خبرهای داغ:
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اخباری مبنی بر قاچاق داروی شربت ب کمپلکس به خارج از کشور به بیان توضیحاتی پرداخت.
کد خبر: ۹۱۴۰۴۲۱
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد تمایل داروخانه‌ها به فروش بیشتر لوازم آرایشی- بهداشتی گفت: یکی از وظایف داروخانه‌ها عرضه و فروش فرآورده‌های آرایشی بهداشتی، مکمل و دارو است و منع قانونی ندارد، اما بنا بر اوضاع اقتصادی فعالیت‌شان در حوزه لوازم آرایشی- بهداشتی بیشتر شده است. البته این را هم باید در نظر گرفت؛ بهترین مکان برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی داروخانه‌ها هستند، زیرا مردم می‌توانند از مشاوره داروسازان متخصص نیز بهره ببرند.

وی در خصوص راهکارهای بهترشدن اوضاع اقتصادی داروخانه‌ها اظهار کرد: اوضاع اقتصادی نامناسب داروخانه‌ها با یک تصمیم بهتر نمی‌شود، انجمن داروسازان و سازمان غذا و دارو باید با برگزاری جلسات متعدد و تعدیل قیمت دارو و توزیع مناسب دارو به اقتصاد داروخانه‌ها کمک کنند.

پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها تاخیر ۴ تا ۶ ماهه دارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: به‌عنوان مثال پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها معمولاً تاخیر چهار تا شش ماهه دارد که بر این اساس سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان مکاتباتی داشته اند تا زمان پرداخت‌ها کوتاه‌تر شود. در حال حاضر بدهی‌ها زیاد و داروخانه‌ها از نظر اقتصادی مشکلات بسیاری دارند و مدیریت داروخانه‌ها باید اصلاح شود.

قاچاق شربت ب کمپلکس صرفه اقتصادی ندارد

وی درمورد اخباری مبنی بر قاچاق داروی شربت ب کمپلکس به خارج از کشور، گفت: ب کمپلکس جزو مکمل‌هاست که برای تولید ماده اولیه یا واردات محصولش ارز دولتی نمی‌گیرد؛ بنابراین قاچاق آن صرفه اقتصادی ندارد. ممکن است داروهایی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند در خارج از مرزها قیمت‌شان بیشتر باشد، شاید قاچاق برایشان صدق کند، اما برای این شربت، چنین چیزی مطرح نیست. تاکنون هم گزارشی در زمینه قاچاق این دارو نداشته‌ایم، اگر قاچاق این دارو به ما اعلام شود با آن برخورد می‌کنیم. اگر قاچاق دارو مورد تایید است باید به ما ارجاع داده شود تا ما با آن برخورد کنیم. این دارو برای قاچاقچی‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

داروی خوراکی «جیدنیو» به اندازه کافی وجود دارد

وی در خصوص کمبود داروی خوراکی «جیدنیو» و مشکلات دسترسی به این دارو برای بیماران تالاسمی گفت: جیدنیو به اندازه کافی وجود دارد، اما با توجه به اینکه قیمت آن از نوع قبلی این دارو بالاتر است، ممکن است مراکز درمانی این خریدها را انجام ندهند یا اینکه، چون پرداخت بیمه‌ها به تعویق افتاده شرکت‌ها این دارو را عرضه نکنند که این مشکل به وجود آمده است. این فرآیند باید از طریق بیمه اصلاح شود، زیرا ما فقط وظیفه تامین و تدارک دارو را داریم و دارو به اندازه کافی وجود دارد. بیمه‌ها باید در زمینه پرداخت‌ها همکاری بیشتری داشته باشند. اینکه دارو به اندازه کافی وجود داشته باشد، رسالت ماست، اما اینکه پرداختی صورت نمی‌گیرد و یا بیمه بدهی‌ها را نمی‌پردازد از حوصله کاری ما خارج است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها