قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور:
حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان گفت: ماه رمضان فرصت خوبی است که انسان بین خود و خدا را اصلاح کند.
کد خبر: ۹۱۳۸۴۷۳
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور در محفل انس با قرآن و جلسه اخلاق کارکنان ستاد فرماندهی سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام گفت: یکی از نیازهای انسان در این عالم که زندگی می کند، نیاز به استغفار و توبه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان، افزود: انسان در هر جایگاه و موقعیتی که قرار دارد، نیازمندِ زدودن گرد و غبار و زنگارها و کدورت ها و مانع هایی است، که به مرور بر چهره دل انسان می نشیند.

وی، ادامه داد: وجود نازنین پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلام با آن عظمتش استغفار می کرد و به روایتی از بزرگان علم اخلاق، آن حضرت می فرمایند، من هم دلم زنگار می گیرد؛ لذا روزی 70 مرتبه استغفار می کنم؛ البته زنگاری که منظور آن حضرت است نسبت به ما هیچ قابل مقایسه نیست.

این استاد اخلاق، تصریح کرد: یکی از برجسته ترین نکات زندگی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت امام سجاد علیه السلام و سایر ائمه معصومین علیهم السلام نیز این بوده که اهل استغفار بودند؛ لذا ما باید به طریق اولی اهل استغفار باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، خاطرنشان کرد: بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام، دنیا برای دو گروه ارزش دارد؛ یکی کسانی که هر روز تلاش می کنند بر خوبی هایشان بیفزایند و دیگر گروهی که اشتباهات و گناهانشان را با توبه و استغفار جبران می کنند.

وی، خطبه 78 نهج البلاغه را یادآوری کرد و گفت: حضرت امیرالمؤمنین از خداوند می خواهند بر آن اعمالی که آگاه تر از خود ماست ببخشد؛ زیرا ریشه انسان از نسیان است و فراموشکار می باشد؛ خیلی خطاها را مرتکب می شود، چه بسا تصمیم به توبه هم دارد؛ اما فراموش می کند.

قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور افزود: خداوند در سوره مبارکه آل عمران به گنهکاران نوید داده که راه توبه باز است؛ اما ابلیس با فراخوانی به همه شیاطین راهکار مقابله با این راه باز توبه را از آنها جویا می شود که وسواس خناس می گوید من اول انسان را به گناه تشویق می کنم  به امید توبه و همین که مرتکب گناه شد، او را سرگرم می کنم تا توبه را فراموش کند، که ابلیس این روش را پسندید و به وی گفت تو موفق خواهی شد گناهان را از یاد انسان ها ببری.

وی، خاطرنشان کرد: در روز قیامت وقتی نامه اعمال به دست انسان داده می شود، برخی فریادشان بلند می شود و با تعجب می گویند این چه نامه اعمالی است؟ من کی این گناهان را انجام داده ام؟ اما همه اینها نشانه بی توجهی به این است که برخی از اعمال ما اشتباه و گناه هستند؛ ولی مرتکب آنها می شویم.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، تصریح کرد: با اندکی محاسبه در گفتار و کردار و نگاه هایمان در محیط خانه و محیط کار می بینیم که در اشتباه هستیم و با این محاسبه می توانیم جلوی بسیاری از گناهان را بگیریم.

وی، ماه مبارک رمضان را فرصت بسیار خوبی برای بهره مندی معنوی دانست و با اشاره به روایتی از معصومین علیهم السلام، شقی ترین افراد را کسانی دانست که نتوانند از این فرصت استفاده کنند.

این استاد  اخلاق ، تأکید کرد: یکی از لغزش گاه های انسان جایی است که به قول و قرارهای خویش با خدا و خود پایبند نباشد و یا اینکه ظاهر و باطن وی با هم متفاوت باشد، یعنی حرفش با آنجه در دل دارد یکی نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان، نگاه های با کنایه و حقارت آمیز به دیگران و جاری کردن الفاظ زشت و رکیک بر زبان را از دیگر لغزش گاه های انسان برشمرد.

وی، در ادامه گفت: ماه رمضان فرصت خوبی است که انسان بین خود و خدا را اصلاح کند؛ زیرا حضرت علی علیه السلام نیز می فرماید تا زمانی که نفس راحت می رود و می آید، یعنی تا می توانی باید کاری کنی.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها و ذکر توسل به ساحت اهلبیت، ویژگی های بارز این بانوی بزرگ اسلام و شباهت های حضرت فاطمه سلام الله علیها به مادر گرامیشان را تشریح کرد.

به گزارش بسیج، تلاوت آیات نورانی کلام الله مجید، اجرای تواشیح و پخش کلیپ و نماهنگ از دیگر برنامه های این محفل قرآنی بود.

ارسال نظرات