خبرهای داغ:
اینجا بازار قزوین است. زندگی، پررونق تر از هرروز دیگری جریان دارد و این حضور پر هیاهوی مردم و شلوغی بازار، خبر از روزهای پررونق، هم برای مردم، هم برای کسبه و هم برای کشاورزان و تولید کنندگان دارد.
کد خبر: ۹۱۴۰۳۴۸
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷

خبرگزاری بسیج قزوین: ساعت ده صبح روز سه شنبه 31 اردیبهشت ماه سال 1398. اینجا نبض شهر قزوین است که می تپد و صدای هیاهوی مردم و کسبه، خبر از جریان زندگی در مهمترین مرکز شهر را می دهد.

چقدر صحنه های اینجا را دوست دارم. کودکی که چادر مادر را با تمام نیرو در دست گرفته که مبادا در پیچ و خم های بازار بزرگ شهر گم شود و نوجوانی که با یک چرخ دستی، رزق خانواده را تهیه می کند. عطر دلنواز ادویه و سبزیجات و میوه های تازه فصل، چه حس خوبی به مشام من می دهد و اگر گزافه نگفته باشم، تا گنگ ترین خاطرات کودکی ام را برایم زنده می کند.

چقدر لذت دارد وقتی می بینم هنوز هم بعد از قرن ها، بازار مرکز داد و ستد مردم شهرم است و هنوز که هنوز است کمیاب ترین های دنیای ادویه و خوراکی در بازار یافت می شود. هرچه باشد اینجا نبض تپنده شهر است و کاسب جماعت می داند که مشتری برای تهیه مایحتاج خود، از دورترین نقطه شهر به اینجا خواهد آمد.

اینجا بازار است. زندگی، پررونق تر از هرروز دیگری جریان دارد و این حضور پر هیاهوی مردم و شلوغی بازار، خبر از روزهای پررونق، هم برای مردم، هم برای کسبه و هم برای کشاورزان و تولید کنندگان دارد.

یکی‌ از مهمترین‌ عناصر در شکل‌گیری‌ و رشد و توسعه‌ و حیات‌ هر شهر، بازار و مرکز تجاری‌ آن می‌باشد که‌ سبب‌ پویایی‌ خود شهر می‌گردد. این‌ عامل‌ در شهرهای‌ ایرانی‌ و اسلامی‌ بازار آن‌ شهر بوده‌ و در سایر نقاط‌ جهان‌ در مراکز عمده‌ خرید متبلور می‌گرددبازار در همه شهرهای‌ ایران‌ فقط‌ جایگاه‌ تولید و تجارت‌ و داد و ستد نبوده‌ است.‌ از یک‌ سو به‌ علت‌ پیوند مذهب‌ و بازار با یکدیگر، پایگاه‌ فرهنگی‌ جامعه‌ به‌ شمار رفته‌ و از سوی‌ دیگر به‌ دلیل‌ تقابل‌ نهادهای‌ یاد شده‌ با حکومت‌ به‌ نوعی‌ کانون‌ سیاست‌ و مبارزه‌ مردمی‌ مبدل‌ گردیده‌ است‌ و تمرکز تمامی‌ فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌ در این‌ مرکز انجام می شود.

بازار به دلیل داشتن‌ هویت‌ و موقعیت‌ شهری‌ ویژه‌ نسبت‌ به‌ بقیه‌ مناطق‌ شهر، دارا بودن‌ ارزشهای‌ تاریخی‌ و محیطی‌ مناسب‌، داشتن‌ پشتوانه‌های‌ فرهنگی‌ و اقتصادی‌ از نظر موقعیت‌ شهری‌، دارای اهمیت ویژه ای است. همچنین بازار در گذشته‌ در مجموعه‌ ساخت‌ شهر، مرکز عمده‌ اقتصادی‌ و مالی‌ به‌ شمار می‌رفته‌ که‌ در آن‌ سیستم‌ عمده‌ فروشی‌، خرده‌ فروشی و در واقع‌ مرکز کنترل‌ سیستم‌ اقتصادی‌ و مالی‌ به‌ حساب‌ می آمده است‌ و عناصر عملکردی‌ ویژه‌ای‌ مانند منزلگاه‌ها، کاروانسراها، تیمچه‌ها، قیصریه‌ها را در خود جای‌ می‌داده‌ است که بازار قزوین نیز از این امر مستثنی نبوده است.

می توان گفت از لحاظ اجتماعی نیز بازار محل‌ برخورد آراء و عقاید و مرکز کلیه‌ فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ بوده‌ است‌. روابط‌ اجتماعی‌ در بازار بسیار پیچیده‌ و متنوع‌ و در بسیاری‌ موارد با فعالیت های‌ تجاری‌ و اقتصادی ‌آمیخته‌ می‌شد. جنبه‌های‌ مشخص‌ فعالیت‌های‌ اجتماعی‌ در بازار شامل‌ مذهب‌، قضاوت‌، سیاست‌، خدمت‌، برخوردهای‌ چهره‌ به‌ چهره‌، تفریح‌، آموزش‌ و غیره‌ بوده‌ است‌.

مذهب‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ اصلی‌ و تعیین‌ کننده‌ کلیه‌ روابط‌ اجتماعی‌ گذشته‌ در بازار نیز عامل‌ تعیین‌ کننده‌ای‌ بوده‌ است‌. مسجد، قطب‌ اصلی‌ فعالیت‌های‌ مذهبی‌ در بازار و امتداد محور آن‌ قرار می‌گرفته و قهوه‌ خانه‌های‌ بازار نیز محل‌ بحث‌ و گفتگو بوده‌ است. با تمام این اوصاف، نقش کسبه و اصناف در رونق و سرزندگی بازارها در جامعه ایرانی اسلامی، حائز اهمیت است. آنچنان که در تمام برهه های حساس تاریخی، سیاسی و اجتماعی کشور، بازاریان به نوعی جریان بخش انقلاب ها و در بسیاری از مقاطع تاریخی، خنثی کننده جریانات ضد انقلاب بوده اند.

حاج حسین از اهالی و کسبه بازار می گوید: اصناف و بازاریان همواره در کنار روحانیت و مراجع بزرگوار همانند بازوئی قوی و خستگی ناپذیر عمل کرده و در دوران های سخت یار و یاور امام خمینی(ره) بوده اند.

وی بازاریان را در خط مقدم مبارزه با جریان ضدانقلاب و دشمنان خارجی می داند و می گوید: بازاریان امروز نیز همان وظیفه خود را در کنار رهبر معظم انقلاب انجام داده و بدون هیچگونه چشم داشتی در حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی کوتاهی نکرده و نخواهند کرد همچنان که در دوران دفاع مقدس اصناف و بازار بیشترین خدمات را در جبهه های حق علیه باطل داشته و بنابر گفته امام راحل بازوی ستبر انقلاب هستند.

امروز نیز با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات ناپایدار ارز، دسیسه دشمنان، دیگر مانند گذشته با جنگ نظامی بروز نمی کند بلکه این امر از طریق جنگ نرم در حوزه های مختلف فرهنگی، خانواده، اقتصادی و غیره در حال جریان است و مورد هدف قرار دادن بازار، یکی از توطئه های دشمنان است که با هوشیاری بازاریان این دسیسه ها و فتنه ها همیشه پاسخی دندان شکن داشته است. کسانی که دل در گرو نظام و ولایت فقیه دارند همیشه هوشیارانه پادر رکاب این انقلاب بوده اند. بازاریان در عرصه‌های مختلف نظام به خوبی نشان داده‌اند که در هر زمانی که نیاز باشد با قدرت حضور پیدا کرده و فتنه‌های دشمنان را خنثی می‌کنند. بازار ویترین سلایق متفاوت بوده و بازاریان با وجود افکار متفاوت در رسیدن به اهداف مشترک نظام کاملا موافق و در خط انقلاب و رهبری هستند و این امر را عملا در تمام لحظه های حساس انقلاب، با قدرت به نمایش گذاشته اند.

 

1010/گ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها