خبرهای داغ:
رئیس هیئت امنای ستاد دیه همدان با تاکید براینکه تعیین تکلیف زندانیان مهریه در دستور کار قرار گرفته است، از آزادی 48 زندانی مهریه در استان طی دو هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۹۱۳۸۲۸۳
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

آزادی 48 زندانی مهریه در استان همدان طی دو هفته آیندهبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حسن خانجانی‌موقر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فلسفه تشکیل ستاد دیه و مجموعه اقدامات صورت گرفته در این ستاد، اظهار کرد: ستاد دیه به عنوان ستاد مردمی در راستای کمک به آزادی زندانیان نیازمند و جرایم غیر عمد راه‌اندازی شده است.

وی با تاکید بر اجرای اقدامات پیشگیرانه در راستای کاهش آمار زندانیان عنوان کرد: اجرای صحیح اقدامات پیشگیرانه به طور قطع موجب می‌شود تا دیگر زندانی وجود نداشته باشد و به طبع آن فلسفه وجودی ستاد دیه منتفی خواهد شد.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه همدان عنوان کرد: هدف ما بر این است که مردم با بهره‌گیری از احکام اسلامی به سمتی حرکت کنند که نیازی به زندان و زندانی شدن وجود نداشته باشد.

وی در ارائه راهکارهای پیشگیرانه، بر لزوم مستندسازی در معاملات تاکید و بیان کرد: تاکیدات خداوند در بزرگ‌ترین آیه قرآن بر این است که افراد و مومنان در هنگام انجام معاملات مستندسازی کنند چراکه اگر تعهدات مالی مستند شود دیگر مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

خانجانی‌موقر با بیان اینکه مردم باید قبل از انجام معاملات با مشاور حقوقی مشورت کرده و با آگاهی کامل اقدام به انجام معامله کنند، افزود: صدور چک بلامحل یکی از فراگیرترین گرفتاری‌های ما است به طوری که عمده زندانیان محکومیت مالی در مباحث مربوط به چک هستند.

وی با اظهار تاسف از اینکه با وجود اصلاح قانون صدور چک، هنوز شرایط اجرایی شدن آن فراهم نشده است، تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن این قانون بخشی از مشکلات مربوط به صدور چک و زندانیان دراین امر حل خواهد شد اما متاسفانه در حال حاضر سامانه یکپارچه بانک مرکزی عملیاتی نشده که امیدواریم هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه همدان در ارائه دیگر راهکار پیشگیرانه به مساله مهریه‌های سنگین اشاره و بیان کرد: خانواده‌ها باید در این خصوص احساسی تصمیم نگیرند، چراکه مهریه‌های کلان و به ویژه به صورت سکه با بحران اقتصادی امروز موجب شده که عمده جوانان به دلیل ناتوانی درپرداخت مهریه زندانی شوند.

وی با بیان اینکه ارزش انسان نه به پول و سکه بلکه به کرامت ذاتی و روح الهی است که در آن دمیده شده است، گفت: ارزش انسان با سکه و مهریه قابل قیمت‌گذاری نیست، ضمن اینکه مهریه شرعاً، قانوناً و عرفاً جزو حقوق زن بوده اما باید به نوعی باشد که زندگی فرد را تامین کند، نه اینکه ابزاری برای سوء استفاده، فشار بیشتر برای بهره‌برداری و فروپاشی خانواده باشد.

خانجانی‌موقر با اشاره به اینکه از سال گذشته با افزایش بحران اقتصادی، موضوع فروپاشی خانواده‌ها ناشی از مهریه افزایش یافته است، بیان کرد: از سال گذشته آمار مراجعین به دادگاه‌های خانواده در سطح استان و کشور افزایش یافته و افراد با استفاده از ابزار مهریه به دنبال سوء استفاده هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر48 نفر به علت ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان‌های استان همدان به سر می‌برند، یادآور شد: تعداد کل زندانی محکوم به مهریه 143 نفر است که این افراد علاوه بر ناتوانی در پرداخت مهریه، محکومیت‌های دیگری نیز دارند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه همدان با تاکید براینکه تعیین تکلیف زندانیان مهریه در دستور کار قرار گرفته است، از آزادی 48 زندانی مهریه در استان طی دو هفته آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: در 5 اردیبهشت با تأکید رئیس قوه قضاییه بر این امر، رئیس دادگستری کل استان همدان نیز در این راستا تمامی معاونین استان را برای آزادی 48زندانی مهریه بسیج کرده‌اند به طوری که طی 2هفته آینده تمامی زندانیان مهریه آزاد خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات