مدیر شبکه فعالین ازدواج شهرستان مهریز، آفت های ازدواج جوانان را برشمرد و گفت: با مشاوره تخصصی و فردی پیش از عقد و ازدواج و بررسی دقیق روحیات و خلقیات زوجین می توان از وقوع اختلافات خانوادگی و افزایش میزان طلاق کاست.
کد خبر: ۹۱۳۹۵۸۸
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از مهریز به نقل از خبرگزاری فارس؛ بمانعلی زارع آشنایی قبل از وقوع عقد و ازدواج، استفاده از مشاوره و مهارت افزایی را از مهم ترین راه حل های کاهش اختلافات و طلاق دانست و خاطرنشان کرد: نبود آشنایی کافی قبل از ازدواج و نیز متصل کردن جلسه خواستگاری به مجلس عقد نشانه عجله و شتاب زدگی است که در اکثر موارد منجر به اختلافات خانوادگی و حتی طلاق می شود.
مدیر شبکه فعالین ازدواج شهرستان مهریز افزود: عدم مهارت دختران در خانه داری و برقراری رابطه با همسر و خانواده همسر و نیز ناتوانی پسران در انجام وظایف و مسئولیت های محوله شرایط را سخت تر و پیچیده تر می کند. معرفی خانواده ها به یکدیگر و طولانی تر کردن مدت زمان آشنایی و ارائه آموزش هایی در جلسه مشاوره به خانواده ها؛ هم چنین مسئولیت پذیر کردن زوجین نسبت به وظایف خود می تواند گره بسیاری از مشکلات را بگشاید.
وی با اشاره به اهمیت مشاوره در جامعه امروز تاکید کرد: مشاوره رشته ای تخصصی و به روز است و در مباحث قبل از ازدواج، ملاک های انتخاب صحیح همسر، تشخیص بیماری روحی و روانی، اصل کفویت و تناسب های مذهبی و فرهنگی، سیاسی و اعتقادی و منطقه ای و سنی تکنیک هایی دارد و با آزمون ها و تست های تخصصی می توان احتمال شکست یا عدم شکست ازدواج را قبل از ثبت آن تشخیص داد.
مشاور شبکه فعالین ازدواج، پیشگیری از وقوع طلاق را بسیار با اهمیت دانست و گفت: آموزش در جامعه امروز یکی از ضروریات است و خانواده ها باید با ازدواج آگاهانه، به هنگام، آسان و پایدار که شعار مرکز مشاوره شفا است آشنا شوند. آموزش های قبل از عقد، دوران عقد، بعد از ازدواج و حتی دوران فرزندپروری در کاهش آمار طلاق موثر است و می تواند از وقوع ۹۰ درصد طلاق ها پیشگیری کند.
زارع با بیان اینکه همراهی و حمایت مسئولین شهرستان برای کاهش آمار طلاق یک ضرورت است تصریح کرد: همراهی و حمایت نهادهای دولتی و غیر دولتی و خیرین در این راستا که بسیار حیاتی و موثر است می تواند به فرهنگ سازی، اعطای وام قرض الحسنه خرید جهیزیه و حمایت از تولید داخلی و مخارج ازدواج برای خانواده های بی بضاعت، بیانجامد.
وی ادامه داد: دانشگاه ها و آموزش و پرورش، مساجد و روحانیون می توانند در زمینه آگاه سازی مردم و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از مشاوره قبل از ازدواج و دوران عقد با هدف جلوگیری از اختلافات و وقوع طلاق و بروز آسیب ها مشارکت داشته باشند تا حرکت ارزشمندی در جهت کاهش معضل طلاق در جامعه صورت بگیرد.
این مشاور اذعان کرد: در حال حاضر از سوی بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان، اداره ورزش و جوانان، دانشگاه ها، سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته امداد در این زمینه تلاش هایی صورت می گیرد اما آمارهای بالای طلاق و پرونده های اختلافات همسران نشان می دهد موازی کاری و عدم تمرکز این نهادها بر روی مشاوره فردی و تخصصی پیش از ازدواج باعث شده است نتیجه مطلوب حاصل نشود.
مدیر شبکه فعالین ازدواج مهریز با طرح سوال که چرا در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، موضوع مشاوره تخصصی پیش از ازدواج مطرح نمی شود تاکید کرد: مشاوره تخصصی پیش از ازدواج، حلقه مفقوده روند ثبت ازدواج جوانان است. قبل از مراجعه به مرکز بهداشت برای آزمایش خون زوجین و حضور در دفتر محضر و ثبت ازدواج، باید زوجین به استفاده از حتی یک جلسه مشاوره ملزم شوند تا از معضلاتی که ممکن است بعدا موجب افسوس خانواده ها شود جلوگیری شود.
وی هم چنین با اشاره به روند رو به رشد طلاق در شهرستان مهریز توصیه کرد: حجم بالای پرونده های مربوط به اختلافات خانوادگی در مراجع قضایی و دادگستری راه را برای رسیدگی به پرونده های مهم تر بسته است. افرادی که در زمینه خانواده و ازدواج دچار مشکل شده اند به جای مراجعه به شعبه های مختلف دادگستری و خدشه دار کردن وجهه اجتماعی خود، به محض بروز مشکل از خدمات مشاوره استفاده کنند.
مدیر شبکه فعالین ازدواج مهریز به ثمرات ازدواج و تشکیل خانواده اشاره و افزود: غریزه جنسی یکی از مواهب الهی است که خداوند در وجود انسان به ودیعه گذاشته است که برای سلامت روح و جسم انسان و سلامت جامعه باید نیاز های آن را به طریق درست پاسخ داد و ازدواج تنها گزینه ای است که خداوند و آفریدگار ما در این مورد معرفی می کند. ازدواج موجب آرامش و انگیزه در جوانان می شود و از بروز آسیب ها و جرائم جلوگیری کرده و مشکلات آنان را تقلیل می دهد.
زارع آفت های ازدواج جوانان که ممکن است منجر به طلاق شود را برشمرد و گفت: یکی از مهم ترین آفت های ازدواج جوانان، اختلافات خانوادگی و دخالت های والدین است. مدرنیزه شدن جامعه و به دنبال آن، تجمل گرایی و تشریفات دست و پاگیر نیز سبب شد خانواده ها جوانان را به سمت تهیه مسکن مستقل، تحصیلات عالیه و جهیزیه های سنگین که قبلا دغدغه نبود سوق دهند.
وی همچنین اظهار داشت: اصرار بر ادامه تحصیل و تهیه مسکن و شغل پردرآمد و جهیزیه چند ده‌میلیونی باعث شد دختران و پسران به خاطر این ملاک‌های نادرست و غیراستاندارد از ازدواج قبل از ورود به دانشگاه روی‌گردان شوند. افزایش سن ازدواج جوانان که باید نیروی مولد جامعه باشند، مشکلات فردی، روحی و روانی و انحرافات و آسیب‌های اجتماعی و درنهایت بی‌انگیزگی را در پی خواهد داشت.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات