تولیت آستان قدس رضوی موضوعاتی، چون صرفه‌جویی در هزینه‌های آستان قدس رضوی، محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی جوانان را از موضوعاتی دانست که مورد توجه و پیگیری این نهاد است.
کد خبر: ۹۱۳۸۶۰۰
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در اولین جلسه شورای مشورتی مدیران استان خراسان رضوی در سال ۹۸ که به میزبانی حرم مطهر رضوی با حضور نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران استانی برگزار شد، با اشاره به پیش رو بودن مراسم احیای شب‌های قدر در حرم مطهر رضوی، گفت: زائران باید از لحظه‌ای که به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند تا زمان بازگشت به منازل خود، در آسایش باشند و برای تحقق این مهم فراهم آوردن امکانات و تسهیلات شهری مناسب توسط شهرداری ضروری است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی اظهار کرد: به تمام دستگاه‌ها و نهاد‌های دخیل در امر برگزاری مراسم شب‌های قدر پیشنهاد می‌کنم، بازرسانی برای بررسی حسن انجام کار بخش‌های زیر مجموعه خود و شناسایی کاستی‌های احتمالی داشته باشند.
وی همچنین بر ضرورت آمادگی بخش‌های مختلف حرم مطهر برای برگزاری هرچه بهتر مراسم احیای شب‌های قدر تأکید و ابراز کرد: فضا‌های مسقف حرم مطهر باید آمادگی پذیرش زائران را در صورت بارندگی و تغییرات آب و هوایی داشته باشند.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اهمیت به‌روز بودن سخنرانی‌های مذهبی اشاره و تصریح کرد: بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب، شرایط روز جامعه و ایجاد روحیه مقاومت، از موضوعاتی است که باید مجموعه‌های فرهنگی مورد توجه قرار دهند و به سخنرانان مراسم‌های مذهبی نسبت به صحبت پیرامون این موضوعات پیشنهادات لازم را ارائه دهند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در فراز دیگری از سخنان خود به رویکرد‌های آستان قدس اشاره و خاطرنشان کرد: ما موضوع اشتغال را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف آستان قدس رضوی موضوع صرفه جویی و پرهیز از اسراف را پیگیری خواهیم کرد.
وی بیان کرد: سیاست ما در شیوه هزینه‌کرد در مسائل و موضوعات مختلف در آستان قدس رضوی، می‌بایست مبتنی بر اصل اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی لازم به معنای پرهیز از مخارج بی رویه، خارج از محل خود و صحیح و بهینه مصرف کردن منابع باشد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: درآمد حاصل از صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی، در حوزه‌های محرومیت‌زدایی و اشتغال زایی جوانان در جامعه صرف خواهد شد.
همچنین در این جلسه آیت الله سید احمد علم‌الهدی نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس، آستان قدس رضوی را نهادی با برکات بسیار برای کشور دانست و گفت: با انتخاب شایسته حجت الاسلام والمسلمین مروی از سوی رهبر معظم انقلاب و با توجه به حسن تدبیر و تجربه عظیم و قابل توجه ایشان در حوزه‌های مختلف مدیریتی به ویژه در خصوص حوزه‌های علمیه ان‌شاءالله آینده درخشانی را برای این آستان مقدس شاهد خواهیم بود.
وی افزود: هم‌اکنون آستان قدس رضوی در وضعیت متبلور و تناوری نسبت به موضوعات و حوادث گوناگون است و عزمت و برکات این نهاد مقدس در کشور کاملا جلوه دارد.
آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حفظ آرامش و آسایش زائران به ویژه در شب‌های قدر تأکید کرد و گفت: در خصوص موضوعات مختلف در رابطه با شب‌های قدر باید توجه داشت طرحی اجرا نشود که مردم و زائران را در رفت و آمد‌ها و تشرف به حرم مطهر با زحمت روبه‌رو کند.
نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: از چند سال پیش اتفاق مبارکی آغاز شده که در شب‌های قدر درب‌های حرم مطهر بسته نمی‌شود، باز بودن درب‌های حرم ضروری است و نباید اسباب زحمت زائران و مؤمنان فراهم شود.
در ادامه این جلسه محمد حسن حبیبیان معاون هماهنگی سازمان حرم مطهر رضوی به ارائه گزارشی از عملکرد سازمان حرم مطهر پرداخت و برنامه‌های آستان قدس رضوی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم احیای شب‌های قدر را تبیین کرد.
حبیبیان با بیان اینکه برای برگزاری مراسم میلیونی شب‌های قدر نیاز به برنامه‌ریزی دقیق در دو بخش قبل و حین برگزاری مراسم داریم، اظهار کرد: ﻣﺮاﺳﻢ احیای ﺷﺐ‎های قدر حرم مطهر از ﺳﺎﻋﺖ ۲۱ ﺑﺎ ﻗﺮاﺋﺖ دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ ﮐﺒﯿﺮ آﻏﺎز می‌شود و تا ساعت یک بامداد به طول خواهد انجامید.
وی افزود: آیت الله علم الهدی در مراسم قدر شب نوزدهم رمضان، آیت الله رئیسی در مراسم شب ۲۱ رمضان و آیت الله سید احمد خاتمی در مراسم احیای شب ۲۳ ماه مبارک رمضان سخنرانی خواهند کرد.
معاون هماهنگی سازمان حرم مطهر رضوی تصریح کرد: مراسم احیای شب‌های قدر ویژه زائران غیر ایرانی نیز برای این سه شب در رواق دارالمرحمه برگزار خواهد شد.
وی ابراز کرد: ۳۰ هزار خدمه علاوه بر خدامی که به طور معمول در حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنند در سه شب قدر فراخوانده خواهند شد، همچنین در این سه شب، هر شب ۱۰۰ هزار بسته افطاری سبک بین صفوف نماز جماعت توزیع می‌شود.
حبیبیان اظهار کرد: در شب‌های احیا ۴۰۰ هزار متر مربع از فضای صحن‌های حرم مطهر فرش آرایی خواهد شد، علاوه بر این سیاه پوشی اماکن متبرکه به مساحت ۶ هزار متر مربع را همزمان با ایام سوگواری شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) خواهیم داشت.
گفتنی است، در این جلسه هریک از مدیران استانی خراسان رضوی به بیان گزارش عملکرد مجموعه‌های متبوع و بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون برگزاری هرچه بهتر مراسم احیای شب‌های قدر حرم مطهر رضوی پرداختند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها