفته است.
ادیبان با اشاره به این که اهالی روستا هم مسلمان و هم زرتشتی هستند و با کشاورزی و دامداری در این روستا، روزگار می گذرانند، گفت: آب انبار شیر که در کشتخوان این روستا بنا شده، دارای یک مخزن با چهار بادگیر، سردر ورودی و اتاقهایی در طرفین ورودی است که توسط قنات علی آباد پر از آب می شده که بعد ازخشک شدن آب قنات همچنان با آب چاه کشاوزی فعال است.
وی افزود: مصالح به کار رفته در این بنا، آجر با ملات گل است که پوشش سقف خزینه آجر فرش و بدنه مخزن با ساروج آب بندی شده است.
مسئول میراث فرهنگی شهرستان اشکذر یادآور شد: با توجه به موقعیت بسیار مناسب این روستا و واقع شدن در کنار مسیر اصلی شمال به جنوب کشور و جاذبه های تاریخی و طبیعی  این روستا ، ظرفیت و پتانسیل خوبی برای راه اندازی مراکز گردشگری و اقامتگاههای بوم گردی درجهت رونق گردشگری و اقتصادی  این روستا وجود دارد.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات