سردار دکتر مبینی، گفت: عملیات بیت المقدس، معادلات جنگ کلاسیک را تغییر داد و نبرد نامتقارن را پایه گذاری کرد.
کد خبر: ۹۱۴۱۳۵۳
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ اجتماع بزرگ رزمندگان، بسیجیان و نیروهای نظامی وانتظامی استان چهارمحال و بختیاری به مناسبت سالروز حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر در مصلای بزرگ امام خمینی شهرکرد برگزار شد.

 سردار عبدالله مبینی، در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و تبریک سالروز حماسه فتح خرمشهر، به تشریح وضعیت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخستین جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: در شرایطی که هیچ برآورد وپیش بینی از جنگ نبود و کشور ما غافلگیر شده بود، جنگ بر کشور تحمیل شد.

وی، خاطرنشان کرد: (بنی صدر) بعنوان فرمانده کل قوای وقت، که این مسئولیت از سوی حضرت امام به وی تفویض اختیار شده بود، نه نظامی بود و نه سیاسی، بلکه دچار توهم بود.

  دکتر مبینی، به فراز و فرودهای دوران جنگ اشاره کرد و گفت: بعد از انجام تغییراتی در ساختار سیاسی و مؤلفه های قدرت، جبهه های جنگ  ظرف 6-7ماه از 27مهرماه 1360 تا سوم خرداد 1361دچار تحول شدند.

وی به دستاوردهای عملیات های موفق ثامن الائمه(شکست حصر آبادان)، طریق القدس(دفع تجاوز دشمن از منطقه عظیم بستان) وعملیات فتح المبین اشاره کرد که منجر به آزادی و پاکسازی بیش از 5هزار کیلومتر مربع از اراضی تحت اشغال دشمن بعثی شد.

سردار مبینی گفت: عملیات بیت المقدس همه عملیات های قبلی را به کمال رساند و این عملیات در 4مرحله از اردیبهشت با عبور از اروند آغاز شد و در سوم خردادماه 61 به فتح و آزادسازی خرمشهر منتهی گردید که با اتصال بین دو شهر راهبردی آبادان و خرمشهر، دشمن را از دشت خوزستان بیرون راندیم.

این کارشناس مسایل سیاسی، دستاوردهای عملیات بیت المقدس را به دو دسته زودهنگام و دراز مدت تقسیم کرد و افزود: دستاوردهای کوتاه مدت این عملیات حدود 17-18 مورد است، که شکست رسمی نظامی رژیم بعث عراق اولین دستاورد به شمار می رود.

وی، تغییر توازن قوای نظامی و سیاسی به نفع جمهوری اسلامی،تغییر رویکرد مجامع بین المللی و شروع قطعنامه هایی که در نهایت به قطعنامه 598 و پایان جنگ منجر شد، آزادسازی بخش عظیمی از خاک کشور (حدود11هزار کیلومتر مربع) طی سلسله عملیات های انجام شده تا فتح خرمشهر، انهدام و غنیمت گرفتن بیش از 550تانک عراقی، ساقط کردن 53 هواپیمایی میک و سوخو و انهدام 2لشکر مکانیزه دشمن و آسیب جدی تا 80درصد به 3لشگر دیگر عراق، همچنین غنیمت گرفتن تعداد زیادی تانک، توپف زره پوش و ... را گوشه ای از دستاوردهای عملیات بیت المقدس دانست.

دکتر عبدالله مبینی، تأکید کرد: دستاورد دیگر عملیات بیت المقدس، قاعده جدیدی در جنگ های کلاسیک بود که معادلات جنگی را دچار تغییر کرد و در این زمان نبرد متقارن پایه گذاری شد.

وی، پایه گذاری اندیشه مقاومت با دست خالی مقابل زر، زور و تزویر زورمداران و غالب شدن بر آنها را از مهم ترین دستاوردهای عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر دانست و گفت: الهام بخشی اندیشه مقاومت، راه جدیدی برای مبارزه با امپریالیسم و مبارزه با زور و ستم ایجاد کرد، که همه برگرفته از قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و سیره اهلبیت بود و این اندیشه در ملت های تحت ستم منطقه و دنیا نهادینه شد.

این مقام ارشد نظامی، خاطرنشان کرد: شکل گیری هسته های مقاومت در لبنان و فلسطین، الهام گرفته از اندیشه مقاومت رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بود که از فتح خرمشهر آغاز شد.

سردار مبینی، شکست ارتش تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی برابر نیروهای مقاومت حزب الله و فلسطین را از نتایج اندیشه مقاومت دانست که بعد از فتح خرمشهر شروع شد و با اشاره به فرمایشات حضرت امام (ره) پیرامون آزادسازی خرمشهر، که فرمودند، فتح خرمشهر فتح خاک نیست، بلکه فتح ارزشهاست و همچنین بیان داشتند که ما در جنگ  ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، اظهار کرد: امروز نیز آمریکا به هیچ وجه توان حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

وی، تصریح کرد: آمریکا به دلایل نظامی، اقتصادی، سیاسی، پرستیژ بین المللی و ... به هیچ وجه توان حمله نظامی به جمهوری اسلامی را ندارد و کشور ما همچنان در رأس قدرت است، اما آمریکا در عراق و سوریه و یمن شکست خورده؛ لذا به دنبال فشار روانی، اقتصادی و فرهنگی است.

سردار مبینی، هدف از عملیات روانی دشمن را ایجاد ناامیدی در بین مردم و سُست کردن اراده های آنان دانست و گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد اینکه جنگ نمی شود، مبتنی بر اطلاعات و برآوردهای دقیق است.

وی در پایان تأکید کرد: تکلیف ما این است که بر اساس آرمان های شهدا، جانبازان و ایثارگران حرکت کنیم و راه آنها را استمرار بخشیم.

در ابتدای این مراسم فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام با خیر مقدم به حاضران و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، نقش رزمندگان استان چهارمحال و بختیاری در عملیات بیت المقدس را تشریح کرد و گفت: شهید زال یوسف پور از استان ما، اولین فرمانده گردان شهید است که جزء فاتحین اولیه خرمشهر بود.

سردار علی محمد اکبری، افزود: خرمشهر با توکل رزمندگان به خدا و توسل به ائمه حول محور ولایت، بدون اتکا به هیچ قدرت و کشور خارجی ، آزاد شد.

وی ادامه داد: در حالی که همه قدرت های  شرق و غرب در طول تاریخ دفاع مقدس، از رژیم بعث عراق پشتیبانی می کردند، رزمندگان اسلام با اتکال به قدرت خداوند و پشتیبانی مردم توانستند بر استکبار جهانی فایق آیند.

سردار اکبری، اشاره ای به برنامه های سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام به مناسبت هفته مقاومت و پیروزی کرد و افزود: 470 برنامه با شعار محوری" ما پیروزایم" در رده های بسیج و سپاه استان چهارمحال و بختیاری به مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان اجرا می گردد.

به گزارش بسیج، تجلیل از خانواده شهدای عملیات بیت المقدس، رونمایی از چهار عنوان کتاب دفاع مقدس، برپایی نمایشگاهی از ادوات نظامی و روایت گری عملیات بیت المقدس، از دیگر برنامه های این مراسم بود که با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس، رزمندگان و ایثارگران، خانواده های معظم شهدا، مسئولین ارشد استان، فرماندهان نظامی و انتظامی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد.

لازم به ذکر است: کانون های بسیج جامعه پزشکی نیز در این روز با برپایی ایستگاه سلامت در مصلای امام خمینی(ره) شهرکرد اقدام به سنجش قند و فشار خون شرکت کنندگان در اجتماع بزرگ گرامیداشت سالروز حماسه فتح خرمشهر و همچنین نمازگزاران آدینه کردند.

ارسال نظرات