خبرهای داغ:
سالروز رحلت خدیجه کبری(س) محل برگزاری مراسمی بود که در آن زنان مسلمان روزه دار برای عرض تسلیت به پیامبراسلام، همدردی با فاطمه زهرا(س) گرد هم آمده بودند
کد خبر: ۹۱۳۹۰۰۱
|
۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،صبح روز پنج شنبه دهم ماه مبارک رمضان همزمان با سالروز رحلت ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها جمعی از بانوان تهرانی در همایش بین المللی « مادر امت » در میدان آیینی امام حسین علیه السلام گرد هم آمدند و با مداحی و روضه خوانی به عزاداری رحلت جانسوز بانویی پرداختند که از تاریخ سازترین بانوان صدر اسلام بوده است.

بانویی فرهیخته، آراسته به کمال، نبوغ، فهم و بینش که در سایه غفلت چندین هزارساله مسلمانان به اندازه شأن همسری پیامبر – تنها زنی که پیامبر از ایشان دارای فرزند شدند-، شأن ایثارهای مالی و حتی جانی در راه اسلام و پیشبرد اهداف الهی پیامبر اکرم (ص) و شأن مادری حضرت زهرا سلام الله علیها و دوازده امام، به درستی و به حق شناخته نشده است.
همزما با مراسم تهران که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شده بود؛ بانوان در ۶ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، زنجان، کرمان و چهارمحال و بختیاری نیز با شرکت در همایش « مادر امت » در عزای همسر رسول خدا و مادر اهل بیت علیهم السلام اشک ماتم ریختند.

در تهران این مراسم با حضور خانواده های شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون – افغانستان – و شهدای مدافع حرم ایران اسلامی، دختر شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و شهردار و جمعی از مسئولین شهرداری تهران و مینواصلانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه تهران بزرگ و مریم مجتهدزاد رئیس سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس و صدها نفر از بانوان بسیجی و ولایتمدار تهرانی با سخنرانی « علیرضا پناهیان » و شعرخوانی « سید حمیدرضا برقعه ای» و مداحی « محمدرضا طاهریان» برگزار شد.
*تسلیت گویان به رسول خدا در سوگ خدیجه کبری، مردمان شریفی هستند
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در جمع بانوان طی سخنانی ویژگی های شخصیتی حضرت خدیجه (س) و نقش آن بانوی بزرگ در ابلاغ رسالت پیامبر عظیم ‌الشان اسلام را برای حاضران بیان کرد و گفت: پیامبر تا پایان عمر، اندوه حضرت خدیجه(س) را فراموش نکردند و هر بار نام ایشان برده می‌شد، برایشان اندوهگین می‌شدند و اشک در چشمانشان حلقه می‌زد. کسانی که برای اندوه و سوگ حضرت خدیجه(س) به رسول خدا(ص) تسلیت می‌گویند، مردمان شریفی هستند.
وی برگزاری این سوگواری ها را بالاترین درس‌ها و زیباترین راهنمایی‌ها برای زندگی دانست و افزود: همیشه قله‌های معارف و قله‌های عرفان و معنویت و سلوک الی الله برای فرد و جامعه در همین سوگواری‌ها مشاهده می‌شود.
حجت‌الاسلام با اشاره به ماجرای شعب ابی طالب و سختی هایی که بر پیامبر و یارانش در آن زمان تحمیل شد، بیان کرد: در طول سال های محاصره شعب ابی طالب، پیامبر اکرم(ص) عزیزانشان مانند حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه(س) را به عنوان بزرگ‌ترین حامیان خود از دست دادند. پس از شعب ابی‌طالب بود که دشمنان پیامبر نقشه قتل ایشان را طراحی کردند، اما به یاری خدا این اتفاق نیفتاد و هجرت صورت گرفت.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه ما نباید وقتی رسول خدا را یاد می‌کنیم، فقط درباره پیروزی‌های ایشان صحبت کنیم، گفت: پیامبر می‌فرمایند هیچ پیغمبری مثل من آزار ندید. ما چون پیرو ایشان هستیم، درس‌های مقاومت را از ایشان دریافت می‌کنیم. ما نباید غربت و مظلومیت رسول خدا و داغ‌هایی را که ایشان دیدند، فراموش کنیم.

*تأیید و تأکید شیعه سنی بر حمایت بی نظیر مادی و معنهوی خدیجه کبری از پیامبر اسلام
در ادامه این مراسم بعد از مداحی و سینه زنی، دختر شیخ ابراهیم زکزاکی روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه در سخنان کوتاهی گفت: سالروز وفات حضرت خدیجه(س) را تسلیت می‌گویم. اگر به زندگی ایشان نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ایشان با توجه به نقش‌آفرینی ویژه‌ای که در سال‌های صدر اسلام داشتند، الگوی بسیار خوبی برای زنان هستند.
وی حمایت مادی و معنوی حضرت خدیجه(س) از پیامبر اکرم(ص) و همراهی با ایشان را کم‌نظیر توصیف کرد و گفت: حضرت خدیجه سلام الله در همسرداری و تربیت فرزند نیز می‌توانند الگو قرار گیرند، چرا که بانویی مانند حضرت زهرا(س) را پرورش دادند.
دختر شیخ زکزاکی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنت مورد احترام هستند و اختلافی در این مسئله وجود ندارد که ایشان نخستین زن مسلمان هستند، اظهار داشت: حمایت ایشان از پیامبر(ص) نیز غیر قابل انکار است و همه مذاهب بر آن تاکید دارند.
*ارادت و عشق به اهل بیت علیه السلام، آمیخته با جان و دل مردم افغان
یکی از جلوه های بسیار زیبای این مراسم حضور خانواده های محترم شهدای مدافع حرم افغانستان به همراه فرزندان کوچک شهدا بود که با در دست داشتن پرچم لشکر فاطمیون و قاب عکسی از پدر اوج مظلومیت و همبستگی بین احاد ملت مسلمان را به نمایش گذاشته بودند.

«احمدخان جمشیدی» پدر شهید مدافع حرم « صمد جمشیدی » در حالی که قاب عکسی از فرزند شهیدش را در دست داشت به خبرنگار طنین یاس گفت: « فرزندم عاشق اهل بیت علیه السلام بود، این عشق در خانواده های افغانی ریشه ای دیرینه دارد. او از دو فرزند خردسال خود گذشت تا برای پایداری اسلام و نشان دادن مظلومیت اهل بیت علیه السلام از جان بگذرد.»
وی در ادامه به اشاره به عروس جوانش تأکید کرد: با عنایت خداوند و توسل به اهل بیت علیهم السلام ان شاء الله عروس من نیز فرزندانی غیور و با صلابت تربیت خواهد کرد.

مادر شهید «نجیب محمدی» نیز در پاسخ به این سؤال که چه چیزی شما را در این هوای گرم و زبان روزه به میدان امام حسین علیه السلام آورده است، گفت: « عشق به اهل بیت علیه السلام و مادر حضرت فاطمه سلام الله » همین ارادت است که جوانان ما را در هر کجای دنیا که باشند برای دفاع از اسلام به جبهه های حق علیه باطل می کشاند.
خانواده های شهدای مدافع حرم افغانستانی چندان درگیر کلامت و بیان احساسات نیستند، همنوایی با روضه خوان مراسم وریختن اشک ماتم در حالی که در کنار قاب عکس فرزندان شان، پرچم های سرخ حسینی و زرد رنگ فاطمیون را محکم نگهداشته بودند نشان از استواری در ادامه دادن راه شهدا داشت.

از کنار مادر شهید « مهدی ناظر ابراهیمی» که می گذرم، التماس دعا می گوید! خجالت زده می شوم و از او می خواهم در سالروز رحلت عزیزترین کسان پیامبر دعایی خیر کند. دستش را بلند می کند و می گوید: « خدا همه مسلمانان را از شر همه کافران و جنایتکاران نجات داده و اسلام را پیروز گرداند.»

*مشایعت و بدرقه شهدا با گلاب حاج محمدجواد الفت
در یادمان شهدای گمنام میدان امام حسین علیه السلام، عطر خوش صلوات با عطر گلاب کاشان با هم چنان آمیخته است که دل را به سوی نور می برد. محمدجواد الفت، با گلاب پاشی که از شلمچه تا اروند از خرمشهر تا میدان امام حسین تهران سر و روی زائرین شهدا را خوش بو می کند با صدای بلند برای سلامتی امام خامنه ای، کوری دل و چشم منافقین، ناکامی دشمنان اسلام، پیروزی سردار سلیمانی و همرزمانش دعا می کند و طلب صلوات دارد.

از او پرسیدم چه چیزی شما را در مراسم تشییع پیکر شهدا همیشه حاضر می کند: گفت: خود شهدا در دلم می اندازند من برادر شهیدم با شهدا احساس الفت دارم و لحظه لحظه تفحص و ورود پیکر مطهر شهدا و تشییع آنها و حتی حاضر شدن در یادمان شان برای عاقبت به خیری جوانان دعا می کنم.
*هر چه ما در شناخت الگوهای اسلامی عقب نشینی کنیم دشمن به هدفش نزدیک تر می شود
کبری ابراهیم و ویدا قفقازی از بسیجیان منطقه ده پایگاه شهید رحیمی هستند. چشمان شان به اشک نشسته و بر سینه می زنند! از آنها پرسیدم در این گرما اینجا چه می کنید؟ که خانم ابراهیم جواب داد: حق همسر رسول خدا و مادر فاطمه زهرا سلام الله را ادا می کنیم ایشان برای من سرلوحه ایثارگری در راه اسلام و همسرداری بودند.
خانم قفقازی نیز پاسخ داد: اینجا آمدم تا وظیفه شرعی خودم را انجام داده باشم هر چند که در شناخت حضرت خدیجه کوتاهی کرده ایم زیرا اگر قرار باشد خدا را بشناسیم و اسلام را درک کنیم ابتدا باید الگوهای پیش رو را شناخته و درک کرده باشیم این یعنی بخش مهمی از دینداری .
وی گفت: هر چه ما در شناخت الگوهای اسلامی کوتاهی کنیم، دشمن به هدفش نزدیک تر و گستاخ تر می شود.

خانم برزگری از منطقه دو تهران که به همراه پسر خردسالش محمدطاها در مراسم شرکت کرده بود، گفت: پسرم را آورده ام تا از کودکی با مفاهیم و مراسمات اسلامی آشنا شود و عشق به اهل بیت علیهم السلام را با جان و دل بیاموزد.
وی با بیان اینکه متأسفانه جامعه زنان ایران کمتر از حضرت خدیجه سلام الله می دانند افزود: وقتی غربی ها بخواهند چیزی را الگو کنند از هر دری مخصوصا هنر وارد می شوند و این کوتاهی صدا و سیمای ماست که تا کنون فیلم یا سریالی از بانو خدیجه کبری سلام الله نساخته است تا به اندازه شأن این بانو ایشان را بشناسیم و الگوی خود قرارد هیم.

* آنقدر در معرفی الگوهای اسلامی بانوان کار کنیم که شرمنده امام زمان(عج) نباشیم
شکیبا طالبی و دوستش نیز از منطقه ده تهران آمده بودند. شکیبا معتقد بود که شرکتش در این مراسم دست گرمی است تا بتواند کارهای بزرگتری برای اسلام و دفاع از اهل بیت علیه السلام، انجام دهد. او گفت: توقع داشتم جمعیتی بیشتر از این را در میدان امام حسین علیه السلام ببینم و این جمعیت در سالروز رحلت همسر پیامبر برای عرض تسلیت به حضرت زهرا سلام الله بسیار کم است که نشان از غرب زدگی ما دارد!
دوست شکیبا که خود را یک بسیجی معرفی کرد نیز ادامه داد: من نیز نظر شکیبا را قبول دارم اما معتقدم که اگر سهل انگاری و ضعفی وجود دارد از خود ما دختران شیعه هاست! ما باید آنقدر آتش به اختیار در زمینه معرفی الگوهای دینی و سبک زندگی اسلامی کار کنیم که شرمنده امام زمان خود نباشیم!

نزدیک اذان ظهر مراسم رو به پایان است و بیانیه نخستین همایش بین‌المللی «مادر امت» توسط مادر شهید محمدحسین حدادیان در هفت بند قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود: ما بانوان مسلمان با تاسی از مقام شاخص حضرت خدیجه(س) و به پاس مجاهدت‌های بی‌بدیل مادر امت، پاسدار فضای ارزشی جامعه، عفت و حیا و جایگاه مقدس خانواده هستیم و مرزی در حوزه مقاومت نمی‌شناسیم و رهبر گران‌قدر انقلاب را در تحقق اهداف گام دوم انقلاب یاری رسانده و با روش‌ها و آموزه‌های قرآنی، نسلی مؤمن و انقلابی و آماده ظهور حضرت بقیه‌الله الاعظم تربیت می‌کنیم.

طنین یاس - رژان زندیه

ارسال نظرات