هر ساله با نزدیک شدن فصل بهار، شاهد مهاجرت لک‌لک‌های سفید به استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی هستیم.
کد خبر: ۹۱۴۰۱۰۳
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، لک لک سفید با نام کُردی «حاجی له‌ق له‌ق» یکی از گونه‌های پرندگان با رفتاری اجتماعی است که تالاب زریبار و روستا‌های اطراف آن یکی از زیستگاه‌های مهم آن در منطقه است.

لک لک سفید با نام علمی «Ciconia Ciconia» پرنده‌ای با ۱۰۲ سانتی‌متر طول در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است. نر و ماده این پرنده هم شکل هستند و جزو پرندگان زادآور تالاب زریبار است.

این پرنده آرام با مردم این دیار به خوبی انس گرفته است و بر روی درختان و لانه‌هایی که روستانشینان زریبار با عشق برایش ساخته‌اند، آرامش می‌گیرد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش و آبزیان محیط زیست کردستان در این باره اظهار کرد: این گونه زیبا زمستان‌ها را در مناطق گرمسیری کشور مانند تالاب‌های استان خوزستان و فارس و... به سر برده و با شروع فصل بهار، مهاجرت خود را به مناطق غربی کشور و به ویژه استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی آغاز می‌کند.

حیدر ویسی افزود: لک لک سفید در بیشتر نقاط استان مشاهده می‌شود، اما به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب، وجود درختان بلند بلوط، فراوانی غذا و احساس امنیت، دو شهرستان بانه و مریوان، پذیرای تعداد بیشتری از این گونه هستند.

وی گفت: وجود لک لک‌های سفید برروی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش و آبزیان محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: مردم استان کردستان حضور این پرندگان را مایه خیر و برکت و خوش اقبالی می‌دانند و روستا‌های بیلو و دره تفی در مریوان و سویرو در بانه، میزبان بیشترین تعداد لک لک سفید در استان کردستان است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات