مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی از اجرای طرح توانمندسازی زنان ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی اراک خبر داد.
کد خبر: ۹۱۳۹۸۳۶
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سعیدرضا شاه‌محمدی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی در جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان مرکزی گفت:طرح توانمند سازی مهارتی خانه به خانه با رویکرد ایجاد کسب و کار و مشاغل خانگی در جلسات مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته است.

وی جامعه هدف طرح توانمند سازی بانوان را ۴۶۸ نفر از بانوان سکونتگاه های غیر رسمی دانست و افزود: اهداف این طرح توسعه آموزش مهارتی زنان،توسعه عدالت اجتماعی،ایجاد کسب و کار پایدار و توسعه فرهنگ مهارت آموزی می باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی با بیان اینکه گروه هدف این طرح بانوان ساکن در ۱۳ سکونت گاه های غیر رسمی استان هستند گفت:نقش بانوان به عنوان مدیران خاموش خانواده برای توسعه اقتصاد خانواده مهم و کلیدی است که باید به آن توجه ویڗه ای شود.

شاه‌محمدی با اشاره به اینکه این طرح در 10 استان دیگر انجام شده بیان داشت: مشابه این طرح در استان های دیگر انجام و هم اکنون در استان مرکزی آماده اجراست ولی تفاوت آن تغییر شیوه های آموزشی است.

وی در این خصوص ادامه داد: در اشتغال وابسته و مستقل مهمترین موضوع مهارت است که در هر دو مورد بحث آموزش های اشتغال،آموزش های مهارتی،آموزش های حرفه ای انجام می شود ولی در اشتغال وابسته با توجه به حساسیت آن بحث آموزش های نرم هم داده می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی مناسب ترین روش برای اشتغال بانوان در سکونت های غیر رسمی اشتغال مستقل از نوع خانگی دانست و افزود:شعار این سازمان مهارت یعنی تبدیل دانایی به توانایی است که این شعار از مزیت های آموزش فنی و حرفه ای است.

شاه‌محمدی با اشاره به مزیت های این طرح نسبت به سایر طرح های دیگر گفت: بر خلاف طرح های دیگر در این طرح محدودیت های زمانی برای آموزش،محدودیت های مدرک تحصیلی و محدودیت های سنی نداریم و علاوه بر اینها مدرک بین المللی نیز ارائه می شود.

وی با بیان اینکه در این طرح چالش ها و مشکلات اجرائی آموزش بررسی شده افزود: عواملی چون عدم وجود نیاز سنجی،آموزش متناسب با طرح توسعه استان،موازی کاری سایر دستگاه ها ،نبود فضا و مکان مناسب،کمبود تجهیزات،کمبود مربی مهارتی وفقر فرهنگ سواد آموزی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی در این خصوص ادامه داد: در بحث نیاز سنجی آموزشی نیز طرح تکاپو،ظرفیت و توانمندی های انسانی،تحقیقات و مطالعات در مراکز دانشگاهی و ورود جدی به مسائل اقتصاد مقاومتی به شکل کارشناسی انجام شده است.

شاه‌محمدی با اشاره به دوره های آموزشی که برای مناطق و سکونت های غیر رسمی مد نظر است گفت: دوره هایی چون کیف دوزی،خیاطی،قالیبافی،قلم زنی،مینا کاری،سفالگری،میوه خشک کنی،پرورش قارچ،آشپزی،رایانه،پرورش گیاهان آبزی،بازاریابی،فروش،تبلیغات و... پیش بینی شده است.

وی در خصوص رفع مشکلات برگزاری این طرح تصریح کرد: طرح هجرت برای ایجاد فضای آموزشی در سکونت های غیر رسمی توسعه داده شده که می توان آن را به شکل کانکس هایی مربوط در مناطق غیر رسمی و پارک ها نصب شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی ۱۱ مرکز فعال در سطح استان برای اشتغال خواهران دانست و افزود: برای اجرای بعد آموزشی این طرح هزار و ۱۷۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

شاه‌محمدی با بیان اینکه خیلی از ظرفیت های بلا استفاده سکونت های غیر رسمی باید برای اشتغال بانوان استفاده شود خاطر نشان کرد:در رابطه با رفع مشکلات فروش محصولات می توانیم همانگونه که ما کانکس هایی برای آموزش در مناطق ایجاد کرده ایم آنها را در بحث فروش محصولات فعال کنیم.

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات