اجرای سیاست‌های کوچک‌سازی دولت، از جمله چالش‌های حوزه روابط عمومی بوده که سبب تنزل جایگاه اداری این حوزه، در ساختار سازمانی شده است.
کد خبر: ۹۱۳۸۵۸۳
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
آقایان روابط عمومی تعطیل شد
 
۲۷ اردیبهشت به عنوان روز روابط عمومی نامگذاری شده و امسال این روز مصادف شده در روز جمعه یعنی روز تعطیل همانند حال روز این روز‌های روابط عمومی‌ها است.

شاید بتوان چالش‌های روابط عمومی‌ها را در چند بخش خلاصه کرد؛ اول چالش ساختاری، سال‌ها از تشکیل روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی می‌گذرد و مدیران و مسوولین در خصوص این حوزه سخنرانی‌های زیادی کرده اند و همچنین همایش‌های زیادی در خصوص روابط عمومی برگزار شد روابط عمومی بعنوان مغز متفکر، چشم، گوش و ویترین سازمان معرفی شده است.

اما در حال حاضر بعد از سیاست کوچک سازی دولت، روابط عمومی‌ها با چالش جدید مواجه شدند؛ خصوصا در مجموعه وزارت کشور و استانداری‌ها، آن هم تنزل جایگاه اداری در ساختار سازمانی است. این اتفاق باعث شد در بسیاری از استانداری‌ها از جمله استانداری گیلان مدیران کل روابط عمومی عطای این پست را به لقایش ببخشند.

چالش دیگر این حوزه بودجه و اعتبارات است؛ طبق آیین نامه‌های دولت، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند تا نیم درصد بودجه جاری را درحوزه روابط عمومی هزینه نمایند، اما چون برخلاف حوزه‌های دیگر مانند پژوهش این آیین نامه اختیاری است نه اجباری، متاسفانه معمولا دست روابط عمومی‌ها از بودجه کوتاه است و حوزه‌ای که نیاز به هزینه کرد و به روز بودن است همیشه چالش تامین بودجه را دارد.

آموزش نیاز مبرم در حوزه روابط عمومی است؛ روابط عمومی و ارتباطات یک علم است، علم نو و در حال رشد، در همین راستا مدیران و کارشناسان روابط عمومی باید به صورت مداوم در حال یادگیری و آموزش باشند، اما در این حوزه هیچ فکر اساسی و برنامه محوری وجود ندارد و اداره کل آموزش استانداری گیلان تاکنون هیچ گونه دوره‌ای برای روابط عمومی‌ها برگزار نکرده است.

افکار سنجی و پژوهش بخش پویا و موتور محرک روابط عمومی‌ها است که با مشکلات مطرح شده قبلی قابل حدس است که در حال حاضر کاملا تعطیل شده است شاید بتوان گفت: بسیاری از نارضایتی‌های عمومی و مردمی از دستگاه‌های اجرایی به همین دلیل است که برای حل آن هیچ فکری صورت نگرفته و پژوهش و برنامه‌ای در این حوزه وجود ندارد.

به هر حال با شرایط سخت حاکم بر امور اجرایی کشور این روز‌ها باید روابط عمومی‌ها بیشتر و بهتر و فعال‌تر از قبل عمل کنند؛ باید به این حوزه جهت تنویر افکار عمومی و شفاف سازی فعالیت‌ها و مشکلات کمک شود تا دشمنان از آب گل آلود ماهی نگیرند؛ امیدوارم متصدیان امر کمک کنند تا روابط عمومی‌ها از این رخوت در بیایند.

به امید آن روز...
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات