یک کارشناس فرهنگی و رسانه‌ای گفت: کار هدفمند،دارای رویکرد مکتبی و اسلامی،مشی آن جهادگونه و هدف آن انتقال صحیح مفاهیم به مخاطب که اینها شاخص هستند و باید این قالب را در رسانه هایمان بسنجیم
کد خبر: ۹۱۴۰۷۲۲
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ عباس خسروانی کارشناس فرهنگی و رسانه‌ای در نشست تخصصی رسانه، دفاع مقدس و مقاومت گفت: انقلابی که در سال 57 در ایران رقم می خورد یک انقلاب دینی بود و بنیان گذار این انقلاب آن را برگرفته از مفاهیم اصلی اسلام و خصوصا مذهب تشییع معرفی میکند.

وی با بیان اینکه باید نسبت اسلام با رویکرد رسانه را مورد بررسی قرار دهیم افزود: در مکتب اسلام معتقدیم که اسلام یک پیام است.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه پیام یکی از مفاهیم اساسی در حوزه رسانه و علوم ارتباطات است گفت:این پیام از نوع جهانی و این جزء اعتقادات و اصول انقلاب اسلامی و این پیام مختص یک قوم،قبیله و یک کشور خاصی نیست و در واقع این پیام پیامی جهان شمول است.

خسروانی با بیان اینکه در درون این مکتب دو اصل اساسی دعوت و تبلیغ مطرح است که هردو در مکتب اسلام نهفته بیان داشت: همانگونه که می دانیم این دو اصل دعوت و تبلیغ دو مفهوم عصر ارتباطات و رسانه می باشند

وی این مسائل را نشان از وجود ظرفیت های مدنی و تئوری بسیار قوی برای برپایی یک علم بومی ارتباطات دانست و افزود:این نویدی برای ماست ولی متأسفانه تمام تلاش اساتید و دانشگاه های ما در ترجمه کتب ارتباطات جمع آوری شده ولی از منبع غنی بومی خودمان که همان اسلام است بی خبر هستند.

خسروانی با تأکید بر اینکه اسلام بنیان گذار یک مکتب رسانه ای است تشریح کرد:اگر تاریخ اسلام را بررسی کنیم میبینیم انبیاء الهی همه مأمور شده اند که این پیام اسلام را از طریق دعوت انسان ها آن هم به طرق منطقی و علمی و نه از روی اجبار که با استفاده از اصل تبلیغ یعنی بیان کردن این پیام برای دیگران و بعد استفاده از راه های پذیرفته شدن این پیام به روش های مسالمت آمیز که این در واقع چارچوب نشریه اصلی اسلام در حوزه ارتباطات است.

وی با بیان اینکه اسلام معتقد است که این پیام از طریق این دو اصل باید به عموم مردم منتقل شود و تنها ابزاری که در دنیا وجود دارد که پیام اسلام را به جهانیان برساند ابزار رسانه است و بی شک رسانه از منظر اسلام یک ابزار اساسی در پیشبرد اهداف می باشد.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه ما اگر می خواهیم در حوزه رسانه انقلابی فعالیت داشته باشیم باید با این بینش حرکت کنیم گفت: اساتید و دانشگاه های ما این بینش را داشته باشند.

خسروانی تبیین جایگاه رسانه در اندیشه شیعی باید برای همگان را لازم و ضروری دانست و افزود: رسانه انقلابی در وهله اول رسانه ای است که تمام کارویژه های ذاتی رسانه را انجام می دهد.

این کارشنانس رسانه ای با اشاره به مولفه های رسانه های انقلابی تأکید کرد: کار هدفمند،دارای رویکرد مکتبی و اسلامی،مشی آن جهادگونه و هدف آن انتقال صحیح مفاهیم به مخاطب که اینها شاخص هستند و باید این قالب را در رسانه هایمان بسنجیم.

خسروانی با بیان اینکه وقتی صحبت از مشی جهادگونه رسانه ای می شود این مشی دارای دو شاخص است ادامه داد اولین آن این است که کسی که در این رسانه کار می کند باید تلاش آن مضاعف باشد و حجم فعالیت آن نسبت به سایر افراد در رسانه های دیگر چند برابر باشد.

وی در این خصوص افزود: دومین شاخص این است که جهاد زمانی شکل می گیرد که در تقابل با یک فکر باشد و در واقع رسانه انقلابی خنثی نیست و این رسانه روابط عمومی دیگران نیست

این کارشناس فرهنگی با اشاره به نقش رسانه ها در ایجاد جنگ افزود: نسبت رسانه با جنگ را بخواهیم بررسی کنیم می بینیم که یک پای ثابت جنگ ها همیشه رسانه ها بوده اند و یک رکن اساسی در شروع جنگ و ادامه آن تا پایان بوده است

وی با تأکید بر اینکه رسانه ها همیشه در خدمت ایدئولوژی ها بودند گفت: به عنوان یک مولفه برای صاحبان خودشان و زمینه سازی و تسخیر افکار عمومی به خدمت گرفته شده اند که در شرایط فعلی رسانه سه مکان عمده ؛قبل از وقوع جنگ،در حین جنگ در خدمت ارتش ها بوده اند.

2250014_295.jpg (1280×720)

این کارشنانس رسانه ای با اشاره به درگیری نظامی بین ایران و آمریکا تصریح کرد: هم اکنون اگر آمریکائی ها تن به جنگی در خاورمیانه نمی دهند از مهمترین دلایل آن این است که افکار عمومی آمریکا همراهی نمی کند و به هیچ وجه به یک جنگ دیگر تن نمی دهد و برای این است که دیگر آنها به لشگر کشی دیگری فکر کنند

خسروانی خوی لیبرالیسم را جنگ افروزی دانست و افزود: تلاش های زیادی برای همراهی افکار عمومی انجام دادند ولی نتوانستند.

وی در این خصوص ادامه داد: به دلیل اینکه جنگ هزینه های بسیار زیادی دارد و بار اصلی این هزینه ها بر دوش مردم است پس هر کشوری برای شورع جنگ باید افکار عمومی را برای شروع جنگ توجیه کند و اگر مردم همراه شوند قطعا این جنگ را همراهی می کنند و اگر توجیه نشوند جنگ در اواسط خودش به شکست منجر خواهد شد.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه نکته دوم همراهی افکار دنیا برای جنگ است افزود: با این القا می آیند برای جنگ که منافع این جنگ قرار است بین چند کشور تقسیم شود و یک جاده صاف کنی را از طریق رسانه برای خود ایجاد می کنند.

خسروانی در این خصوص تصریح کرد: اما در مرحله بعد استفاده از رسانه در خود جنگ است که کار عمده آن بزرگ نمایی پیروزی ها و کوچک نمایی شکست ها و سعی می کنند با انگ زدن به طرف مقابل اهداف خود را پیش ببرند و نمونه آن در جنگ تحمیلی فراوان است.

وی کارکرد رسانه بعد از جنگ را بسیار مهم دانست و گفت: که در اینجا نوع نگاه ها به مقوله های مختلف اینجا نمایان است.

خسروانی افزود: برخی از مکاتب بعد از جنگ رسانه را بر فراموشی جنگ به کار می گیرند و اینگونه القا می کنند که دوران جنگ تمام شده و هیچ علاقه ای برای آشنایی نسل جدید با مقوله جنگ نداریم و این مقوله برای انسان زننده است و ما نمی خواهیم به این مقوله تلخ بپردازیم و کارویژه روی مقوله صلح و زندگی های مسالمت آمیز به کار گرفته می شود و بیشتر کشورهای شکست خورده این راهبرد را پیش گرفته اند.

وی راهبرد دیگر رسانه بعد از را جنگ اسطوره سازی دانست و تصریح کرد:  از مبارزین خودشان یک چهره های خارق العاده خلق می کنند و آن را به خرد افکار عمومی می دهند و از آنها می خواهند که تأسی پذیر باشند و به نوعی یک هویت تاریخ برای خودشان جعل می کنند اما خالی از تفکر و ایدئولوژی های ارزشی می باشند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به تفاوت نگاه رسانه انقلابی با این دو نگاه به مقوله جنگ گفت: اما تفاوت ما با این راهبردهای رسانه بعداز جنگ مجزا می شود و در واقع ما در تفکر رسانه های انقلابی معتقدیم که جنگ  تحت عنوان دفاع مقدس یاد می شود و نباید به فراموشی سپرده شود.

خسروانی ادامه داد: در مقاطع انقلاب اسلامی هرکجا که از گفتمان و منش دفاع مقدس استفاده کردیم پیروزی به دست آوردیم و هر جایی که این تفکر ارزشمند را کنار گذاشتیم با شکست روبه رو شدیم.

این کارشناس رسانه ای در پایان خاطر نشان کرد: اکثر دستاوردهای ارزشمندی که هم اکنون در کشور ایجاد شده نتیجه اعتماد به نسلی است که تفکر بومی و انقلابی را در دستور کار خود گذاشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات