سردار مومنی:

مدت بازپروری معتادان به 2 سال افزایش یابد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم بازنگری در مدت زمان نگهداری از معتادان در مراکز ترک اعتیاد گفت: مدت زمان بازپروری معتادان باید از 3 ماه به 2 سال افزایش یابد.
کد خبر: ۹۱۳۹۲۰۱
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از سپاه تهران بزرگ، به موجب ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر و سه تبصره مربوط به آن، معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان و متجاهر به اعتیاد با دستور مقام قضایی از یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان نگهداری می‌ شوند.

سردار اسکندر مومنی روز چهارشنبه در بازدید از مرکز بازپروری صیانت و اشتغالزایی شهید زیادیان در جاده خاوران اظهار داشت: هم اکنون زمان نگهداری فرد معتاد در مراکز بازپروری سه ماه است که در صورت نیاز سه ماه دیگر نیز تمدید می شود.

وی تصریح کرد: 6 ماه زمان مناسبی برای نگهداری از یک فرد معتاد نیست و لازم است این زمان برای رسیدن به یک نتیجه مناسب افزایش یابد.

سردار مومنی ادامه داد: اکنون در حال برطرف کردن خلاء‌ و چالش‌های قانونی از جمله مدت زمان نگهداری و درمان معتادان متجاهر هستیم و به زودی این مساله نیز رفع خواهد شد. 

وی ادامه داد: کشور ما در زمینه مبارزه با تولید، توزیع و ورود مواد مخدر به کشور و همچنین درمان ترک اعتیاد نسبت به دیگر کشورها پیشقدم است، در حالی که برخی از کشورهای اروپایی با جمعیت و مساحت کمتر از ما، عقبتر هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بر اساس گزارشات، کشور آمریکا با پنج درصد از جمعیت جهان 20 درصد از زندانیان را داراست و سالانه در حدود ۷۰ هزار معتاد در این کشور بر اثر مصرف مواد مخدر می‌میرند، این در حالی است که سالانه چهار هزار معتاد در ایران جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه نگاه نامناسب انسانی به معتاد مقوله ای انکارناپذیر است، گفت: این افراد نباید به خاطر شرایط و موقعیت نامناسب مورد تمسخر قرار گیرند.

سردار مومنی با بیان اینکه ساماندهی معتادان متجاهر در اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، افزود: ظرفیت، مدت زمان نگهداری و جامعه پذیری معتادان متجاهر سه چالش مهم در این حوزه به شمار می‌رود که باید رفع شود.

وی با تاکید بر افزایش ظرفیت های نگهداری معتادان در مراکز بازپروری گفت: سه هزار و 200 ظرفیت جدید توسط سازمان زندان ها، 2 هزار ظرفیت توسط نیروی انتظامی و 500 ظرفیت نیز توسط سپاه پاسداران ایجاد شده و لازم است این ظرفیت ها افزایش یابد.

سردار مومنی به فعالیت های مرکز بازپروری معتادان شهید زیادیان اشاره کرد و گفت: این مرکز هم اکنون با ظرفیت 500 نفر معتاد متجاهر را نگهداری می کند که امیدواریم تا پایان سال ظرفیت‌های جدید با همت و تلاش سپاه پاسداران نیز در این مرکز افزوده شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در کیفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر تغییراتی ایجاد شده، به گونه ‌ای که ارتباط با خانواده این افراد نیز در اولویت قرار دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همچنین برای خانواده این افراد سبد کالایی در نظر گرفته شده است تا با این کار بتوانند با خانواده‌های خود ارتباط برقرار کنند.

گفتنی است، سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به همراه سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ روز چهارشنبه از بزرگترین مرکز ترک اعتیاد کشور (شهید زیادیان) در جاده خاوران تهران بازدید کردند. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار