استاد حوزه و دانشگاه:

حُسن خُلق یکی از مهم ترین سرمایه زندگی انسان است

سومین روز از سلسله مباحث تاملاتی کوتاه از فرازهای دعای افتتاح با سخنرانی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سپاه کربلا برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۴۰۲۲۴
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیمیان معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران ظهر امروز در جمع پاسداران سپاه کربلا در سومین روز از سلسله مباحث تاملاتی کوتاه از فرازهای دعای افتتاح ضمن تبریک میلاد پیشوای دوم شیعیان امام حسن مجتبی(ع) به حدیث نورانی این امام همام اشاره کرد و گفت:امام مجتبی (ع) فرمودند:«ان احسن الحسن، الخلق الحسن»یعنی زیباترین زیبایی ها ی این عالم حسن خلق است.

حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان با بیان این مطلب که درفرازهای دعای افتتاح هم به حس خلق اشاره شده است،اضافه کرد:در این عالم دونوع زیبایی وجود دارد. زیبایی محسوس و زیبایی غیر محسوس. زیبایی محسوس به واسطه حواس 5 پنج گانه قابل درک است اما زیبایی نامرئی و نامحسوس به واسطه حواس باطنی و بقول امروزی ها حس ششم قابل درک و حس می باشد مثل زیبایی آیات قرآن کریم ،جملات نهج البلاغه و یا دیوان حافظ که شامل زیبایی نوع دوم است .

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران در ادامه سخنان خود به تفاوت این دونوع زیبایی پرداخت و افزود:زیبایی محسوس برای همه قابل درک است مثلا زیبایی گل ها که با حواس پنج گانه قابل لمس است اما زیبایی نامحسوس فقط برای کسانی قابل درک است که اهلیت دارند.

بگفته حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان کسی که اهل درک زیبایی نامحسوس باشد ،با شنیدن آیات قران به وجد می آید.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به این پرسش که از کجا بفهمیم دارای حسن خلق هستیم، به چند ویژگی اخلاقی اشاره و اظهار کرد: نداشتن حساسیت های بیجا در روابط با دیگران و اهل تغافل و بیخیال بودن اولین نشانه حس خلق است. آدم ها معمولا دو دسته هستند،یک دسته آدم های حساس و زودرنج و دسته دوم آدم های بیخیال.

وی در همین رابطه اضافه کرد:نشانه آدم های حساس این است که تحمل کوچکترین بی ادبی دیگران را نداشته و حرف و حدیث آنهارا به دل می گیرند. این دسته از آدم ها همیشه در جنگ اعصاب بسر می برند ،هیچ وقت هم آرامش ندارند و لذتی از زندگی نمی برند. اما برعکس آدم های بیخیال علاوه بر زندگی راحت عمر طولانی هم دارند.آدم های بیخیال برای خودشان زندگی می کنند نه برای دیگران.

حجت الاسلام دکتر ابراهیمیان با بیان اینکه آدم های بیخیال رفتار بد دیگران را با خود شوخی تلقی می کنند،گفت: در زندگی این دسته از افراد واژه  ای کاش اصلا دیده نمی شود اما واژه به درک فراوان دیده میشود. همان طور که پیامبر(ص) در طول عمرشان یک بارهم ای کاش نگفتند.

وی بااشاره  به گرفتاری ضعف اعصاب  آدم ها ادامه داد:اسلام می گوید طوری زندگی کنید که خدا خوشش بیاید نه اینکه برای خوشآیند و پسند دیگران زندگی کنید.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دومین نشانه حسن خلق انسان را داشتن افکار مثبت و خوش بینانه دانست و افزود: کسی که دارای حسن خلق است به جای داشتن افکار منفی و بدبینانه نسبت به خود و دیگران، افکار مثبت و خوش بینانه نسبت به خود و دیگران دارد.

استاد دانشگاه با اعلام آماری از دانشمندان که طبق پژوهش ها دریافتند هر انسان به طور متوسط 50 هزار فکر گوناگون اعم از منفی و مثبت وارد مغزش می شود،اظهار کرد: اسلام می گوید اگر افکارمنفی به ذهنتان خطور کرد نسبت به آن بی اعتنا باشید.

حجت الاسلام دکترابراهیمیان درپایان سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام صادق که فرمودند شیعیان ما مانند زنبور زندگی می کنند نه مانند مگس،گفت: مثبت نگری باعث میشود ناخوشایندها به خوشایندها تبدیل شود.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار