عضو هیئت‌علمی دانشگاه صلح امام حسن (ع) را زمینه‌ساز قیام تاریخی امام حسین (ع) دانست و گفت: امام حسن (ع) تمهیدات را برای قیام تاریخی عاشورا فراهم کرده و تلقی مهره‌ها را تغییر و سطح فکر، شعور و درک مردم را بالا بردند.
کد خبر: ۹۱۴۰۲۵۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم خردکیش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در رشت با تبریک میلاد باسعادت دومین اختر تابناک امامت و ولایت اظهار کرد: امام حسن مجتبی علیه‌السلام در طول عمر شریف خود بارها با انفاق اموالشان درراه خدا، الگوی عملی بزرگی برای  مسلمانان بودند.

وی با اشاره به ناسازگار بودن همسر امام حسن مجتبی (ع) گفت: امام حسن مجتبی علیه‌السلام با همسر خودسازگاری به خرج دادند و ازآنجاکه با علم امامت واقف به دشمنی همسرشان بودند او را طلاق نداده و ناسازگاری همسرشان را تحمل کردند او این سازگاری و صبوری باید الگوی جوانانی باشد که به دلیل مسائل کوچک اقدام به جدایی از هم می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به مهربانی امام حسن مجتبی علیه‌السلام نسبت به حیوانات افزود: دین مبین اسلام علاوه بر تأکید بر رأفت  انسان‌ها باهم، به مهرورزی نسبت به حیوانات نیز تأکید دارد و امام حسن علیه‌السلام بارها با دستان خود، برای حیوانات، غذا تهیه‌کرده و حتی از غذای خود نیز به حیوانات کرامت می‌بخشیدند.

کارشناس دینی با اشاره به مسائل سیاسی زمان امام حسن مجتبی علیه‌السلام تصریح کرد: یاران چند هزارنفره امام حسن علیه‌السلام گوش‌به‌فرمان ایشان نداده و به سپاه معاویه پیوستند و همین امر باعث شد که امام حسن مجتبی علیه‌السلام به اهداف خود در راستای فرمان‌ها اسلام نرسیدند.

وی با تأکید بر تکرار تاریخ در ادوار مختلف بیان کرد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به عدم خوش‌بین بودن مذاکرات تأکید داشتند اما عده‌ای اعلام می‌کردند که مذاکره خوش‌بینی یا بدبینی ندارد.

 این استاد دانشگاه با اشاره به صلح تحمیلی بر امام حسن مجتبی علیه‌السلام گفت: امام حسن علیه‌السلام روزی بر بالای منبر رفته و فرمودند «اگر چهل نفر از شما با من همکاری کند علیه ظلم قیام می‌کنم آیا چهل نفر در این جمع هست که مرا یاری کند؟»  کسی جواب نداد لذا امام حسن علیه‌السلام با  چشمان اشک‌آلود به خدای متعال عرض کرد «خدایا شاهد باش حتی تا چهل نفر حاضر نشدند من را علیه سپاه باطل یاری کنند» و از منبر پایین آمدند.

خردکیش با بیان اینکه نخستین بار امام حسن علیه‌السلام ندای «هل من ناصر ینصرنی» را فریاد زدند افزود: امام حسین علیه‌السلام ۷۲ یار داشتند اما حتی چهل نفر از یاران امام حسن علیه‌السلام ایشان را برای قیام علیه ظالم یاری نکردند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه با بیان اینکه یاران و فرماندهان سپاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام، خود را به سکه‌های طلا فروختند خاطرنشان کرد: یاران امام حسین علیه‌السلام نه‌تنها خود را به سکه‌های طلا نفروختند بلکه برخی از آن‌ها تمام سکه‌های خود را نیز درراه یاری‌رساندن به امام حسین خرج کردند که یاری اصحاب ایشان منتج به قیام تاریخی عاشورا شد.

خرد کیش صلح امام حسن علیه‌السلام را زمینه‌ساز قیام تاریخی امام حسین علیه‌السلام دانست و تصریح کرد: بعد از صلح تحمیلی امام حسن علیه‌السلام، مردم و یاران امام حسین دریافتند که دیگر صلح جواب نمی‌دهد، پس امام حسن علیه‌السلام تمهیدات را برای قیام تاریخی عاشورا فراهم کرده و تلقی مهره‌ها را تغییر و سطح فکر، شعور و درک مردم را بالا بردند تا مردم به این نتیجه برسند که صلح دیگر جواب نمی‌دهد ازاین‌رو، تاریخ در ادوار مختلف در حال تکرار است.

به گزارش بسیج، میلاد باسعادت امام حسن علیه‌السلام امام دوم شیعیان، در 15 ماه مبارک رمضان در سال سوم هجرت و در شهر مدینه است، امام حسن مجتبی (ع) نخستین فرزند حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و دومین امام شیعیان و چهارمین معصوم هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات