مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه پیش بینی می‌شود قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش پیدا کند، گفت: دولت برای جلوگیری از زیان مرغداران، مرغ‌های مازاد را جمع آوری می‌کند.
کد خبر: ۹۱۴۰۳۱۰
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید ورناصری در نشستی خبری با اشاره به آخرین وضعیت بازار محصولات پروتئینی اظهارداشت: در حال حاضر قیمت برخی از این محصولات مانند گوشت مرغ و تخم مرغ به زیر نرخ مصوب رسیده است که ما برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان مرغ، به بازار این کالا ورود کرده ایم و مرغ مازاد را از بازار جمع آوری می‌کنیم.

 

ورناصری با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: قیمت این کالا در بازار به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ برای مصرف کننده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان است، گفت: در حال حاضر قیمت هر شانه از این کالا در بازار به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان کاهش یافته است.

ورناصری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا دولت به بازار تخم مرغ نیز ورود می‌کند، گفت: خیر، ما به بازار تخم مرغ ورود نکردیم، بلکه در این زمینه تفاهم نامه‌ای با تشکل مربوطه در زمینه تأمین نهاده‌های تولیدکنندگان داشته ایم، همچنین پیشنهاداتی به این تشکل برای افزایش قیمت این کالا به نرخ مصوب ارائه شده است.

ذخایر کشور کافی و مطلوب است

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حجم بسیار مناسبی از نهاده‌های دامی وارد و در کشور توزیع شد، گفت: سال گذشته حدود ۹ میلیون تن ذرت، حدود ۲.۵ میلیون تن دانه سویا و حدود یک و نیم میلیون تن کنجاله سویا وارد کشور شد که این ارقام بسیار خوب و مطلوبی است و ما سال ۹۸ را نیز با همین روند ادامه خواهیم داد.

ورناصری تصریح کرد: با توجه به خریدی که دولت و بخش خصوصی انجام داده، ذخایر بسیار خوبی در این زمینه داریم و در حال تکمیل ذخایر خود هستیم، ضمن اینکه این اعداد و ارقام بیش از نیاز داخلی و بخشی از آن معمولاً برای مواقع اضطراری ذخیره می‌شود تا اگر بازار دچار نوسان شد، ستاد تنظیم بازار و دولت بتوانند اقدامات احتیاطی را با استفاده از این ذخایر انجام دهند.

با کاهش قیمت گوشت قرمز مواجه خواهیم بود

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود روند قیمتی گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ با توجه به فرآیند تولید در کشور، ذخایر مناسب و تأمین نیاز تولیدکنندگان روند ثابتی باشد، گفت: در زمینه گوشت قرمز پیش بینی کاهش داریم.

ورناصری با بیان اینکه حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان قیمت هر کیلوگرم دام زنده نسبت به ایام قبل از عید کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر متوسط قیمت هر لاشه بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: ما فکر می‌کنیم با توجه به روند تأمین و ذخیره سازی و عرضه تولیدات داخل به بازار قیمت کاهش پیدا می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت گفت: نیاز ما به گوشت سالانه ۹۰۰ هزار تن است، در حالی که حدود ۱۵۰ هزار تن از این کالا وارد کشور می‌شود، بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۵۰ هزار تن از این کالا تعلق می‌گرفت و نمی‌توان این ارز را به کل گوشت مصرفی کشور تعمیم داد.

ورناصری با بیان اینکه در سال گذشته عوامل متعددی در افزایش قیمت گوشت گرم دخیل بودند، افزود: با تمهیدات دولت خوشبختانه توانستیم این مسئله را در اواخر سال گذشته کنترل کنیم، در حالی که توقف اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این کالا و اعمال ارز نیمایی از هفته‌های اول اردیبهشت ماه عملیاتی شد، بنابراین نمی‌توان گفت چون برای واردات گوشت ارز نیمایی اعمال شد، قیمت آن کاهش یافت. این روند کاهش قیمت از اواخر سال گذشته آغاز شده بود.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام اضافه کرد: در زمینه این کاهش قیمت نیز دلایلی مانند برنامه ریزی برای توزیع بین گروه‌های هدف، افزایش عرضه و عرضه حاصل از تولیدات داخلی مؤثر بود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی جزو برنامه‌های دولت نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز به تعدیل قیمت کمک نمی‌کند، گفت: شاید این مسئله به ثبات قیمت کمک کند اما لزوماً باعث تعدیل قیمت نخواهد شد.

ورناصری با تأکید بر اینکه این مسئله باید مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار گیرد، افزود: باید کارشناسی شود یک کالا بر اساس میزان اثرگذاری که در حوزه تولید دارد و اتفاقی که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا اعمال ارز نیمایی برای واردات این کالا رخ می‌دهد، چگونه خواهد بود. آیا این اثر در همه کالاها قابل پذیرش است؟ به عنوان مثال اگر نهاده مرغ با ارز نیمایی وارد شود (که خوشبختانه تاکنون این امر جزو برنامه‌های دولت نیست) چه تأثیری بر مصرف کننده خواهد داشت و آیا مصرف کننده نهایی قادر است کالای موردنیاز خود را با قیمت دو برابر خریداری کند؟

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام توضیح داد: در برخی محصولات باید واردات با ارز نیمایی انجام شود تا تفاوت قیمت به حداقل برسد، بنابراین نمی‌توانیم همه کالاها را به صورت کلی و یکجا در نظر بگیریم.

در صورت انحراف از قیمت‌های مصوب، دستورالعمل‌های جدید صادر می‌شود

ورناصری در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه گفته می‌شود برخی از تجار در توزیع نهاده‌های دامی کارشکنی می‌کنند و باعث اختلال در روند توزیع می‌شوند، گفت: هر زمان که ما انحراف از قیمت‌های مصوب را ببینیم، دستورالعمل‌های جدید صادر می‌کنیم. طی چند ماه گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داد و باعث شد وزارت جهاد کشاورزی به طور کلی اجازه فروش کنجاله سویا را از واردکننده این نهاده بگیرد و صرفاً سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها با صدور حواله بتوانند این نهاده را به قیمت مصوب ۲,۴۵۰ تومان بفروشند.

وی گفت: از ۱۵ اسفند سال گذشته تاکنون ۷۷۰ هزار تن از این نهاده توزیع شده و ما کل نیاز کشور را از طریق صدور معرفی نامه تأمین می‌کنیم. ضمن اینکه هر زمان انحراف از قیمت‌های مصوب وجود داشته باشد، علاوه بر ورود سیستم‌های نظارتی، وزارت جهاد کشاورزی نیز دستورالعمل جدید برای توزیع صادر خواهد کرد.

ورناصری با بیان اینکه روزانه حدود ۷ تا ۸ هزار تن نهاده برای تولیدکنندگان بارگیری می‌شود، گفت: طبیعی است زمانی که آنها پول این نهاده را پرداخت می‌کنند تا وقتی که نهاده به دستشان برسد مقداری طول بکشد، یک هفته تا ۱۰ روز بعد از واریز پول، باید نهاده به دست تولیدکننده برسد.

ارسال نظرات